• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kolhydratsinfo

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
"Kolhydraterna har fått dåligt rykte de senaste åren. Men de behövs för att kroppens ska fungera. Om vi inte äter kolhydrater bildar kroppen dem själv - och går in i svältläge.
Att äta lågkolhydratkost har blivit populärt de senaste åren. Många tror att man går upp i vikt av att äta kolhydrater. Så är det inte, man går upp i vikt av att fylla på med mer energi än man gör av med.

Kolhydrater ger främst energi - de omvandlas till sockerarten glukos som alla kroppens celler behöver för att fungera. De behövs också för en rad andra funktioner, till exempel för att bli av med giftiga ämnen. Men vi kan ändå klara oss utan.

- Kolhydrater är inget essentiellt näringsämne, vi kan bilda det själva från protein och till viss del från fettförbränning. Men kroppen vill egentligen inte bryta ned protein, det är sista utvägen att gå på sina egna muskelresurser, säger Eva Warensjö Lemming, nutritionist på Livsmedelsverket.

Det som händer när vi skippar kolhydraterna helt är att kroppen tror att den svälter, och anpassar sig efter det. Om det inte finns några kolhydrater att omvandla till glukos nallar kroppen på reserverna och stänger ned alla processer som inte krävs för överlevnaden. Hur skadligt det är att befinna sig i det här tillståndet under en längre tid är experterna inte överens om, men Eva Warensjö Lemming på Livsmedelsverket tycker inte att det är bra.

- Kroppen är ju ett fantastiskt system och den är byggd för att fungera på ett visst sätt. Att köra på en process som är ett undantagstillstånd är ologiskt. En del upplever att man kan lukta illa om man äter låghydratkost, och det har att göra med att nedbrytningsprocesserna är ofullständiga.

Kolhydrater finns i de flesta livsmedel - den främsta källan är bröd och andra spannmålsprodukter, men även grönsaker, potatis och frukt är kolhydratkällor. Allt som innehåller socker i någon form är också rikt på kolhydrater. I de nya nordiska näringsrekommendationerna betonas att det är viktigt att få i sig kolhydrater av hög kvalitet. Det handlar om att välja högt fiberinnehåll och fullkorn i stället för söta livsmedel och vitt bröd med tomma kalorier.

- Helheten är viktig - att äta pasta med sås och grönsaker är inte samma sak som att äta bara pasta. Om man äter en varierad och balanserad kost och har energibalans i livet så finns det ingen anledning att hålla igen på kolhydrater, säger Eva Warensjö Lemming."

Kanske nåt att tänka på i juletider............

Hejs o GOD JUL önskar

Claes 105

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Kolhydratsinfo

Att helt utesluta kolhydrater tror jag nog inte på. Däremot tror jag på en mycket kolhydratfattig kost under begränsad tid i syfte att gå ned i vikt. Detta kombinerat med daglig motion har jag egen erfarenhet av. Jag mådde bra och tappade mycket vikt under 5 veckor.

F

F.d. 53081

Guest

Sedan jag för 5 år sedan drog ner ordentligt på kolhydrater och slutade vara rädd för mättat fett har jag fått en mycket bättre hälsa. Mina värden är jättebra. Är inte i närheten av att få diabetes trots att jag har det i släkten. Mitt blodtryck ligger för det mesta på 110/70. Mina prostatavärden har förbättrats. Haft två lätta förkylningar under 5 år. Magen är lugn och fin. Behöver ingen medicin överhuvudtaget. Att jag dessutom gått ner i vikt ser jag som en bonus. Att jag skulle återgå till en kost baserat på tallriksmodellen finns inte på kartan.

F

F.d. 17667

Guest

Sedan jag för 5 år sedan drog ner ordentligt på kolhydrater och slutade vara rädd för mättat fett har jag fått en mycket bättre hälsa. Mina värden är jättebra. Är inte i närheten av att få diabetes trots att jag har det i släkten. Mitt blodtryck ligger för det mesta på 110/70. Mina prostatavärden har förbättrats. Haft två lätta förkylningar under 5 år. Magen är lugn och fin. Behöver ingen medicin överhuvudtaget. Att jag dessutom gått ner i vikt ser jag som en bonus. Att jag skulle återgå till en kost baserat på tallriksmodellen finns inte på kartan.

