• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koggen i Malmö

F

F.d. 4575

Guest
Om ni kommer till Malmö, gör ett besök på koggarna, som ligger ca: 300 meter från centralstationen, tidigare flygbåtsterminalen. Vi var där i söndags och åkte en tur med den stora koggen, vi blev guidade av Lången och Reidun från Gosofts gård i Oxie härad. Efter seglatsen och guidningen var det mannekänguppvisning, vilka fantastiska kläder man hade på slutet av 1300-talet, sen bjöds det på kaffe och bullar.
När jag sitter och tittar på foton, upptäcker jag hur lika Lången och Reidun är HBK 5 Gunnar och Marita, men det är väl bara en tillfällighet.

koggen1.JPG

koggen2.JPG

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Koggen i Malmö

Håller med Dig Kent.

Kan det vara en dubbelgångare?

Jag letar eftr husbilsklubbens loggo men kan inte hitta den. Har han den månne där bak på ryggen,undrar nr 35.

:confused: ;) :D

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi vill också bidra med några bilder av Världen största Kogg.

Skeppet är en replik av en HansaKogg som sjönk utanför Skanör år 1392.
Den är byggd helt i ek efter dåtida byggmetoder. Skeppets form, seglingsegenskaper och att man hittade kanonkulor i vraket tyder på att det kan vara ett av de ca 400 "Kaparna" (piratskepp) som fanns i Östersjön vid den tiden.

Koggen3.jpg

seglingx.jpg

Marita & Gunnar

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag såg i dagens tidning att koggen är i Tyskland. Kunde du hålla dig från en sådan resa, Gunnar? Eller har du mobilt bredband?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi mönstrar på i Wismar på tisdag den 5 aug. och kommer att segla en vecka bla. deltar vi vid det stora arrangemanget i Rostock innan hemseglingen den 12 aug.

Denna veckan har vi varit upptagna av annat.

För de som är intresserade finns det en blogg; Skeppslaget

Toppen