• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knaus 640 Travelliner-97,erfarenheter av en sådan.

Tage o AnnCha

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
17683
Medlemskap
2025
Hej,jag skulle vilja veta på detta förträffliga forum om någon eller några har haft en sådan husbil?Isf vad tycker ni om denna HB?Vi hade tänkt börja med en sådan,vill inte lägga ut allt för mycket pengar(ca.200000:).Det är 2,5 l diesel har gått knappt 80000mil.Eller ska man satsa på någon annan i samma prisklass?MVH/Tage

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Knaus 640 Travelliner-97,erfarenheter av en sådan.

80.000 mil?
Antar att ni fått med en nolla för mycket. Om inte håller jag med föregående.
Om det är 80.000 km är det inget prroblem. Husbilar brukar byggas på skåbilscassier som är gjorda för yrkestrafik - håller för många mil.

Kolla om bilen har kamrem - i så fall - när ska den bytas/ är den bytt?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om den har Maxi chassie (16" hjul) så är det ett chassie som är robust och lättmekat, betydligt mera hållbart och problemfritt än många av de nuvarande. Vissa bilar har problem med 5:an, troligen beroende på alltför mycket långsam körning på den växeln. Om man undviker att använda 5:an länge vid låga hastigheter (under ca 70 km) med kraftigt gaspådrag utan växlar ned istället, blir det normalt inte några problem. :)

Tage o AnnCha

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
17683
Medlemskap
2025

Ja,det blev en nolla för mycket...Det är 15"hjul.Det är samma ägare sedan 500mil.Ett äldre par som har skött om den som ett barn säger dom.Kamrem nybytt och service nygjord,nya däck runt om och drev bytt i växellådan.Undrar om det finns några kända och typiska fel man ska kolla?Var ska man vara uppmärksam på fukt om man själv vill mäta med en fuktmätare?MVH/Tage

F

F.d. 50069

Guest

Personligen skulle jag vara extremt uppmärksam på lastvikten(uttjatat ämne:()
Är det 15 tumshjul så skulle jag bli mycket förvånad om lastvikten som ny icke utrustad bil är mer än 300kg, vilket är ett skämt:(
Om bilen har lite extrautrustning och kanske har lagt på sig lite naturlig fukt med tiden så är bilen lagligt sett i princip obrukbar, tyvärr!!
Läs av regnummret och gå in på trafikverkets sökfunktion "fråga om annat fordon"..... Så får ni reda på den förmodligen bistra sanningen.
Känns jobbigt att dömma ut ett fordon på detta sätt men...:oops:

Hårda ord men tyvärr sanna.......

Tage o AnnCha

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
17683
Medlemskap
2025

Ja,lastvikten är bara 230 kg,men kan man inte väga upp den?För det finns dom har högre totalvikt som är likadana.Nackdelen med det Isf är att man inte får köra den om man inte har haft körkortet före 1/7-96 som jag har förstått.

F

F.d. 50069

Guest

Testa:)
Fast då det förmodligen sitter det mindre chassiet på bilen( 15tums hjul ), så kanske det inte går:(
Funkar inte en uppvägning så tänk er noga för innan köp :oops:,
Om jag skall vara ärlig så tror jag inte att bilen klarar 3500kg helt olastad.
Nu kanske det inte är så där supervanligt med vågkontroller ute på vägarna.
Fast bara vetskapen om.........kan ta bort lite av glädjen:(

Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Anders har helt rätt när det gäller vikten. Att på pappret bara ha 200 kg gör bilen till en flyttbar sommarstuga och då utan passagerare eller last. Med så låg lastvikt blir det också snabbt mycket höga böter för ev överlas. Redan vid en så liten överlast som 100kg blir det dagsböter och risk för körkortet. Den bilen är tyvärr omöjlig och i princip värdelös som husbil. Köp den inte

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Titta efter en med 16 tums hjul. Maxichassi.
Vi har en sådan, 800 kg lastvikt (uppvägd till 3850 kg)
Modellen är kanon.
Uffe O

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Titta efter en med 16 tums hjul. Maxichassi.
Vi har en sådan, 800 kg lastvikt (uppvägd till 3850 kg)
Modellen är kanon.
Uffe O

Hej..
Håller fullständigt med..
Har själv haft en med 15" chassit, och tyckte det var lite klent, men bytte till likadan med det större chassit och vägde upp till 3850.. Det en en kalasbil, högt i tak jämfört med många andra husbilar vilket ger större rymnd i bilen och den mkt höga framrutan förstärker det intrycket..
Att överbädden går väldigt lågt ner och ger lätt uppsteg med bef. trapp är annan fördel.
Det svängbara runda bordet och tvättrummet utanför toa och dusch med uppvärmt golv uppskattas också..
På 15" chassit bör man kontrollera infästningen med plastvinklar till plastsköldarna i bilens nederkant. Det kan bli mjukt, särskilt på vänster sida. Bättre undergolv på större chassit.
Du bör kanske leta efter en med 16" chassit om ni som jag tycker om planeringen i husbilen..
Lycka till
Libom

Toppen