• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knirr, knarr, gnissel och buller - hur undviker man det?

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Vi går nu i köpa-ny-husbil-tankar och en faktor att ta med i beräkningen vid val av ny husbil är hur den är att köra och att åka med i. Vår nuvarande bil gnisslar, knarrar och bullrar en hel del, och det är både tröttsamt och otrivsamt i längden.

Vad bör man titta efter för att slippa så mycket oljud som möjligt? Visserligen kan man ju provköra en del bilar, men kan man redan på förhand avfärda vissa märken/modeller för att de är fel byggda? Har valet av chassi någon betydelse? Har valet av enkelhjul, dubbelhjul eller boggie någon betydelse? Är det alltid så att en dyr husbil är tystare än en billig?

Tacksam för alla tips, även konkreta tips om märken och modeller. Men vi tänker inte lägga över en miljon på bilen, så avstå gärna från tips om Concorde Niesman osv då de ligger utanför vår budget.

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Knirr, knarr, gnissel och buller - hur undviker man det?

hej
ett kärt ämne för många tror jag..

Vi är ute efter ny bil nu och detta är ett av skälen faktiskt. Vår Dethleffs 5881 med Fiat givetvis är på tok för hög ljudnivå i, gnissel etc är där visst men som du säger en Niesman finns liksom inte med på karta för oss så det kan jag leva med. Men att knappt kunna höra radion eller tala med partner bredvid är oacceptabelt. För att prata med barnen bak får man skrika.

OK detta är alltså en alkovbil och det gör nog sitt med gnissel och annat. Men tex är bodelsdörren så uselt isolerad att vi bygger upp med filtar i steget ut för att reducera ljud. Jag har isolerat extra på flera ställen och att sätta in skärmar i hjulhusen fram är super. Men det blir liksom inte bättre nu tror jag.

All min forskning i ämnet pekar på att integrerade och ev. också halvintegrerade bilar är bättre, vilket också rent generellt "nyare" bilar verkar vara. Jag kommer satsa på en integrerad tror jag. Allt byggt i ett stycke liksom och inga skarvar som nu lite överallt.

Motor och dess styrka och växellåda betyder mkt då så låga varv som möjligt är bra för ljudet. Idag är 110 jobbigt mer än en timme och jag kör med lurar och ljudbok för att "orka" med sus och muller.

Så, en integrerad bil tror jag på, en stark motor med 6 växlad låda (minst 130 hk eller 150hk) är mitt val. Ska ut och provköra den Hymer jag kikar på nästa vecka så jag kan återkomma då.

N.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Vi har en Kabe TM 750T 2012 6vxl 177hk. Denna bil är helt fr från dessa symton. Den är tyst o fin. Men så kommer vi till det vi lastat in i den då blir det inte lika tyst.
Med tanke på att fjädringen bak är en aning hård så är det väldigt känsligt hur man "embalerar" grejorna i kökslådor o skåp. Vissa gånger klarar vi det till 99% men inte alltid. Har monterat innerskärmar fram och det gjorde stor påverkan på vägljudet.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Många bilar är rätt tysta idag men fakta är att dubbelgolv tystar väsentligt,
färre takluckor detsamma, moderna motorer (2007-) hjälper till, tät och stabil bodelsdörr av vikt och låsning av köksutrustning. Om invändigt trappsteg, isolera detsamma.
Det finns massor att optimera. Varje runda leder till ny insikt om vad man kan förbättra.
Alkov, halvintegrerad eller integrerad behöver inte alls vara avgörande.
Det är i alla fall min erfarenhet.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Skrammel från besticklådor och annat i packningen blir svårt att komma ifrån, liksom ljud från motor och däck.
Visst är exempelvis Niesmann som nämndes av trådskaparen rätt så dyr, men man behöver ju inte köpa fabriksnytt! En begagnad kvalitetsbil av detta slag är ofta även utrustad med helluftfjädring, något som jag hört skall göra mycket för ljudkomforten (tyvärr har jag själv endast haft råd med till tillsatsfjädring bak och vad jag förstått låter sig helluftfjädring inte monteras på ett terrängbilschassie).

aake

F

F.d. 29954

Guest

Ljudnivån kan vara väldigt olika beroende på bil, men kanske inte så mycket av modell, dvs. integrerad, halv, eller alkov. Det är nog andra saker som spelar in.

