• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus Tabbert Group i kris

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Är detta ett isolerat fall, eller är det något på gång i branchen tro?
Knaus Tabbert group aktie ned -33%.

Hej
Flera tillverkare sitter med jättelager, och försäljningen viker. Mycket tack vare prishöjningar på över 40%.
Folk vägrar helt enkelt att köpa.

Tror att ett flertal tillverkare kommer få problem inom snar framtid.

Mvh Per

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Räntorna har väl gjort sitt, läget i världen.
Minskad försäljning av nya personbilar.
Sen måste jag säga det, ska en personbil byggd på ett löpande band kosta ca 1 milj, allvarligt talat det är grymt mycket pengar, samma gäller plåtisar.
Sen kanske Tesla har något då du kan köpa bil till 0% i ränta.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Hej
Flera tillverkare sitter med jättelager, och försäljningen viker. Mycket tack vare prishöjningar på över 40%.
Folk vägrar helt enkelt att köpa.

Tror att ett flertal tillverkare kommer få problem inom snar framtid.

Mvh Per
Har du belägg för detta? I så fall skulle jag uppskatta länk(ar).

Eller är det fake news som du har snappat upp?

Pålle

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Har du belägg för detta? I så fall skulle jag uppskatta länk(ar).

Eller är det fake news som du har snappat upp?

Pålle

Jag har lite inside, från vänner nere i Europa.
Så nej Pålle, Fake news är det inte.
Jag har blivit ombedd att inte nämna några märken, just för att inte peka ut någon tillverkare.

//Per

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
De officiella nyregistreringssiffrorna talar ett annat språk, åtminstone för det första halvåret 2024.

Pålle

Bilagor

• EU_YTD_June24.pdf
    137,3 KB · Visningar: 51

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta kan läsas i länken jag lade in i trådstarten.
Åtminstone Knaus-Tabbert har för mycket osålda bilar/vagnar både i fabrik och hos ÅF.

Min svärtning.
Düsseldorf. The motorhome manufacturer Knaus Tabbertwill cease production at the company's Jandelsbrunn headquarters in Lower Bavaria and in Nagyoroszi in Hungary from 18 November until the end of the year. The group justifies this by saying, “to bring inventories at dealer level to an economically sustainable level and to reduce our own inventories by reducing production volumes”.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Inget börsnoterad bolag vill vinstvarna med korta mellanrum Om man inte tvingas. Produktionsstopp i 1,5 månad är inget man gör om man inte måste.
I artikeln lyfter man fram utmaningar med att finansiera lager. Du kan titta runt hos handlare i Sverige - det står en del nytt 2023 - tittar du på husvagnar hittar du även nytt 2022. Vi är nog många som ibland får direktreklam på lagerobjekt.
Husvagnar är inte helt lätt. Många ser nog framför sig att snart skaffa elbil - inte många som drar speciellt stora husvagnar - räckvidden blir inte kul - tanken att ladda ner till Italien med husvagn än mindre - förmodligen behöva koppla loss husvagnen vid en del laddstopp - worst case tvingas köra emot trafiken från den parkerade husvagnen för att köra tillbaka till laddstolparna - beror så klart hur du ska använda den men solklart att ny husvagn kan vara en knepig fråga att förhålla sig till.
Läser dagligen tyska tidningar - det har varit kraftiga rabatter senaste tiden även på nya husbilar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På bytbil finns detföljande antal husbilar med 0 mil på mätaren.
2022 38st
2023 196st
2024 588st
2025 227st

Om detta är mycket vet jag ej.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Kanske att husbilshobbyn börjar bli mättad nu sedan uppsvinget under pandemin?
Alltfler kanske inte heller får en så bra upplevelse längre med proppfulla campingplatser och dessutom allt färre möjligheter till fricamping och vill sälja.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
På bytbil finns detföljande antal husbilar med 0 mil på mätaren.
2022 38st
2023 196st
2024 588st
2025 227st

Om detta är mycket vet jag ej.
En kraftig ökning mellan 23 och 24; ca 60% minskning mellan 24 och 25. Borde vara ett tecken på att man varit för optimistiska inför 24 och minskningen 2025 kanske betyder att handlarna inte tagit hem så många bilar. Borde kräva åtgärder hos tillverkarna.

Men, siffrorna avser Sverige och behöver inte betyda något i tillverkarleden.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Hur fungerar det egentligen med handlarnas lager med husbilar ?
Hur beställer dom ?
Om man jämför med personbilsföretag så om jag fattat rätt där tar man hem nya bilar på beställning.
Därför lång väntetid på nya beställda bilar.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur fungerar det egentligen med handlarnas lager med husbilar ?
Hur beställer dom ?
Om man jämför med personbilsföretag så om jag fattat rätt där tar man hem nya bilar på beställning.
Därför lång väntetid på nya beställda bilar.
Många bedömer och beställer i förväg. Jämfört med personbilar måste husbilstillverkarna och därmed handlarna, ha betydligt längre framförhållning. Färre produktionslinor, fler variationer och mycket tilläggsutrustning. Helt enkelt lite hazard för handlarna.

Toppen