Tack RolfS, intressant

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, de här uttrycken "Nya forskningsresultat" och "Forskarna har kommit på" som tidningarna slår upp stort antingen det är för eller emot något, enbart för att öka försäljningen är ofta en halvbluff där de glömmer hur många som ligger bakom de nya rönen.

Det som borde stå i stället är väl "En forskare har kommit fram till ytterligare en ny egen teori om .......".

Men en sak verkar ju rätt klar, uppåt 2/3 av USA och västvärdens befolkning har övervikt och många ligger på gränsen till eller har diabetes typ 2, så något fel måste det ha varit på kostcirklar, tallriksmodeller m.m. de senaste tjugofem åren, för allt går nog inte att skylla på snabbmaten.

Om man skippar den största mängden kolhydrater och socker samt byter ut kemiskt tillverkade lightprodukter och konstgjort fett mot naturliga ämnen, och då går ner i vikt utan att anstränga sig, samt att diabetes typ 2 och andra störande sjukdomar mer eller mindre försvinner och kroppen mår bra, vad är då felet.

Allt går åter till teorier om att det inte är bra att äta kolhydratfattigt.
Menar de forskarna att det då är bättre att vara fet och sjuk och ha diabetes, än smal och någotsånär frisk samt att diabetesen håller sig utanför dörrtröskeln. Det är möjligt att det finns något med den kosten som inte heller är bra, men som vi har ätit de senaste tjugofem åren är ju bevisligen inte det rätta.

Jag tror ju inte heller att det är bra att bli fanatiker, och inte ta en tugga av något som innehåller kolhydrater. Men om man kommer dit så är man väl inne på sjukligt matbeteende som aldrig är bra åt vilket håll det än lutar.

Instämmer med RolfS. Att jag skulle återgå till en kost baserat på tallriksmodellen finns inte med på kartan.

M.v.h. JANKRO.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

När skall detta vansinne med bantning hit o dit ta en ände egentligen.
Jag tror att de flesta kan äta all slags mat , men det behöver väl inte vara ett
evigt frossande ät lite mindre och rör på er istället och njut av god mat i normala mängder istället för dessa ideliga "genvägar", dom flesta som bantar ner sig går efter ett tag lika glatt upp i vikt igen.
Många äter som om dom vore grovarbetare trots att dom inte gör många knop om dagen fysiskt och sen klagar på att ölbuken växer :) och diabetes mfl följdåkommor kommer som ett brev på posten.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

När skall detta vansinne med bantning hit o dit ta en ände egentligen.
Jag tror att de flesta kan äta all slags mat , men det behöver väl inte vara ett
evigt frossande ät lite mindre och rör på er istället och njut av god mat i normala mängder istället för dessa ideliga "genvägar", dom flesta som bantar ner sig går efter ett tag lika glatt upp i vikt igen.
Många äter som om dom vore grovarbetare trots att dom inte gör många knop om dagen fysiskt och sen klagar på att ölbuken växer :) och diabetes mfl följdåkommor kommer som ett brev på posten.
---------------------------------------------------------------------------------

Hej, jag håller med dig men det blev nog delvis lite fel någonstans, för de flesta som försöker att vara lite seriösa med kolhydraterna för att få bort främst diabetes och få ordning på kroppen och "på köpet" går ner till normalvikt på ett år om man nu behöver viktnedgång, så handlar det nog inte om något så enkelt att man ätit upp sig som glupsk gris.(De som har undervikt verkar t.o.m. gå upp till normalvikt.)

Det kan ju vara så att man varit just grovarbetare och kroppen har tagit så mycket stryk att tillräckliga fysiska aktiviteter inte längre är möjligt för att ens kunna hålla formen med nära en svältkost bestående av kostcirkelns kolhydratstinna kost, och man då ändå går uppåt i vikt.
Samt även med diabetes special kost ändå får sämre och sämre värden efter var test.
Dessutom verkar det som de som tar prover, läkare m.m. utan förvåning vet att så skall ske, och det bara är en tidsfråga trots deras support att man blir sämre och sämre och måste börja med medicin och/eller sprutor.