Vad gäller årsmodellerna, så tror jag att redan årsmodellerna 1995 och uppåt ger bra ämnen för en tyst bil. Det hela beror på utväxlingen. Måste man hålla nära maxvarvet på motorn hela tiden för komma någonvart så blir det bullrigt. I äldre bilar är det ju alla skåpluckor och dörrar som skakar och knisslar. Enklast är att skaffa bra och tysta sommardäck med 100% balancering. Om detta enkla sak inte är åtgärdad blir det aldrig tyst.
Befintliga gummilister skall man smörja med siliconfett, då tätar de bättre och är tystare vid rörelser. Skåpluckor och dörrar skall man justera så de sitter som de skall och man kan placera någon typ av tunn gummi mellan dörr och karm. Jag gör så att jag borrar med 4mm borr en ca 7mm djupt runtom i karmen, kanske på fyra ställen på en toadörr, två på en lucka. Sedan sprutar jag in lite silicon eller butulgummi i passande färg i hålet. Sedan får det härda innan man stänger luckan. Gör man detta så blir bilen bra mycket tystare. Nästa steg är praktiska prov. Någon kör, någon går runt och lyssnar.
Heltäckningsmatta sväljer ljud liksom alla textiler. Att göra en bullrig bil tyst, vilket går, är ett slags "lång distans brottning"... Som de ekonomiskt sinnade skall behärska....

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det som låter mest i de bilar jag haft har varit mörkläggnings/myggnäts gardinerna. Kommer i självsvängning vid vissa varvtal/hastigheter. Det sitter samma gardiner i såväl "enkla bilar"som sk prestigmärken. Har inte hittat något bra sätt att ta bort de oljuden.

Tips?

Att klämma dit skummgummibitar funkar men de faller bort och försvinner när man stänger med gardinen.

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

En sak som jag förundras över är hur jäkla dåligt skåpsdörrar är inpassade i ALLA husbilar......vi har haft fjorton husbilar och lika dåligt i alla!
Var inne i en flång ny Concorde för ett tag sedan......pissdåligt!
Ta tag i varje lucka och dörr och juckla lite så får ni se att det glappar och då blir det skrammel.....ta och anpassa en möbeltass med sax eller sätt dit en hel så får ni se hur bra det blir.......inget skrammel utan ett fint tjooof när man stänger!

FAST, köp ett paket med möbeltassar och lägg ner nån timme så är allt OK!

Sen finns det andra bullerkällor som är kanonlätta att fixa till.....ett exempel är skrammlande och vinande takluckor. Detta har jag fixat på alla husbilar i princip vi har ägt! En spoiler framför varje taklucka som sixaflexlimmas fast!
Görs av en lagom lång plåt som bockas 45grader och limmas! Tyst sen:)

Sen innerskärmar, lite dyrare men väl värt pengen!

Har ni en dörr med lågt insteg så lägg lite jobb där och titta om det går att ljuddämpa underifrån...jag har nyttjat extratjocka lager av underedsmassa för att dämpa något!
Nån bil vi hade var dörreländet så dålig och fladdrig så vi hade ett tjockt stoppat draperi hängandes för dörren vid långresor!
Ja, det finns massor av saker till att göra, bara att fundera:(

Fast , det är jävligt ynkligt att vi konsumeter som köper bilar i miljonklassen skall behöva bry oss, dessa problem borde inte finnas:mad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Det här var ett problem jag inte ens tänkt på att det kan finnas!
Ska bli spännande att se hur mycket vår husbil väsnas när vi hämtar den om några veckor.
Om man vill ha lite mer osynlig dämpning vis skåp och luckor finns det små genomskinliga självhäftande plastpluppar att köpa.
Har satt sådana som skydd för trät där dasslocket och kylskåpsluckan är i båten. Syns knappt. Tror man kan köpa sådana på Ikea

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

I vår bil har vi ett rejält dämpande (tjockt o tungt) 2-delat förhänge bakom stolarna i förarhytten, att dra för vid färd.
Även skönt att dra för vid färd stekheta sommardagar då A/C nätt o jämt klarar av förarhytten.

