• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komma åt smörja flatstift bakom ugn

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Hej.
Jag skulle behöva pröva att smörja upp flatstiftet till flamvakten för ugnen.
Den slocknar när man släpper vredet och ett tips här på HBO är att det blivit ärg där bakom på flatstiften. Lite svårt komma åt bara.
Någon som har demonterat överdelen så man kommer åt smörja nedanför galler ?
Thetford Triplex
 

Bilagor

  • 7F4D6A38-3C73-4968-84CF-42DE215A957E.jpeg
    7F4D6A38-3C73-4968-84CF-42DE215A957E.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 62

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan ha fel men det brukar inte finnas, och jag har aldrig sett några flatstift till flamvakter/termoelement för de brukar se ut ungefär så här.
Men det kan kanske ev. finnas någon annan variant.
Flamvakt.JPG
Även om det ser ut som ett kapillärrör så bildas det en liten elektrisk ström i lågan som håller den lilla magnetventilen (där nippeln till vänster är inskruvad) öppen när man släpper vredet.
Om lågan slocknar så försvinner spänningen/strömmen och den lilla magnetventilen nedan stänger gasolflödet med hjälp av returfjädern.



Magnetventilen, (finns i två storlekar om den skule behöva bytas).
Flamvakt ventil.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Hej, kan ha fel men det brukar inte finnas, och jag har aldrig sett några flatstift till flamvakter/termoelement för de brukar se ut ungefär så här.
Men det kan kanske ev. finnas någon annan variant.
Visa bilaga 225584
Även om det ser ut som ett kapillärrör så bildas det en liten elektrisk ström i lågan som håller den lilla magnetventilen (där nippeln till vänster är inskruvad) öppen när man släpper vredet.
Om lågan slocknar så försvinner spänningen/strömmen och den lilla magnetventilen nedan stänger gasolflödet med hjälp av returfjädern.



Magnetventilen, (finns i två storlekar om den skule behöva bytas).
Visa bilaga 225585

M.v.h. JANKRO.
Hej, tack för svar.
Igår när jag upptäckte att man kommer åt dessa via soptunnehålet insåg jag att flatstiften hör samman med gnisttändarna, och mycket riktigt att det var kopparledningar och andra änden av röret kommer jag inte åt. (Är på resande fot mot Spanien). När jag skruvade fast dessa så upptäckte jag att jag kunde justera piggen i ugnen och den stack därefter ut någon mm mer än förut. Provkörde ugnen och den gick så länge det var full fart, när tempen steg gick den ner på spalåga, och då slocknade den efter en stund. Min teori är att det är inget fel på enheten i sig utan en liten ytterligare justering och lite smärgelputs kan återställa funktionen.

Mvh Mikael
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha, jag tänkte väl att du inte kunde ha något riktigt udda på en rätt vanlig spisel.
Ja man kan få justera in avkännaren så den sitter i bra läge.
Om man ex. justerar in läget på termoelementet i en spisellåga så är det lämpligt efter justering att ställa lågan på minsta sparlåga och sedan utan någon kastrull över lågan låta den brinna i några minuter för att kolla så att termoelementet får tillräckligt med värme från sparlågan för att hålla gasolflödet igång.
Det samma gäller nog för din ugn, justera avkännaren så att gasolflödet fungerar även på minsta lågan så blir det säkert bra.

Om man har möjligheten så är det lite onödigt att piggen sitter mitt i maxlågan och blir bränd. Lite i sidled på lågan men ändå en bit ner så att det även funkar på minimal sparlåga brukar vara ett bra läge om det går.

För info.
Magnetventilen ovan som alltså håller öppet av lite spänning/ström som bildas i lågan i termoelementet, men den orkar inte dra spolen själv. Så när man trycker in vredet för att starta lågan så trycker man samtidig mekaniskt på magnetventilen rakt på metallpluppen i mitten som håller den svarta gummitätningen, efter ett tag så kan man ju släppa ut vredet för då har ju strömmen till magnetventilen kommit från termoelementet och den håller sig själv öppen. Om man släpper vredet för tidigt så slocknar ju lågan för det ännu inte kommit ström från termoelementet. Om det tar lite irriterande lång tid innan man kan släppa ut vredet utan att lågan slocknar så kan det alltså bero på att man skulle behöva justera in läget på avkänningen så den snabbare blir varm.
Säkerheten ligger ju i att om lågan slocknar så skall ju gasolflödet upphöra/stängas av, och det gör magnetventilen när den inte längre får hållström från det avsvalnande termoelementet.
Det finns faktiskt lite olika tidsfördröjning att köpa på termoelement innan de slutar ge ström om man köper på marknaden som inte kommer med (campingstämpel). Men det skall ju inte gå för lång tid och lite dålig pression gör att tiden från det lågan slocknar tills gasolflödet upphör brukar ligga mellan ca. 15 till kanske 40 sekunder och bör nog inte vara så mycket längre än det om man kollar.

Gasolflödet skall ju inte heller stängas av för snabbt, för när det finns en gnistbox som automatiskt börjar skicka nya tändgnistor så fort lågan slocknar/blåses ut så skall ju den få en chans att hinna starta om lågan innan gasolen stängs av.

Man skall ju inte provtrycka och/eller blåsa för kraftigt med tryckluft i en gasolanläggning för man kan skada just termokontakten/tändsäkringen eller rättare sagt magnetventilen står det i en del anvisningar.
Jag vet inte men som synes så är returfjädern som trycker packningen mot sätet väldigt klen och som en följd av det så är gummipackningen väldigt mjuk för att kunna täta, och om man blåser för kraftigt så kan ventilen öppna lite även fast luften kommer "bakifrån" ventilen och den mjuka gummipackningen börjar fladdra och kan då säkert gå sönder om det blir för kraftigt..... Tror jag ;).


Så när man trycker in vredet så sitter alltså magnetventilen i bakkant där termoelementet är fastskruvad på ventilpaketet. Det finns en "metallpinne" från vredet bort till magnetventilen i bakkant så den öppnar när man trycker in vredet.
Flamvakt ventil och vred.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen