• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knaus Sun Liner 800

Tompan & Gillan

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1998
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av Knaus Sun Liner 800? Vi har tittat på en årsmodell -06. Finns det några problem eller har ni andra erfarenheter?

Tompan & Gillan

F

F.d. 53013

Guest
Sv: Knaus Sun Liner 800

Hej på Er!
Har en -05 själv och vi är otroligt positiva till den.Den har en utmärkt
planlösning med dusch och toa på den ena sidan och handfat på den
andra sidan.Långbäddar bak och stor sittgrupp fram.Gå gärna in och
titta på vårt garage där det finns bilder och utrustning.
Mvh
Wilma

Tompan & Gillan

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1998
Medlemskap
2025

Det var en fin bil ni har. Det låter som det är något vi önskar oss, Angående vikren så säger den försäljare vi pratat med att det inte går att väga upp till mer än 4,5 ton, hur har ni lyckats att få upp den till 5 ton?. En fråga till är, hur är den som vinterbil?

Kram Thomas & Gill

F

F.d. 53013

Guest

Hej !
Ang totalvikten så har förmodligen det att göra med att de har monterat
kraftigare fjädrar fram samt att det är monterat Alko luftfjädring bak.
Vi köpte bilen av Larsen Bil i Göteborg och de hade åkt runt i Europa och
tävlat med en Porsche hängande bak på en släpkärra. De köpte bilen i Tyskland och importerade sedan bilen till Sverige.Reggade in den via bilprovning i Göteborg. Nettovikt är 4420 kg, last 580 kg totalt 5000 kg.
Bilen är byggd på ett Alko Amc chassie.
Beträffande vinterkörning så har vi inte varit ute så mycket men när vi körde hem den från Göteborg pendlade temperaturen mellan -10 till -12 grader.
Det fungerade toppen, det enda att klaga på är att gråvattentanken inte sitter i uppvärmt utrymme, men det skall vi ordna till under våren.
Mvh
Anders

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Hej

Kan bara rekommendera bilen .... enda "problemet" som vi upplevt på vår 05:a är att lastvikten är låg i förhållande till dom väl tilltagna lastutrymmena :)

Som vinterbil funkar den hyggligt. Vi har använt vår hela den här vintern och varit ute när det varit mer än -20 C. Man håller värmen men jisses vad gasol det går åt. Ska komplettera med en dieselpanna nu i vår .....

//Janne

F

F.d. 53013

Guest

Hej Janne !
Undrar hur det har gått att få upp totalvikten till 5000 kg ?
Var just ute och bytte startbatteri och hittade en chassieplåt
där det står en totalvikt på 5000 kg.
mvh
Anders

F

F.d. 53013

Guest

Hej Tompan o Gillan !
En nyfiken fråga, vad är det för pris på den bil ni tittar på ?.
Mvh
Anders

F

F.d. 53013

Guest

Hej igen !
Tycker att det är ett kononpris på bilen samt låga mil.
Slå till !
Mvh
Anders

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Hej Wilmaljusne .... det var ett tag sen vi hördes av..

Jag har gett upp det här med att få upp totalvikten. Har jagat både Bilprovningen, Transportstyrelsen och generalagenten ... men det verkar helt omöjligt. Dom enda 5-tonnare som finns är tydligen bilar som reggats i Tyskland första gången och då med en dispens. Denna dispens har sen fått följa med vid importen till Sverige.

Vi får jaga kilo istället ;-)

//Janne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

JanneA, Biler med Fiat 250 ALKO AMC tandem skal være bygget for 5000 kg totalvekt hvis de har 16 tomms hjul - eldre biler må bytte fjærer foran for ny totalvekt. Ta kontakt med ALKO i Gbg for detlajer om hvilken dok du trenger fra påbygger (Knaus) for å få dette rett. Eneste problemet er hvis påbygger har utstedt et CoC med lavere totalvekt og normalt ikke leverer modellen med høyere totlvekt på papiret.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Hej Knut

Jag var i kontakt även med Alko Sverige men dom visste inget om möjligheten att komma upp i vikt.....eller rättare sagt totalt ointresserade av att hjälpa till.

Ombyggnad av framvagnen går att fixa .... Goldschmitt tror jag företaget heter som har grejorna. Hymer Center är visst åf för dom numera

Får se om jag orkar en runda till med byråkraterna :)

//Janne

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har också en 800LEG 06a som jag hämtade 1e feb på Husbilslandet. (bra firma att ha att göra med). Jag har använt bilen några hundra mil och familjen har bott i den några helger trots hård vinter. Jag är mycket nöjd med bilen och som tidigare skrivits är det nog bara lastvikten som oroar något. Jag har ca 500 kg i lastvikt med den fasta utrustningen monterad och det ger ju inte så mycket att spela med om man som jag och min fru har litet egen övervikt. Det är lätt att lasta in ett par hundra kilo i form av elverk, campingmöbler, verktyg,grillar mm. Min bil drar ca 1,2 l/mil vid normal körning vilket nog får ses som normalt för storleken. Vid några grader minus klarar vi 20+ inne på 2kw läget på elpatronen, sedan blir det att köra gas. Jag har kört bilen i snöstorm på nya sommardäck och med stor försiktighet går det att ta sig fram överaskande bra.
En normalutrustad 06a ligger troligen mellan 700 och 800 tusen hos handlare vilket också var vad jag gav för min. Planlösningen var vad som fick oss att välja denna bil då det finns i princip obegränsat med stuv, (förutom vikten) bra kök ugn mm, bra sängar och fin soffgrupp. (litet stort bord). Toan är trång med dörren stängd men om man använder utrymmet med skjutdörrarna och utnyttjar hela "badrummet" blir det mycket bra.
Vill man spara stöm är det många lampor att byta till LED men det lönar sig (16st om jag mins rätt). Som jag tidigare skrivit ser jag bilen som lyckad och att få en så stor och bekväm bil för de pengarna är nog ganska bra. De hårda ekonomiska tiderna har ju gjort att den tyska marknaden erbjuder bilar av denna typ till bra priser och det ser vi på utbudet uppe hos oss. Lycka till med bilen.
janne

Tompan & Gillan

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1998
Medlemskap
2025

Tack för informationen. Det är roligt när man får bra och relevanta svar på en fråga man ställt. Jag tackar alla som svarat. Nu är det bara att bestämma sig hur man ska göra.

Tompan & Gillan:wub::wub:

F

F.d. 55338

Guest

Grattis Tompan o Gillan till nya "limon". Snart blir det inspektion av den, om inte förr så i "Sörping" 1 maj. Så sätt champangen på kylning till dopet, för den ska väl få ett namn?? Hälsningar o GRATTIS från Lizzy o Ove. :wub::yes:

F

F.d. 53013

Guest

Hej på er !
Har Ni bestämt Er ?
Anders

F

F.d. 55338

Guest

Jaha, nu är jungfruresan tillända, nyfikna som vi är gick allt bra?? Hälsn. o grattis till nya objektet. Lizzy o Ove. :wub::yes: PS. Vart tog racern vägen :mcride: ??

Toppen