• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus

F

F.d. 2025

Guest
En Knaus har jag varit sugen på men har tyckt de verkar onödigt höga. Rena kyrkkänslan. Vad har du för erfarenhet av den?

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Knaus

Hej!
Jag har en Knaus Sun Traveler 605KG. Hög, eftersom det är en alkovmodell är den lite högre än del- eller helintegrerade modeller. Höjden är ca 3m. Jämförde innan köp med en Dethleffs och den var 3,15.
Kan du specificera lite mer vad du vill veta?

Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest

Min Knaus med alkov är ca 3.10.
Beror väl lite på årsmodell, tror dom lågbyggda chassina kom 2003/2004 om det är Fiat vi pratar om.
Det är ganska högt insteg på dom äldre modellerna beroende på att just chassiet är högre på dom och troligen samma takhöjd inne.
Tycker inte det är något problem om man inte kör i 130 när det blåser kraftig sidvind.

F

F.d. 2025

Guest

Jag vet av en Knaus 505D med 2.3liters motor ca 4000mil årsm 2003 för 285.000kr.
Är det ett vettigt pris för en välskött bil som det verkar.
Jag har tänkt på det att den skulle kunna bli vinglig när det blåser sidvind men då har jag nog fel.

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Hej.

Vi har en Hobby alkovbil som är cirka 3 meter hög. Går jättebra och måste till mycket kraftig vind för att känna av det. Dock var det riktigt vingligt då vi passerade stora bält-bron vid påsk då det blåste styv kuling snett framifrån. Maxhastigheten över bron för vår del var 60 km/h. Men så är det ju alltid svårare förhållanden när man passerar över broar. Under vanliga förhållanden inga problem så låt er inte avskräckas av höjden.

Hälsningar
Janne

F

F.d. 50065

Guest

Hade ett par stycken av den första integrerade modellen Knaus hade och de uppförde sig ytterst fint fastän det blåste hårt. De var tom bättre än den nya halvintegrerade SunTi som vi har nu. Har ej erfarenhet av alkov.

Hälsningar
Johan

Toppen