• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kommer ni alltid till målet?

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Hej alla

Jag bara undrar, är det fler som vi, som verkar ha svårt att komma ända fram till målet när vi är ute med husbilen?

Som nu i helgen, så hade vi bestämt oss för att åka till Kårehamn på Öland, men av någon anledning så kom vi ändå inte längre än till Borgholm.
Vid tre olika tillfällen, har vi bestämt att åka till Trosa, som vi hört så mycket bra om, men aldrig besökt, men lik förb.... så har vi hamnat i Kolmården, Oxelösund respektive Söderköping i stället.

Värst var väl den semestern vi hade bestämt oss för att åka till Lofoten, men vände efter tre kilometer och hamnade i Tyskland. :twitcy:

Är det fler som har samma "problem"?

MvH
Karianne

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommer ni alltid till målet?

Vi lever i nuet och kör dit solen lyser. Det som har hänt, det har hänt och det kan vi inte ändra på. Vi vet inte om vi lever imorgon så det funderar vi inte på. Det är NU som gäller.

Sen försöker vi leva efter Gutalagen. "Gör inget idag som du kan göra imorgon".

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det är inte bara målet som är idén med resan, utan även resan i sig själv.

Vilket betyder att om man inte når målet så är resan ändå inte bortkastad.

M.v.h. JANKRO

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi är otroligt duktiga på att planera våra resor och ännu bättre på att inte följa dom. Det finns ju så mycket att utforska på vägen till målet så att man inte kommer fram till målet. Men vad gör det. Dit kanske vi kommer en annan gång. Det viktiga är att vi har det bra under resans gång.

Det är resan som är målet, eller hur?

Monica o Lennart

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
6608
Medlemskap
2024

Vi hade planerat att åka till Ungern för ett par år sedan men hamnade i Nordkapp. Får se om det blir Ungern i sommar eller vart näsan pekar. Vi är nog många som har samma problem om man nu kan kalla det problem tycker det är en tjusning att köra runt på måfå.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Mål? Det är ju själva resan som är målet!

Innan vi startar en längre resa brukar vi först bestämma ungefärligt väderstreck och sedan packar vi och kör. Men skall vi till England så kräver det lite mer planering eftersom biljettpriserna verkar vara så mycket lägre om vi köper i förväg. Men det är nog ungefär all planering vi gör.

En del information om olika sevärdheter har vi dock med oss vilket kan komma till pass om vi skulle råka komma i närheten.

F

F.d. 55451

Guest

Mål? Det är ju själva resan som är målet!
..............................................................
En del information om olika sevärdheter har vi dock med oss vilket kan komma till pass om vi skulle råka komma i närheten.

Enig också med information - men hur har i dem med; på dator eller papir ?
I system efter geografi eller ?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag samlar lite här och där på datorn. En del har jag som POI som jag kan öppna eller stänga allt eftersom. Tyvärr inte speciellt organiserat men det funkar för oss.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Under resans gång följer vi med i "Första Klass Reseguide" så missar vi inga sevärdheter längs vägen. En bok för varje land vi reser genom finns alltid i husbilens bokhylla.

Navigatorn får själv välja vägar mellan några få fastställda etappmål. Ofta tar den oss på vägar vi aldrig annars hade tänkt eller vågat köra så vi har fått sett intressanta platser som man normalt inte hade passerat. Våra mål för resan, kan man säga, är platserna vi övernattar på.

F

F.d. 55451

Guest

Min erfaring är, vid eventuelle sevärdigheter är det en bra vana att alltid ha GPS-kartan på standby - klar för insättning av sevärdheter och länkar, inte sikkert det är en påtækt resa - in nästan alla av dem.
Så du kan få många minne återträff, när du en dag komma närheten.

Livet är en resa - ingen vet vart det går - bra med ett litet erkännande för sinnesro. :)

P

Pebben o Lena

Guest

I sommar ska vi göra ett nytt försök att ta oss till Nordkalotten!!
Brukar alltid fastna i Korpilombolo med omnejd!! :twitcy::wub:

Glada sommarhälsningar

F

F.d. 55451

Guest

.................... Ofta tar den oss på vägar vi aldrig annars hade tänkt eller vågat köra så vi har fått sett platser som man normalt inte hade passerat.

När du har tid för dig, kommer en omväg ofta bli en genväg till bra överraskande äventyr och erfarenheter.

Om du visste dit liv i förväg eller om det var planerat, vär var da glädjen ?

F

F.d. 55451

Guest

Korpilombolo ? :oops:

Aha - efter liten spekulation fandt jag:

Korpilombolo betyder: Ödemarksby nær den lille sø (eller lavvandet mose).
Området kring Korpilombolo kallades Soukolo (samiska) vilket betyder "till fjälls".
Området omkring Korpilombolo kaldet Soukolo (samerne), som betyder "bjergene".
Första farbara vägen inom Pajala Kommun var Soukololeden mellan Övertorneå - Korpilombolo.
Første sejlbar rute i Pajala Kommune blev Soukololeden mellem Övertorneå - - -

Man lär so länge man lever - man lever fremefter - förstår backut. :wink:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen