• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knirr å Knarr å Gnissel i 250 mil.

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025
Hej!

Första dan på jobbet, fem semester veckor tillända å dä tjäns tungt vill ja låva. Semestern har varit gôr bra inget dåligt väder att klaga på, om det inte hade knirrrat å knarrat så förbannat. Förlåt ja menar så mycket.
Hade väll ett 30 tal mil kvar till Dubrovnik när oljudet började. Till att börja med blev man ju orolig riktigt orolig. Pratade med en del, om någon hört något liknande i sin Fiat. Vår bil är en 2010 med det stora chassit. Att ljudet kom bakifrån va det ingen tvekan om och att det hade med fjädringen att göra likaså. Ringde hem till serviceverkstaden i Trollhättan och snackade fram och till baka med Roland. Det mindre chassit det med en bladfjädring finns det en så kallad recall (återkallning) på. Det är då de bakre bussningarna vid bladfjäderns infästning som ska bytas. Men det finns ingen sådan recall på det större chassit men kom upp till mig när du kommer hem så får vi göra en felsökning.
Skrev Trollhättan på GPS:en, 240 mil hem närmast vägen i detta inferno hela boytan är ju en resonanslåda. Kom man bara upp i ca. 90 så blandades oljudet med vägljudet och blev inte så påtaglit men det är inte många ställen efter Krotiens kust man kommer upp i sådana hastigheter.
Vi mellan landade i Porec där vår son stod med sin husvagn, han är bilmekaniker så det passade ju bra. Han och hans kusin också bilmek, kom fram till att det är den främre bussningen för bladfjädrarna på vänster sida som lät. En lättnad för frun och mig att det inte var trafikfarligt. Så efter 240 mils obehag, nerverande, irriterande oljud är vi nu hemma. Verstaden har gjort en snabb titt och det ser ut som om det är bussninen på vänster sida den främre. Husbilen är inbokad på verkstad men inte för än den 26 aug. Så det blir 4:a knarrande å knirrande helger, men vi ska väll klara det också.
Är det någon mer än jag som varit med om detta fel undras.

:wub::yes:

Senast ändrad:

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Knirr å Knarr å Gnissel i 250 mil.

Vi hade en 97-a med lilla chassit som gnisslade. Jag fick ej något svar av serviceverkstäder om vad det berodde på. Alla möjliga ideer kom upp från olika mekaniker och andra. Specialfetter och lättande av fjäderpaket med mellanlägg, alla ideer misslyckades mer eller mindre. Det lät bedrövligt ibland. Jag hittade själv lösningen, 5:56 !! Fick krypa under bilen när det började och sprutade ett "moln" av 5:56 på fjäderpaketet på vänster sida. Sedan höll det ca 50-75 mil till nästa gång. Vi levde med det på den bilen. Har därför blivit skepptisk till fjäderpaket, så våra senaste 2 bilar har torrsionsfädring från ALKO. Lycka till med gnisslet och att de löser problemet!
Bengt

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

jag antar att det är ett ovanligt problem eftersom ingen annan här på klubben hört talas om eller varit med om det.

:yes::wub:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Förmodligen inte heller någon annan i klubben som har en Ducato med bladfjädrar fram...

H

hianders

Guest

Hej Delfin!
Om du skall åtgärda bakre fjädringslänkarna så har BLD Linköping tagit fram en renoveringssats för detta ändamål. Felet är välkänt. De skickar satsen om du själv vill välja verkstad på hemorten.

Hasse

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Var igår på verkstad för att undersöka var ljudet kom ifrån. Det stora Fiat chassit har två bladfjädrar på var sida av bilen. Bladfjädern ligger dubbel och är förenade i var ände. Emellan dessa ligger en stor rund bricka i nylon eller någott liknande material. När repratören pressade in en skuvmejsel vid den brickan där ljudet kom ifrån blev det tyst. Efter att ha tittat i datorn vissar det sig att det finns ett "News" på dessa brickor. Dessa har konstruerats om och ska bytas. Så har du detta oljud åk till din verkstad och få dem bytta.

hälsningar :wub::yes:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Ska testa att smörja in mina och se om ljudet av en gammal gungstol försvinner

F

F.d. 25026

Guest

Jag sågade ut brickor, omkring 4 x 8 cm, av en vanlig tunn skärbräda av plast och lade emellan där den lösa fjäderänden ligger an mot den andra fjädern. Satte fast brickorna med buntband. Det blev tyst och fint.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Delfin!
Menar du att det är ett Recalls som gäller på grund av dåligt material?
Vi har samma "knirr å Gnissel"!
Till vilket pris kan man tänka sej, eller gratis?
mvh.

