• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kolonn

F

F.d. 3088

Guest
Hittade ett hyfsatt ämne att diskutera nämligen kolonnkörning, vad gäller?. Ta ett exempel gäller det en drös motorcyklar vid en fyrvägskorsning gäller högerregeln eller skall cyklarna släppas fram?, vilket avstånd skall man hålla i kolonnen?, får vem som helst stå i en korsning och signalera? samt en riktig intressant här, när det går en transport av delar till vindkraftverk får man inte köra in mellan följebilarna och transporten vilka brukar vara två på var sida om transporten om du försöker täcker följebilarna upp. Kul om några som är insatta i frågan kan skriva lite inlägg så fyller vi andra tyckare på varefter :D

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kolonn

Hm Mysko, jag trodde trafikfrågor var ett ämne som intresserade oss som vistas i trafiken:swoon: Ingen som har synpunkter eller är vi fullärda :confused:


Gurra
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kolonn

När jag tog kortet på 60-talet fanns det något om just kolonnkörning. Har ett svagt minne av att t.ex. militärkolonn och begravningståg fick man ej bryta.

När det gäller diverse långa transporter brukar det nog vara så att det finns en tillräcklig stor lucka att slinka in i med bilen. Med husbil avstår jag för de har generellt mera bråttom än jag att komma till målet.

När det gäller militärkolonn så var det dåvarande försvarsministern O. Palme som var på väg att missa sista färjan till Fårö som ställde sig i vägen för några militärfordon för att kunna passera. Han passade naturligtvis om att han var landets försvarsminister för protesterande militär. Denna bedrift blev han ofta påmind om, typiskt maktmissbruk av politiker.:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kolonn

Hej mr "Gurra"

Jag tror att jag förstår vad du är ute efter:wink:! Är det inte så att du vill ha lite synpunkter på hur man skall bete sig t-ex om man är ute med en Bil/mc klubb och åker på kolonn (många i rad) mot ett mål eller bara för att just åka en sväng?
Detta sätt att transportera sig är ett trevligt sätt att tranportera sig i en grupp fordon, men det räcker med att någon är en dönicke bakom ratten för att det hela skall bli något som retar övriga trafikanter och ställer till förtret.
Gurra, om du vill ha mera erfarenheter om detta ämne så tror jag att det finns många därute som har åkt på "kolonn" både i lumpen och privat !

Jag har åkt massor på detta sätt både i Miataklubben samt i Östgöta Sportvagnsklubb och har en mycket klyven inställning till detta transportsätt:(!


Vad det ungefär så här du ville ha igång tråden Gurra??;)

Anders!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kolonn

Kan vara en bra början. Har föresten själv jobbat inom försvaret Milo Syd och A6.
Finns en hel del andra infallsvinklar oxå. Men den viktigaste vilket avstånd mellan fordonen med tanke på omkörningar, en finbilskolonn kör ju i regel under gällande hastighetsbestämmelse. Det jag skrev om följebilar är oxå intressant, tydligen så utbildas dom på det viset av vägverket!! Likaså motorcykelkolonn där man ligger växelvis vilket försvårar omkörning. Husbilar kör oxå följe, ibland sakta och med för kort lucka. Tycker inte man skall behöva bromsa sig in vid omkörning. Då kör vi vidare:D:mcride:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kolonn

Jag har personligen varit med och anordnat många sportbilsträffar och i början så var det ofta kolonnkörning som gällde!
Jag brukade vara rätt så tydlig hur vi skulle förfara så att vi inte retande andra trafikanter eller "kom bort" från varandra:wink:

1. Kör absolut inte saktare än den "vanliga" trafiken!
2. Varje bil håller uppsikt/ansvar till bakomvarande bil, utifall den blev avhängd
av någon orsak.
3. PMR-radio mellan första och sista fordon.

Det var sannerligen inte lätt att få till en kolonn som funkade, många gånger sprack det p.g.a att någon skulle köra sin fegtakt och vägrade anpassa sig.

Sedan är det ju lite så att ju längre bak i en kolonn, desto mer får man stå på för att hänga på. Organiserar man då en träff och inte känner till vilka som har "gasfot" så är det jättesvårt att få till det!
Nu i somras så kom frugan och jag i fatt en jänkebilsklubb som låg i 40km/tim på Ölands enda stora väg. De orsakade jätteköer och onödiga omkörningar.
Skitdålig stil! Fast det går ju iofs inte så fort med gunghästar:wink:.

I de klubbar som jag är med i började man mer och mer att gå över till att låta bilarna köra enligt en RoadBook och starta med någon minuts mellanrum för att undvika att
störa övrig trafik. Sedan blev det ju lite skojigare med en RoadBook för då lade man in uppehåll vid sjöar för fika/bad eller bara stanna vid sevärdheter.

Detta var lite om kolonnkörning som jag upplever det!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kolonn

Hmm Gunghästar, dä ä gött ljud på dom om inte annat :D

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kolonn

Tänkte du på en Chelby Cobra:D

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen