• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knattrande relä?

hakan.81263

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
10644
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 230
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 tdi
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Swing 544
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1996
Ämnesområde: Elsystem
Hej!
Ett relä under handskfacket har börjat att knattra. Det knattrande ljudet varierar i intensitet beroende av gaspådraget underligt nog. Jag har köpt ett nytt relä och provat med utan att ljudet försvunnit. Finns det någon som vet vilken funktion detta relä har eller vad som kan vara fel?
Tackar på förhand.
Håkan Johansson
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Min käpphäst i detta forum. Jordfel! Med motorn igång och halvljuset på mät spänningen mellan batteriets minuspol och chassiet. Om du har mer än 0,1 V så har du jordfel. Kolla då batteriets minuskabel som skall vara fastskruvad på höger sida (från förarplatsen sett) karossen.

Kollade just idag själv på detta sätt och hade 0,4 V. Efter att jag slipat kabelkämmornas anläggningsytor hade jag 0,05V
 

hakan.81263

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
10644
Medlemskap
2025
telijej skrev:
Min käpphäst i detta forum. Jordfel! Med motorn igång och halvljuset på mät spänningen mellan batteriets minuspol och chassiet. Om du har mer än 0,1 V så har du jordfel. Kolla då batteriets minuskabel som skall vara fastskruvad på höger sida (från förarplatsen sett) karossen.

Kollade just idag själv på detta sätt och hade 0,4 V. Efter att jag slipat kabelkämmornas anläggningsytor hade jag 0,05V

Har just varit ute och provmätt. Det verkar som du har helt rätt telijej. Till att börja med fick jag inget utslag men när knattrandet började efter en liten stund så fick jag lite varierande värden upp till som mest 2,4 V. Hittade också jordanslutningen och den blir inte lätt att komma åt med mina händer men det ska väl gå på något vis. Blir nog en del blodvite misstänker jag.
Jag återkommer senare under helgen med en rapport om hur det har gått. I morgon blir det inget mekande för då är det MC-kortege och fest på MC-klubben
:mcride:
Tackar än en gång för hjälpen.
 

hakan.81263

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
10644
Medlemskap
2025
Nu har det mekats husbil i timtal här i Kristinehamn tyvärr utan några upplyftande resultat.
Jag har efter tips från en bekant som är bevandrad i det här med elektronik och el bytt både bodels och startbatteri till splitter nya AGM-batterier då han var säker på att relät i fråga styr laddningen från bilens generator till bodelsbatteriet och att problemet uppstår om det ena batteriet börjar bli dåligt (spänningsfall). detta hjälpte inte alls :confused:. Jag har sedan återgått till att leta jordfel och försökt mäta mig fram utan något resultat. Har demonterat och rengjort jordflätans infästning i karossen samt dragit en ny jordkabel och anslutit denna på ett flertal olika ställen i chassit och på motorn allt utan resultat.
I morgon ska jag försöka hitta bodelsbatteriets jordningspunkt och rengöra den.
Tacksam för tips om vad reläet som är markerat på bilden har för funktion då jag inte har lyckats utröna detta än.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Om du har fixat med jordningen så bör du kunna bekräfta förbättringen med att mäta spänningsfallet över jordkabeln. Om du har ett stabilt lågt värde har du även bättre laddning till bodelsbatteriet. Dom 2 högra reläerna har inte jag. Dom är troligen ditsatta av bodelsbyggaren eller ev .tidigare ägare.
Jan Evert
 

hakan.81263

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
10644
Medlemskap
2025
Nu verkar det äntligen som om jag hittat felet :). Fick hjälp av en kompis och vi började med att mäta resistansen mellan jordkontakten på det knattrande relät och en jordpunkt under panelen och se där var felet. Omöjligt att följa kabeln i fråga då den försvinner in i en kabelhärva så vi löste det hela genom en ny kabel till jord och vips så var det problemet ur värden.

Tack för tips och råd.
 
Toppen