• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolgrill

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Kom på en annan fråga.....hur är det med kolgrillandet ute i Europa? Läste nånstans att det inte var populärt! El kanske det är bäst med en Cadac?

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Kom på en annan fråga.....hur är det med kolgrillandet ute i Europa? Läste nånstans att det inte var populärt! El kanske det är bäst med en Cadac?

Varierar oerhört mycket beroende på land och ställplats/camping - bättre att ta det ”osäkra före det säkra” = satsa på en gasolgrill !

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
det är klart smidigare med en gasolgrill då kan man stanna utefter vägen grilla något gott och sen när man ätit och fikat färdigt bara att lasta in i bilen igen för den har kallnat ! hur gör du med kolen ?
Tror jag häller vatten i grillen och slänger. Sen blir det en evig rengöring!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Det finns MASSOR av olika gasolgrillar till alla grillbehov. Själv föredrar jag infragrillen som värmer uppifrån, droppskål med folie i botten. Två-tre kokplattor på ovansidan till sås, potatis eller diskvatten.
Minsta möjliga rengöring, kall på utsidan och resten av grillen svalnar på en kvart. Packad är den stor som en liten resväska:

1644191964226.png

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Det finns MASSOR av olika gasolgrillar till alla grillbehov. Själv föredrar jag infragrillen som värmer uppifrån, droppskål med folie i botten. Två-tre kokplattor på ovansidan till sås, potatis eller diskvatten.
Minsta möjliga rengöring, kall på utsidan och resten av grillen svalnar på en kvart. Packad är den stor som en liten resväska:

Visa bilaga 221337
Tack för tips!

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Visa bilaga 221337
Jag hade också en sådan. Till större saker som skulle vara welldone tyckte jag den fungerade bra. Däremot fick jag inte till det med t ex en fin oxbiff som jag ville få bra yta men högst medium inuti. Gallret kommer antingen så högt att biffen tar i mot lågorna eller för långt ifrån för att få rejäl grillyta snabbt nog.
Plattorna tyckte jag inte gav tillräcklig värme.
Skaffade denna istället som jag är supernöjd med Cadac Safari Chef 2 LP

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hej
Tänk på att med en elgrill så blir Du i stort sett tvungen att stå uppkopplad mot en elstolpe. Är det så ni brukar övernatta så är det inget större problem förutsatt att det är uppsäkrat tillräckligt.
Sen beror det också på hur ofta det grillas när man är ute med husbilen, själva grillar vi mycket sällan vid husbilsresor och då är det uteslutande kolgrill som används så vi brukar att ha med en liten kolgrill som används vis enstaka tillfällen. Vi tycker att det blir bättre smak med kolgrillat, en del hävdar att det inte blir någon skillnad men det är helt klart att det grillade tar smak av kolet då det till och med känns skillnad på vilket träslag som använts vid kolningen.

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Gör nog precis som du, men man läser ju så mycket om osande klagomål med kol! Tror jag grillar 2 ggr på en 2-veckors resa. Tack för ditt svar!

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Gör nog precis som du, men man läser ju så mycket om osande klagomål med kol! Tror jag grillar 2 ggr på en 2-veckors resa. Tack för ditt svar!
Hej
Det är inte kolet i sig som ryker utan det är det som droppar ner i det och det finns elgrillar som ryker minst lika mycket beroende på deras konstruktion.
sen är det förstås stor skillnad på kol, mycket av det som säljs i handeln verkar vara bokningsrester ( blir vid uppdelning av kolet) och det är då mer eller mindre poröst. Jag gör kolet själv vilket då blir smideskol och det blir mycket hårda bitar, det går utmärkt att grilla med men man måste lära sig att ge mindre syre annars blir det för varmt. Fördelen är att jag vet vilket träslag det är gjort av och sen att det har minst tre gånger längre brinntid än ”köpekolet”

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Naturligtvis begriper jag att maten i sig är det som luktar, så mycket grillar jag, men mitt alternativ är Cadac, elgrill är inte och tänka på!

Frank N

HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2025
Jag har en likadan som Siw och den är perfekt. Även bra att laga mat på i övrigt och koka kaffe. Använder de små engångstuberna. De räcker till många måltider

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej! Vi har oxå en Cadac Safari Chef 2 LP sedan ett halvår tillbaka och måste säga att den är otroligt andvändbar och gassnål. Köpte till en pizzasten oxå. Räcker för 2 personer i nödfall 4 men till större sällskap rekommenderar vi den större modellen.

Hälsningar Sanddammaren

Toppen