Sv: Kolonn
Jag har personligen varit med och anordnat många sportbilsträffar och i början så var det ofta kolonnkörning som gällde!
Jag brukade vara rätt så tydlig hur vi skulle förfara så att vi inte retande andra trafikanter eller "kom bort" från varandra
1. Kör absolut inte saktare än den "vanliga" trafiken!
2. Varje bil håller uppsikt/ansvar till bakomvarande bil, utifall den blev avhängd
av någon orsak.
3. PMR-radio mellan första och sista fordon.
Det var sannerligen inte lätt att få till en kolonn som funkade, många gånger sprack det p.g.a att någon skulle köra sin fegtakt och vägrade anpassa sig.
Sedan är det ju lite så att ju längre bak i en kolonn, desto mer får man stå på för att hänga på. Organiserar man då en träff och inte känner till vilka som har "gasfot" så är det jättesvårt att få till det!
Nu i somras så kom frugan och jag i fatt en jänkebilsklubb som låg i 40km/tim på Ölands enda stora väg. De orsakade jätteköer och onödiga omkörningar.
Skitdålig stil! Fast det går ju iofs inte så fort med gunghästar
.
I de klubbar som jag är med i började man mer och mer att gå över till att låta bilarna köra enligt en RoadBook och starta med någon minuts mellanrum för att undvika att
störa övrig trafik. Sedan blev det ju lite skojigare med en RoadBook för då lade man in uppehåll vid sjöar för fika/bad eller bara stanna vid sevärdheter.
Detta var lite om kolonnkörning som jag upplever det!