• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knaus Sport Trav 600 DKG 08 bra köp?

F

F.d. 25406

Guest
Hej
Jag har hittat en husbil Knaus Sport Traveller 600 DKG -08 till ett bra pris, är det någon som har någon erfarenhet av denna och vet om detta är ett bra köp?

Det vi gillar är planlösningen med en våningsäng (till våra tonårsbarn) samt alkovsängen för oss, helst skulle vi vilja ha en under 6m, men det finns alltör få som har våningssäng.

Mvh Ove

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Knaus Sport Trav 600 DKG 08 bra köp?

Vad har bilen för totalvikt samt tjänstevikt ? Det är risk att tjänstevikten inte stämmer om den sedan är extrautrustad och det blir ju då mindre lastvikt.
Väldigt många kör med överlass .
Ta gärna med hela familjen och åk och väg bilen då ser du hur mycket ni har kvar att lasta , tänk då på att både diesel och vattentanken kanske är tomma .
Bilen i sig är väl annars bra och det är ju bara så möbleringen passar er .
Tänkbara saker kan ju vara .
Skoskåp , klädhängare vid dörren .
Sopförvaring.
Om barna sitter på sina platser ser dom ut av den fina utsikten som ni gör = fönster på båda sidorna ?
Har värmepannan elpatron ?

Listan kan göras hur lång som helst , lycka till med erat köp .

F

F.d. 25406

Guest

Ja lastvikten är viktig, jag har inte något data på Knausen, jag har ett annat alternativ CI Carioca 599 (CI Carioca 599 våningssängar - Byt Bil!) även denna har våningssäng, och denna har en lastvikt på 800kg (vet ej om extra utrustning ingår). Detta märke är relativt okänd för mig och jag är inte säker jag vågar chansa på denna. (jag har själv en Knaus husvagn)

/Ove

salolsson

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har en Knaus DKG 600 årsmodell 2007 byggd på ett Renaultchassi som jag importerade från Tyskland när den var 6 mån. gammal.

Tjänstevikten är 3080 kg och totalvikten 3500 kg, vilket gör en "teoretisk" lastvikt på 420 kg.
Jag har bara vägt den en gång och det var i samband med registreringsbesiktningen och då vägde den 2900 kg. Men då var bilen helt utan semesterpackning och med tankarna för bränsle, vatten och avlopp långt ifrån fyllda.

Till dags dato har bilen rullat drygt 8000 mil. Renaultdelen har varit 100% felfri. På bodelen har ett fäste för den stora takluckans solskydd behövt bytas ut, samt att en vattenslang till kökskranen lossnat vid ett tillfälle.

m.v.h.
Olsson

F

F.d. 25406

Guest

Ok, lastvikt på 420kg låter knappt, t ex vi cyklar mycket och tänkt att mestadels ha med 4st cyklar, då äts ju direkt halva lastvikten upp av passagerare och cyklar (50+50+65kg för passagerare + 60kg cyklar = 225kg).

Vad är "normal" last vikt för en 4 personers Husbil? (jag vet att det är omöjlig fråga, men 400kg verkar för lite i detta fall)

Mvh Ove

Toppen