• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolla torrsprickor däck

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
En bekant till mig lånade sin fars husbil och lastade bilen redo för semestern i somras.
Redan efter 10 mil exploderade ena bakdäcket. Han fick panik - men kunde trots 110 km /tim styra sig till kanten på vägen.
Enligt min bekant var det inte speciellt slitna hjul, men han visste inte hur gamla dessa var. En hemsk upplevelse för familjen.
Det blev bärgning, södertrasad bakdel och lång reparationstid. Också 10000kr högre självrisk då bilen var utlånad.
Ändå tur att alla personer var oskadda.
Bilen var en 2010 modell.
Okänt däckfabrikat.
Men en påminnelse att se över era däck nu inför vintern och våren.
Kan tilläggas att bilen var nybesiktigad. Men de kollar ju bara mönsterdjup och inte däckets ålder eller söker efter sprickor.
Nog så viktig säkerhetsdetalj.
 
Senast ändrad:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jo sprickan ska vara så att väven syns, då får dem anmärka. Var du med när den besiktigades eftersom du säger att det inte kollade, OCH OM DET INTE KOLLADES SÅ SKA DET ANMÄLAS TILL SVEDAC. Det är inte första gången det fuskas . För såna ska väck från marknaden, för vår egen skull.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jo sprickan ska vara så att väven syns, då får dem anmärka. Var du med när den besiktigades eftersom du säger att det inte kollade, OCH OM DET INTE KOLLADES SÅ SKA DET ANMÄLAS TILL SVEDAC. Det är inte första gången det fuskas . För såna ska väck från marknaden, för vår egen skull.
Nej. Allt detta info från min bekante.
Bra info MatsMari!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har aldrig sätt en besiktningsman kolla noga efter sprickor, en snabb koll att däcket ser fräscht ut är ju det som görs. Är väven framme i sprickorna så är det riktigt illa, det bör upptäckas lång tid innan.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag har aldrig sätt en besiktningsman kolla noga efter sprickor, en snabb koll att däcket ser fräscht ut är ju det som görs. Är väven framme i sprickorna så är det riktigt illa, det bör upptäckas lång tid innan.
Ja det är upp till föran att ha koll på sitt fordon, du ska bara veta vad dåliga däck som går på våra väga,, torr sprickor,snedslitna så väven är nästan framme. Blir mörkrädd för alla bortförklaringarna . Värst är fram däck. Ålder ska nog börja kollas om det går igenom har jag sett nån stans.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har upptäckt sprickor på bridgestonedäcken på vår husbil.

Panikbyta eller klarar vi säsongen ut?

Så här ser de värsta ut:Visa bilaga 215230
Visa bilaga 215231

Visa bilaga 215232
Det där är typiska torrsprickor som säkert har funnits i ett år och däckbytet skulle gjorts då! Sen undrar man varför denna misshandel på sidan av däcket! Ett misstag kan man göra ibland men i ditt fall syns det att däcket har knådats många gånger mot en kant!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag skulle nog byta ut däcken snarast. Som det skrevs ovan bör man även kolla på hur insidan ser ut. Även slitbanan. Där kan det också vara torrsprickor.
Hög hastighet, tung last ( kanske överlast) och dåliga däck är ingen bra combo.
Det går att få rabatt via campingkortet om man köper fyra däck vad jag kommer ihåg.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
897
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för input! Det blir byte så snart som möjligt.

De är från 2016 om jag tolkar märkningen rätt. Det står alltså "2116".

Vet inte hur långt de har gått. Vi köpte bilen för tre år sedan med 8000 mil på mätaren. Sedan dess har vi kört ytterligare cirka 2000 mil.

Besiktningen i våras hade inga synpunkter på däcken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer med Livsnjutaren det verkar vara kantkörning, nästa steg brukar bli skiktning i däcksidan ifall misshandeln fortsätter, brukar synas som bulor, samt skapa vibrationer, då har väven i däcksidan brustit.
Kör aldrig upp för en typ "vass" trottoarkant, så undviker man dessa skador.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
897
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Instämmer med Livsnjutaren det verkar vara kantkörning, nästa steg brukar bli skiktning i däcksidan ifall misshandeln fortsätter, brukar synas som bulor, samt skapa vibrationer, då har väven i däcksidan brustit.
Kör aldrig upp för en typ "vass" trottoarkant, så undviker man dessa skador.
Tack för tipset! Är fortfarande lite nybörjare på husbilskörning och försöker utveckla mina kunskaper hela tiden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Såg att jag skrev fel.

Om det står tex 2116 betyder det
vecka 21
år 2016.

2 första tecken är tillverkningsvecka

2 sista tecken är tillverkningsår.

Nu blev det rätt.

Men kollade dina bilder. Du bör byta däck.

Troligen är det solen som torkat ut dina däck.

På 5år ?
Äh, lite torrsprickor. Det är vål bara att ta till lite verktyg du ha i garaget och laga däcket!! A la Pakstan.

Är det inte fantastiskt att se reparatörer in action :)
En ovanlig syn i vår slit o släng värld.
 
Toppen