• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus visar ny konceptbil med eldrift och Wankel-räckviddsförlängning

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
På mässan i Düsseldorf visade Knaus upp sitt udda koncept. När strömmen i den eldrivna husbilen tar slut, kan batteriet laddas med hjälp av en wankelmotor.
Vad tror ni, är detta vägen mot framtiden för våra mobila hem?

 
F

F.d. 22252

Guest
Det ska alltså vara en hybrid men ändå inte, varken motorn eller batteriet räcker ju för driften hur tänkte de då? Sen har ju wankeln haft en massa problem med utsläpp förbrukning livslängd.
Ett typiskt mässpektakel som det inte blir något av med. Varför inte en stirlingmotor istället?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ett typiskt mässpektakel som det inte blir något av med.
Det tror jag med, om just denna.
Men tycker ändå att det pekar ut en liten riktning åt vilket håll de jobbar/tänker.

Stod något i texten om att elmotorn kunde stötta wankeln när det var tungt/effekten inte räckte till, men det krävs att det finns ström kvar i batteriet då.
Lite moment 22...
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Vad skulle en Wankel ge för fördel jämfört med diesel/ottomotor ? Den viktbesparing man ev kan göra måste väl kompenseras av större tank. En Wankel lär väl förbruka dubbelt jämfört med en dieselmotor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Snart kanske utrycket elbilsskam blir lika vanligt som flygskam. Men några elflygplan är inte i sikte ännu utom några hybrider elseglare -motorplan med plats för två personer och mycket begränsad räckvidd.
Och så kommer det förbli under överskådlig framtid eller kanske luftskepp med solpaneler skulle fungera?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad skulle en Wankel ge för fördel jämfört med diesel/ottomotor ? Den viktbesparing man ev kan göra måste väl kompenseras av större tank. En Wankel lär väl förbruka dubbelt jämfört med en dieselmotor.
Fördelen med en wankel är att den inte vibrerar, vilket ju är bra som generator i en husbil. Tveksamt om den förbrukar dubbelt så mycket som en diesel vid stationär drift.
 
F

F.d. 22252

Guest
Aldrig sett en dieselvariant av wankelmotorn, sen är det ett fel i artikeln när man talar om cylindervolym det stämmer inte alls eftersom en wankel i verkligheten har en mycket större cylindervolym än den uppmätta. Man kan inte jämföra äpplen och päron. En mindre tvåcylindrig boxerdiesel avvibrerad borde vara mycket snålare än en högvarvig bensinwankel. Men ska man bygga en hybrid bil är det väl lika bra att göra det fullt ut vad man nu vinner på det. Eller så går man till biltema och köper ett par maffiga elverk och ställer in i garaget om man nu råkat få fel motor till husbilen eller sladden är för kort till jobbet.
 
F

F.d. 22252

Guest
En wankelmotors konstruktion är inte lämplig till hög konstant belastning under längre tid. Dess enda fördel är hög effekt med liten volym/vikt. Att ha en bensin motor med generator att ladda ett batteri för att driva en elmotor ger förluster först i motorn som är mindre effektiv än en dieselmotor sen i generatorn sen i batteriet sen i elmotorn, alla dessa förluster adderas till varandra. Blir som lönen efter att skatten och alla avdragen gjorts inte så mycket kvar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
el-bilshysterin bottnar i mångt och mycket i att tillverkare av förbränningsmotorer vill komma runt miljö och klimatkrav genom att skjuta över det ansvaret till batteri och el-komponent tillverkare. Att okunniga politiker sedan skattesubvetionerar spektaklet är ju en extra bonus.
En verkningsgradsanalys skulle kunna se ut så här. Wankelmotor ca 25%, Generator ca 90%, Batteri ca 85% , El-motor ca90% Drivlina, ca90%. Totalt: 0,25 x 0,9 x 0,85 x 0,9 x0,9= 0,15
15% verkningsgrad är ett mycket dåligt resultat och kan knappast anses vara ngt nytänkande.
BBa
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Hej !
el-bilshysterin bottnar i mångt och mycket i att tillverkare av förbränningsmotorer vill komma runt miljö och klimatkrav genom att skjuta över det ansvaret till batteri och el-komponent tillverkare. Att okunniga politiker sedan skattesubvetionerar spektaklet är ju en extra bonus.
En verkningsgradsanalys skulle kunna se ut så här. Wankelmotor ca 25%, Generator ca 90%, Batteri ca 85% , El-motor ca90% Drivlina, ca90%. Totalt: 0,25 x 0,9 x 0,85 x 0,9 x0,9= 0,15
15% verkningsgrad är ett mycket dåligt resultat och kan knappast anses vara ngt nytänkande.
BBa
Med en dieselmotor ser motsvarande ut såhär. Dieselmotor ca 35%, drivlina ca 90%, alltså 35% x 90% = 31,5%. Dvs halva förbrukningen jämfört med Wankel-el
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
BMW I3 gick att beställa med en "range extender" i form av en bensinmotor. Detta extraval togs bort för några år sedan med motiveringen att batterierna blivit så mycket bättre och därmed räckvidden och därför behövdes inte detta tillval.

 
Toppen