• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klimatpåverkan?

F

F.d. 8517

Guest
Sv: Klimatpåverkan?

Ja största skojaren heter Al Gore. han gör mycke dollarse på folks dumhet... nej vakna protestera mot stollarna...
:music-icon::yes::yes::mcride:

F

F.d. 4927

Guest

De av oss som kanhända känner sig lite medskyldiga till växthuseffekten på grund av den koldioxid våra bilar släpper ut kanske inte behöver känna sig så skyldiga längre:

klimatforskarna-fuskar
Säkert är det så att det fuskas, men det fuskas säkert från båda håll, då det ligger i de stora förorenande bolagens intressen att framstå så oskyldiga som möjligt. Kontentan av det hela blir att man inte med säkerhet kan säga att en klimatförändring är på gång, men även om så är fallet, kan vi inte med säkerhet säga vad den beror på.
Det betyder dock inte att vi ska slå oss till ro och fortsätta med våra skitutsläpp i luft, jord och vatten med oförminskad styrka. Av ren självbevarelsedrift bör vi leva så utsläppsfritt som möjligt. I klimatdebattens skugga har vi, tyvärr, glömt övergödningen i haven och de försurande utsläppen av kväve- och svaveldioxider och de är inte precis någon hälsokost för någon levande varelse. Här i södra Sverige tvingas vi kalka våra vattendrag regelbundet för att de inte ska dö ut.

Lasse

F

F.d. 4927

Guest
Senast redigerad av en moderator:

sonnyo

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2025

"Värmeutstrålningen från jorden påverkar också, det kan vi nog vara överens om."
Det är ju raka motsatsen till växthuseffekt?

F

F.d. 4927

Guest

"Värmeutstrålningen från jorden påverkar också, det kan vi nog vara överens om."
Det är ju raka motsatsen till växthuseffekt?
Nu missförstår du mig nog med avsikt. Värmeutstrålning har vi naturligtvis alltid i varierande grad. Om värmeutstrålningen minskar ökar temperaturen och effekten blir naturligtvis den motsatta vid ökad värmeutstrålning. Minskad värmeutstrålning långsiktigt = ökad temperatur = växthuseffekt

Lasse

Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Såg ett reportage på nyheterna på NRK här om dagen där dom berättade att forskarna kommit fram till att isen i Antarktis inte alls smälter. Vattnet under den tjocka isen var precis lika kallt som tidigare.
Det var seriösa forskare som fått uppdraget att förse FNs klimatpanel med uppgifter inför kommande beslut.

Norsk is i Antarktis holder stand - Verden - NRK Nyheter

MVH
Karianne

sonnyo

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2025

Nu missförstår du mig nog med avsikt. Värmeutstrålning har vi naturligtvis alltid i varierande grad. Om värmeutstrålningen minskar ökar temperaturen och effekten blir naturligtvis den motsatta vid ökad värmeutstrålning. Minskad värmeutstrålning långsiktigt = ökad temperatur = växthuseffekt

Lasse

Ok det gjorde jag nog, :wideeyed:
men blir det varmare så ökar vattenångan i atmosfären och balansen återställs.

F

F.d. 4927

Guest

Hej

Såg ett reportage på nyheterna på NRK här om dagen där dom berättade att forskarna kommit fram till att isen i Antarktis inte alls smälter. Vattnet under den tjocka isen var precis lika kallt som tidigare.
Det var seriösa forskare som fått uppdraget att förse FNs klimatpanel med uppgifter inför kommande beslut.

Norsk is i Antarktis holder stand - Verden - NRK Nyheter

MVH
Karianne
Har läst något liknande. Det finns en liten halvö på Antarktis - minns inte nu vad den heter - där Antarktis ligger närmast Sydamerika. Om jag minns rätt upptar den här halvön endast några få procent av Antarktis hela yta. Här lär ha skett en issmältning, medan isarna på övriga Antarktis har växt i omfång de senaste decennierna.

Lasse

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Enligt Einsteins relativitetsteori så minskar jordens massa när vi kör med belysningen tänd så kör med halvljus så finns den kvar längre.
/Dakota

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Så här skriver en annan skeptiker, Fred Goldberg:

Vi lever i spännande tider och det är inte första gången jag skriver det.

Strax före COP15 blev jag rekommenderad att skriva till det kinesiska ledarskapet och fick mitt brev översatt till kinesiska. Idag fick jag veta att mitt brev publicerats i den stora kinesiska tidningen China Daily. Se bifogade länk:

http://bbs.local.163.com/bbs/guoji/158879713.html

I händelse du inte behärskar kinesiska bifogar jag också en översättelse. Det ska bli intressant att se vad som händer härnäst.

