• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knott o mygg.

F

F.d. 4538

Guest
Undran från en som ska åka längs norska kusten till nordcap o sedan hem via svenska östkusten om det är mycket knott o mygg. Åker 12 juni och 4 veckor framåt. Tacksam för svar från er som åkt denna tid uppe i norr. Kenneth

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Knott o mygg.

Åker du ner över Karesuando och söderut finns det ganska gott om mygg och även knott. Häruppe säger vi att det inte är någon sommar utan dessa varelser. Med andra ord en kall och regnig sommar inga mygg och knott.
Ha det

F

F.d. 4927

Guest

Undran från en som ska åka längs norska kusten till nordcap o sedan hem via svenska östkusten om det är mycket knott o mygg. Åker 12 juni och 4 veckor framåt. Tacksam för svar från er som åkt denna tid uppe i norr. Kenneth
I juli 2007 cyklade jag till Haparanda och från Gävle gick det längs ostkusten. Blev stucken av EN mygga men INTE ETT ENDA KNOTT. Men den sommaren var nog extrem.

Lasse

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Lasse
Myggen gillar inte alla. När vi är och fiskar har vi en kompis som dom är alldeles galna i. Man tror inte att det är sant. Han kan ha 20 myggbett och vi andra inget. Ibland är det bra att vara illa omtyckt
Ha det

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Längst norska kusten finns inga knott kanske mera på svenska östkusten

Håller med! Längs norska kusten finns inga mygg men jag har aldrig sett så mycket mygg som längs Torneälv ned till Haparanda. Den främre nummerplåten var svart med ett tjockt lager av avlidna mygg.

F

F.d. 4538

Guest

Vår tanke var att åka kusten upp i Norge, kusten ner i Sverige. Kanske klarar man sig bättre då. Jag gillar inte dessa varelser som ni förstår. En som sa, hur kan ni åka dit upp under juni - juli, fullt med knott o mygg, därför undrar jag. Kenneth

F

F.d. 8470

Guest

Vi har kjørt mange ganger langs kysten i Norge og langs kysten i Sverige, ingen problem med disse små udyra. Der vi har hatt problem er i innlandet både i Norge, Sverige og Finland. En sommer når vi var på vei nordover til Norge så kjørte vi Sverige og Finland. I nærheten av Munio fant vi en fin plass og overnatte. Burde vel ha skjønt litt når vi så en annen husbileier som jobbet veldig med myggnetting.
Vi satt inne i bilen og så store svermer utenfor. Vi følte oss trygge inne i bilen (trodde vi). Når klokka var 02.00 om natta måtte vi rømme for da surret det rundt øra på oss. Og myggen er spesielt glad i min mann, han er ikke glad i dem. Myggen fikk seg en skikkelig rundtur for de hadde vi med oss langt inn i Norge. Spørs om de fant hjem igjen.
:twitcy:

F

F.d. 55379

Guest

Inger är allergisk så vi håller oss mestadels till kusten och slipper myggplågan.
Nordkapp är ett av våra favoritmål, vi kan rekomendera en båttur från Gejsver för att få se Lunnefåglar havsörn och annat smått och gott

F

F.d. 3297

Guest

Under de 10 år som vi arrenderade en stuga i Grötingen utanför Bräcke för flugfiske
så kom vi underfund med att hemlagad vitlökssnapps var en effektiv "myggjägare"
som sängfösare. Men badförbud under nästa eftermiddag så var man väl skyddad för
myggen under kvällens vindstilla fiskestund.

Det är ett enkelt "recept":
Riv "klyftvis"ner en halv vitlök med mandelkvarn och skölj ur kvarnen med en halvflaska
brännvin. Samla upp det hela i en glasburk och "Låt stå" i kylskåpet en vecka.

Efter en veckas dragning filtrerar du det hela genom flera filter i en Melittatratt.
När det rinner långsamt river du försiktigt sönder innersta igenproppade filtret och lyfter
upp det ur Melittatratten.
Denna ljusgröna "stamlösning" spär du med 3-4 delar vanligt brännvin annars blir det för
kraftigt!

En snapps på kvällen är ju inte mycket så man kan faktiskt köra bil nästa dag. Vilket
gjorde att vi "började behandlingen" dagen innan vi körde upp från Stockholm till Bräcke.

Lycka till! :p

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Du kan vara lugn myggen har nog frusit ihjäl i vinter.
Skämt åtsido vid den tiden är det sparsamt med mygg.Har varit mycket norrut tidigare senast i sommar.
2179:music-icon:Drutten

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Vi åkte Köping- Happaranda - Rovanmemi - Innari - Kirkenäs - Nordkap. Inte en mugg,
men knott om man inte stannar efter älven och det är lövskog då J... är det mygg. Men annar fritt från Mugg.
/Vidhem

Toppen