Hej!

Var igår på verkstad för att undersöka var ljudet kom ifrån. Det stora Fiat chassit har två bladfjädrar på var sida av bilen. Bladfjädern ligger dubbel och är förenade i var ände. Emellan dessa ligger en stor rund bricka i nylon eller någott liknande material. När repratören pressade in en skuvmejsel vid den brickan där ljudet kom ifrån blev det tyst. Efter att ha tittat i datorn vissar det sig att det finns ett "News" på dessa brickor. Dessa har konstruerats om och ska bytas. Så har du detta oljud åk till din verkstad och få dem bytta.

hälsningar :wub::yes:

Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Nja! Om bilen har ett "recalls" så kallas man brevledes till verkstad. Ett "News" innebär att detaljen bytes när du gör en service tex. oljebyte. Om du har samma oljud som jag beskrivit, åk till en Fiat verkstad och låt dem undersöka din bil. Det är just sådana här "News" som man missar vid besök på en Mekonomen verkstad som exempel. Så det är därför jag berättar här på forumet hur mitt besvär fick ett bra slut.

Gör som jag :wub::yes: å det ska va gratis!!!!:yes:

Senast ändrad:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Har åkt i ca 1 år med knirr o knarr. I rondeller, ställplatser och campingar, överallt där det varit ojämn väg har det knirrat och knarrat. Var hos BLD förra hösten och dom sa omgående att bussningarna bak bör bytas. Då jag har en Burstner Solano med 5 års garanti så kontaktade jag SOLID ( försäkringsbolaget som Burstner hör överlämnat garantiåtagandet till efter dom 2 första åren). Burstner säger i sin reklam att man inte har några kostnader för reperationer under dom 5 första åren. Då Solid meddelade att detta inte omfattas av deras åtagande så stod dom inte för kostnaderna för bytet, som var beräknat till ca 4.700 kr. Eftersom man inte har någon chans att ändra deras inställning fick jag åtgärdat felet förra veckan på FIAT i Borås. Varit ute i helgen och testat och det höll. Nöjd att åka i en tyst bil men irriterad på att det kostade mig 4.600 kr. Burstner tog inget ansvar för felet. Tyvärr ska jag inte till Elmia i år så att jag kan ta diskussionen med dom. Kan tillägga att jag hade fel på ugnsluckan och det tog garantin.

Bernt

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Jag blandade aldrig in Hymer då ljudet inte beror på dem, utan på Fiats konstruktion. Mekanikern berättade att när Fiat fått in en stor mängd klagomål, har man tagit beslut att gå ut med ett så kallat "News"

:wub::yes:

Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Det besvärande oljudet är ett minnet blått. Har idag bytt mellanläggen i ändarna på bladfjädrarna, båda sidor. De är omkonstruerade och bäst av allt. Det var GRATIS.

:yes::spinny::wub:

F

F.d. 24233

Guest

Är det en förutsättning att man har nybilsgaranti för att omfattas av dessa "gratis åtgärder" ? Har ett ducato chassie mod 2012 och garantin löpte ut i våras.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Oj vad förvånad jag blir. Jag har läst i så många trådar i detta forum att det minsan aldrig är några fel på Fiat. Dom bara går och går helt utan fel. Så sägs det och alla de 90% som kör dessa bilar kan ju inte ha fel. Det måste bero på ägarna.:)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Var har du fått detta med 90% ifrån? Om någon har uttalat sig så på forumet så är det ju bara en hörsägen & inget att fästa sig vid. Sådana trådar startas oftast av någon som råkat riktigt illa ut med sin husbil & representerar definitivt inte 90% av alla Ducatoägare.

Bennie

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Är det en förutsättning att man har nybilsgaranti för att omfattas av dessa "gratis åtgärder" ? Har ett ducato chassie mod 2012 och garantin löpte ut i våras.

Jag tycker du skall kontakta FIAT's generalagent & fråga. Bilen är ju bara 2 år gammal. Om du inte får det på garantin så kanske dom tar det goodwill. Lycka till.

Bennie

F

F.d. 24233

Guest

Tackar för tipset, det är ingen som råkar ha någon bra kontaktuppgift eller annars generella kontaktuppgifter till generalagenten ?

F

F.d. 29841

Guest

Har FIAT fått ordning på växellådan,5 å 6 växeln?
/Vidhem

Toppen