När en kolhydratfattig kost, (och att man kan äta både gott och mycket samt bli mätt och sova gott utan att magen skriker), då nästan helt kan ta bort eller betydligt förbättra allt detta så borde det inte vara helt fel.

Som jag skrev i inlägget ovan, när det börjar att bli underligt med matvanor antingen det handlar om kolhydrater, för mycket mat, för lite mat eller underlig bantning, så börjar det luta åt helt fel eller sjukligt matbeteende, men det handlar inte det de flesta trådar som finns här om, utan bara att få något som funkar bättre än sjukvårdens teorier.

Om du inte längre kan hålla dig rörlig och frisk i kroppen så du kan förbränna normalkost längre, så kan du ha kolhydratfattig kost i åtanke innan det har gått för långt :).

M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

I USA är det socker i det mesta, speciellt läsk, och de flesta amerikaner har alltid en läsk till hands. I mataffärerna är det mesta märkt Diet, men innehåller då sötningsmedel med få kalorier, men som ändå sätter igång sötsuget, äter man socker vill man ha mer socker.

Jag tror att om man äter som vanligt men undviker raffinerat socker och vitt mjöl så fungerar våra normala mätt och hungrig signaler på ett riktigt sätt.

Lördagsgodis gäller även vuxna dvs man måste få synda lite ibland

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

---------------------------------------------------------------------------------

Hej, jag håller med dig men det blev nog delvis lite fel någonstans, för de flesta som försöker att vara lite seriösa med kolhydraterna för att få bort främst diabetes och få ordning på kroppen och "på köpet" går ner till normalvikt på ett år om man nu behöver viktnedgång, så handlar det nog inte om något så enkelt att man ätit upp sig som glupsk gris.(De som har undervikt verkar t.o.m. gå upp till normalvikt.)

Det kan ju vara så att man varit just grovarbetare och kroppen har tagit så mycket stryk att tillräckliga fysiska aktiviteter inte längre är möjligt för att ens kunna hålla formen med nära en svältkost bestående av kostcirkelns kolhydratstinna kost, och man då ändå går uppåt i vikt.
Samt även med diabetes special kost ändå får sämre och sämre värden efter var test.
Dessutom verkar det som de som tar prover, läkare m.m. utan förvåning vet att så skall ske, och det bara är en tidsfråga trots deras support att man blir sämre och sämre och måste börja med medicin och/eller sprutor.

När en kolhydratfattig kost, (och att man kan äta både gott och mycket samt bli mätt och sova gott utan att magen skriker), då nästan helt kan ta bort eller betydligt förbättra allt detta så borde det inte vara helt fel.

Som jag skrev i inlägget ovan, när det börjar att bli underligt med matvanor antingen det handlar om kolhydrater, för mycket mat, för lite mat eller underlig bantning, så börjar det luta åt helt fel eller sjukligt matbeteende, men det handlar inte det de flesta trådar som finns här om, utan bara att få något som funkar bättre än sjukvårdens teorier.

Om du inte längre kan hålla dig rörlig och frisk i kroppen så du kan förbränna normalkost längre, så kan du ha kolhydratfattig kost i åtanke innan det har gått för långt :).

M. mycket v. h. JANKRO.

Bra !! Vikten av rätt kost är naturligtvis en av huvuddelarna till ett så bra liv som möjligt men trots detta drabbas vi tyvärr ändock av åkommor . Min numera avlidna mor fick åldersdiabetes och fick börja med tabletter som sedermera övergick till sprutor , men efter en radikal ändring av kosten blev hon i stort sett befriad från detta och slapp ta sina dagliga sprutor .Min dotter med familj är nyss hemkomna från en USA-semester och hon var helt chockad över den mängd mat som amerikanarna proppade i sig , småbarn satt och tryckte i sig 200gr hamburgare med pommesfrites och feta såser och naturligtvis Coca-cola , hon säger att hon aldrig någonsin sett så många överviktiga människor som i USA , man får tänka på att livet går inte i repris ja faktiskt inte en enda sekund , det kan gå ganska snabbt att bygga upp en imponerande ölkagge men att bli av med den kan bli fan så mycket värre att bli av med den :)

Toppen