Lev väl
Fred

Dr Fred Goldberg
Materialdata AB
Box 1210
SE-181 24 Lidingö
tel: +46 8 767 05 42
Mobile: +46 70 592 8877
E-mail: Fred@materialdata.se
www.klimatbalans.info

Bilagor

• 2009-12-03 Brev till Kinas förhandlingsadelegation COP15.doc
    22,5 KB · Visningar: 15
F

F.d. 8765

Guest

Vi vet ju att allt vatten på jorden alltid är konstant, oavsett om det är torka eller skyfall på en specifik plats.
Kan det inte vara likadant med tempraturen. Tempen har stigit vid polerna och smälter permaisen. Då ska det ta mej f-n vara varmt här åxå. Men med facit i hand har vi inte haft så kallt på många år. Så kylan har kanske bara flyttat sig.

Hur var det förresten på 70-talet. Då var det panik i lägret för vi gick mot en ny istid. Vart tog den teorin och rädslan vägen?

Nej, jag tror att vi inte kan påverka jordens cykler.
Citat: "Det sammanhängande istäcket var som störst för c:a 200 000 år sedan. Den senaste istiden nådde sitt maximum för 18 000 år sedan då i stort sett hala Canada var täckt av is, och ismassan sträckte sig ända ner till Storbrittanien."

Vem var det som för 18 000 år sen förorenade luften så denna mäktiga is smälte?
-Ja men det går så fort nu påstås det. Vad är det som säger att det har varit och skall vara en jämn avsmältning.

Som exempel. För 6 000 år sedan var det medelhavsklimat här i Sverige ända uppe i Vuollerim som ligger alldeles söder om plocirkeln vid Luleälven som då låg vid havet efter att inlandsisen dragit sej tillbaks.

Jag tror att detta med klimathotet är ett mycket fiffigt sätt att tjäna pengar. Tänk på alla skatter och pålagor som vi betalar som miljöavgifter.

Att det sedan är bra att vara miljömedveten är en annan sak. Men det behöver inte för den skull gå till överdrift och hysteri.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Jag måste ändå säga att jag blir förvånad. Enligt denna tråd finns det alltså inget klimathot. Snacka om att stoppa huvudet i sanden!

Visst, jag tror säkert att klimathoten i media kan vara överdriven många gånger men vi har också fakta att luta oss mot.

Ett exempel: Glaciärerna i alperna har nästan försvunnit, jag såg tex ett exempel på glaciären på grossglockner som nästan är borta och detta har hänt dom senaste 15 åren vilket är en väldigt liten tidsrymd i sammanhanget. Fakta är också att ozonlagret har blivit tunnare vilket inte vi känner av så mycket men fråga dom som bor i Australien........

Vi måste nog beakta att sanningen kanske varken ligger på den ena eller den andra sidan. Bara våra barn får ett bra klimat att leva i så är jag nöjd.:)

/Per

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Säkert händer det en hel del med klimatet, men att tro att det helt beror på männinskans aktiviteter är nog att överdriva vår betydelse i världen.:rolleyes:

F

F.d. 18368

Guest

Jag måste ändå säga att jag blir förvånad. Enligt denna tråd finns det alltså inget klimathot. Snacka om att stoppa huvudet i sanden!...............................
Visst finns det ett klimathot och har alltid funnits. Att människan orsakar hotet är ett av nutidens största bluffar tyvärr sanktionerat av FN och dess organisation ICPP. Om vi tar de senaste 1000 åren hade vi under den s.k. vikingatiden så varmt här i Norden att man hade odlingar på Grönland. I mitten på 1600-talet var det så kallt att det kallas för "lilla istiden. Då låg isen över Ålands hav så långt som över midsommar och man kunde köra över med häst och kärra. Människans inverkan? Knappast. Denna hysteri kommer att kosta oss miljarder euro till vad nytta? Nej krafttagen bör sättas in mot miljöskövling som hotar vår underbara värld. Utfiskningen och nerskitningen av haven + skövlingen av regnskogarna är viktigare än detta käbbel om klimathotet som vi ändå inget kan göra åt. Som jag brukar säga åt mina vänner som är av annan åsikt ," är du så orolig över klimathotet så ställ undan bilen och börja cykla till jobbet". Då får jag höra att jag är orealistisk.

Toppen