• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knaus & chausson

F

F.d. 24320

Guest
Hej igen forumkamrater.
Nu har vi nog här kommit till vägs ände vad gäller att hitta de modellerna som vi tror passar oss i husbilslivet.

Några av våra kriterier har varit:

*sittgrupp för 4 (ej inräknat ev vändbara stolar)
*Fast dubbelsäng
*110hk
*max 10k mil
*ej äldre än 01:a
*exeptionellt bekväma framstolar

Vad som övrigt känns som ett plus i kanten är:
*Utbytt belysning till energieffektivare, Led
*Solcellsladdning samt bra batteribank

Vad vi inte känner att vi värdesätter, men kan leva både med och utan har varit:
*Separat dusch
*vändbara framstolar
*ljud och media (är alldeless för kräsen så det som finns kommer troligen inte duga ändå)
*Ac i bodel

Vi har ett par konkreta allternativ vi tittar lite extra på just nu, och som jag gärna skulle vilja ha era tankar, erfarenheter och omdömmen om.

De bilarna vi funderar på kan ses i följande länkar:

Knaus Sun TI 600 UF as Partly Integrated in Suhl

Chausson Welcome 74 as Partly Integrated in Neumarkt

Chausson Welcome 70 128 hk -02 | Blekinge | Blocket

Så som sagt hemskt gärna era tankar om dessa bilar, och om ni har andra bilar likvärdiga som stämmer in på det jag skriver är flera tips välkomna.

Prisklassen på dessa bilar ligger i överkant på vad vi tror oss komma vilja handla för.

Vi håller ju som jag tidigare skrivit på att sälja ett av våra hus, vilket måste göras innan köp, hur mycket pengar vi kommer handla för beror ju lite på hur det går med husförsäljningen, och tyvär har det hitills inte gått särskilt bra, så det är här vi står idag.
MvH

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Knaus & chausson

Har en kompis som har en likadan Knaus Sun TI -06, på Renault. Dom trivs väldigt bra med sin bil med den planlösningen. Framförallt samvarodelen och köket är riktigt bra för bilens storlek. Måste säga att jag också gillar planlösningen och trivseln i bilen, den är faktiskt riktigt trevlig. Kan kanske vara en nackdel att inte ha mer än två bältade platser i färdriktningen.

Chausson W 74 har liknande planlösning men känns inte riktigt lika "öppen".

Chausson W 70 har sk "klassisk" dinette med två motstående soffor. Jag gillar inte det arrangemanget i bilar av den här storleken. Tycker det begränsar och avgränsar bilen. Men det är säket dem som har precis motsatt uppfattning.

Knaus har gott rykte. Chausson/Challenger byggs i Frankike och är nog en av Europas större fabriker. Chausson importerades till Sverige för några år sedan. Det var finska Solifer som var generalagent. Det verkade dock inte funka så bra mellan fransmännen och finnarna, så samarbetet upphörde. Bilarna var dock helt OK.

Krister N

Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Knaus & chausson

Hej Benny & Camilla

Ni gör helt rätt i att fråga oss i HBK vad vi tycker om era husbilsval.
- De är tveksamma.

Varför inte gå upp en nivå till en modern husbil som ni med lätthet kan sälja vidare, om ni nu inte skulle trivs med husbilslivet,
samtidigt tjäna en slant.

Ett exempel från oss i HBK är en fabriksny Knaus S-Liner 700 LEG med enkelbäddar för ca 430 000:- SEK, dock en –08 som blivet över, men ändå helt ny.
Nypriset ligger över 900 000:- i Sverige.

Bilagor

• knaus 1.jpg
    knaus 1.jpg
    138 KB · Visningar: 14
  • knaus.JPG
    knaus.JPG
    4,8 MB · Visningar: 27
Toppen