• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Kod P0086

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jodå så heter den, koden för fel på avgasventilstyrningen.

Förra säsongen så kom ett intermittent fel. Ofta i samband med att bilen stått i en vecka eller mer.
Men eftersom det kom och gick och inget märktes i övrigt så hade jag överseende med det.
Det är trots allt en Fiat och de har sina egenheter.

Men nu efter vinteruppehållet så lyste den konstant.
Ett diagnosverktyg inhandlades och felkoden P0086 konstaterades. Efter samtal med Markus på Autochampion i Arlöv fick jag beskedet "det är spjället" jag har fem på gården med samma problem. Jättevanligt.

Ok, tid bokades in. Men eftersom jag är otålig och Markus har fullt upp som vanligt, tänkte jag att jag provar själv.

Så idag rev jag av spjället.
Det gick förvånansvärt bra.
Lite klurigt är det dock för man får ta av övre balk, front och fläktarna. Jag lyckades utan att behöva släppa kylare mm. Skönt.
Så nu skall jag se om jag kan hitta ett nytt spjällhus.

Det skall ju sägas också att ingen skugga skall falla över Fiat för detta. Bilen är dock 15 år och rullat snart 10" mil. Lite sånt får man räkna med då tycker jag.

Märket på spjällhus är av märket Wahler och en felkonstruktion gör att det rostar och sätter sig.
Det lär finnas ett annat med bättre konstruktionslösning nu.

Och ja, det är sotigt som fan. Men det beror inte på gubbakörning eller trimbox. Sotet finns bara i anslutning till spjället annars är det rent och snyggt.

Nu hoppas jag på samma sommarväder när det skall monteras ihop, det blir kanske svårare med det.

1000009489.jpg1000009490.jpg

Toppen