Sänka farten sänker bullret i vår husbil rejält.
Håller man 85Km/h så är det riktigt komfortabelt.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det här var ett problem jag inte ens tänkt på att det kan finnas!
Ska bli spännande att se hur mycket vår husbil väsnas när vi hämtar den om några veckor.
Om man vill ha lite mer osynlig dämpning vis skåp och luckor finns det små genomskinliga självhäftande plastpluppar att köpa.
Har satt sådana som skydd för trät där dasslocket och kylskåpsluckan är i båten. Syns knappt. Tror man kan köpa sådana på Ikea

Bra tips!
Sådana genomskinliga pluppar sitter original i alla våra luckor/dörrar,
nästan ett måste tror jag ifall de inte finns.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag liksom många andra har också problem med att det skramlar, knakar och låter i husbilen vid färd. Husbilen är en integrerad Dethleff med årsmodell -08.

Besticken i lådan har vi lyckats få ned skrammelnivån genom att täcka över besticken med en relativt tung hemvävd diskhandduk. Kastruller i skåpen nedanför, liksom annat i skåpen ovanför diskbänken har vi kilat fast med tyg, trasor och annat fibröst material, som man ändå behöver med sig i husbilen. Förardörren har jag demonterat och klistrat in remsor av filt och fått den att skramla mycket mindre. Bordets låsskruvar har fått dra åt med polygrip, då de tenderar att skaka loss vid färd. Plastlådan i det inre trappsteget till bodelsdörren har jag isolerat från undersidan med butylmattor från Biltema.

Så långt har jag lyckats ganska bra tycker jag. Det som dock kvarstår är ett av trappstegen mellan sängarna (långbäddar). Här knarrar det när man kör på ojämn väg, och när man går i den förstås. Jag har försökt att komma åt skrivarna från insidan, men når bara enstaka av dem. Har försökt att klämma in smörjmedel mellan steget och den vertikala brädan ovanför, vilket dock inte har hjälp. Ibland har jag funderat på att använda tigersåg...

Johan K.

F

F.d. 50069

Guest

Jag vet vilka ni menar! Sitter ofta som orginal i husbilar....fast i många fall så räcker de inte till:(
Nyttjar man möbeltassar i filt så blir stängningsljudet.....så mycket mjukare, typ sooofs!;)

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Mycket buller från myggdörrskasetten. För att få tyst skåpen har IKEA praktiska "plaststaket" som man kan bygga fack för glas och koppar. För att slippa klirr från flaskor har jag gjort en insats för överskåpet över kylen med runda hål för att ställa "barens" flaskor i
Erik P

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Verkar som vi får göra som i båten - knögla in en massa kuddar i skåpen, men där är det för att det inte ska bli glaskross och kaos när vi lutar:wideeyed:

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025

Heluftsfjädring gör underverk mot ljudet, hade tidigare Dethleffs helintegrerade,och satte in luftdämpande bak"semi Air"o det blev kanon, men sen så började det gnissla ngt otroligt bak från fjäderbladen,visade sig vara några nylonbrickor som var snedslitns och nu skavde det mot blad mot blad.byte anbefalles.numer har vi halvintegrerad dethleffs Esprit 2012 130Hk ,4200kg,enkel axlad,TYST Går som Tåget,inga vibrationerfrån skåp etc,Men markant högre ljud från däcken vid våt vägbana,enda plumpen hittils

Hadet Sten 6655

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Verkar som vi får göra som i båten - knögla in en massa kuddar i skåpen, men där är det för att det inte ska bli glaskross och kaos när vi lutar:wideeyed:

Ni behöver inte oroa er, om man bara förbereder bilen med mjuka underlägg i skåp och lådor och stuvar saker och ting vettigt är det egentligen inga större problem, bara man anpassar hastigheten till underlaget lite!
Anpassade lufttryck i däcken hjälper också en hel del.

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest

Bra tips!
Sådana genomskinliga pluppar sitter original i alla våra luckor/dörrar,
nästan ett måste tror jag ifall de inte finns.

De är verkligen bra, förutom en sak, limmet håller inte i längden. De lossnar. Därför borrar jag små hål och fyller med butyl eller med Silicon, det håller hur länge som helst...

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Undrar om det finns några riktigt tysta husbilar. Har jobbat med möbeltassar och stuvning av allt så att det sitter fast men alltid är det något.
Har nu alkovbil med stängbar mellanvägg så utrymmet man måste jobba med blir mindre. Trots detta är det inte helt tyst. Märke på bil tror jag inte spelar så stor roll för tre integrerade Knaus av olika ålder, en Hymer och nu en Concorde är alla benägna till oönskade ljud någonstans. Bra musik och volym på radion gör det hela drägligt.:)

kastrup7

FD HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023

Hej

Vores største problem, er lyden fra takluckor, det kan være slemt

Flemming

Toppen