De av oss som kanhända känner sig lite medskyldiga till växthuseffekten på grund av den koldioxid våra bilar släpper ut kanske inte behöver känna sig så skyldiga längre:
klimatforskarna-fuskar
klimatforskarna-fuskar
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Säkert är det så att det fuskas, men det fuskas säkert från båda håll, då det ligger i de stora förorenande bolagens intressen att framstå så oskyldiga som möjligt. Kontentan av det hela blir att man inte med säkerhet kan säga att en klimatförändring är på gång, men även om så är fallet, kan vi inte med säkerhet säga vad den beror på.De av oss som kanhända känner sig lite medskyldiga till växthuseffekten på grund av den koldioxid våra bilar släpper ut kanske inte behöver känna sig så skyldiga längre:
klimatforskarna-fuskar
Nja, riktigt så enkelt är det nog inte. Värmeutstrålningen från jorden påverkar också, det kan vi nog vara överens om."kan vi inte med säkerhet säga vad den beror på"
Med ganska stor säkerhet kan man nog säga att det är Solen som värmer jorden och hur aktiv den är avgör hur varmt vi får det.
I hop med kosmisk strålning.
Kosmisk strålning påverkar klimatet - Vetenskapsnyheter - sr.se
Nu missförstår du mig nog med avsikt. Värmeutstrålning har vi naturligtvis alltid i varierande grad. Om värmeutstrålningen minskar ökar temperaturen och effekten blir naturligtvis den motsatta vid ökad värmeutstrålning. Minskad värmeutstrålning långsiktigt = ökad temperatur = växthuseffekt"Värmeutstrålningen från jorden påverkar också, det kan vi nog vara överens om."
Det är ju raka motsatsen till växthuseffekt?
Nu missförstår du mig nog med avsikt. Värmeutstrålning har vi naturligtvis alltid i varierande grad. Om värmeutstrålningen minskar ökar temperaturen och effekten blir naturligtvis den motsatta vid ökad värmeutstrålning. Minskad värmeutstrålning långsiktigt = ökad temperatur = växthuseffekt
Lasse
Har läst något liknande. Det finns en liten halvö på Antarktis - minns inte nu vad den heter - där Antarktis ligger närmast Sydamerika. Om jag minns rätt upptar den här halvön endast några få procent av Antarktis hela yta. Här lär ha skett en issmältning, medan isarna på övriga Antarktis har växt i omfång de senaste decennierna.Hej
Såg ett reportage på nyheterna på NRK här om dagen där dom berättade att forskarna kommit fram till att isen i Antarktis inte alls smälter. Vattnet under den tjocka isen var precis lika kallt som tidigare.
Det var seriösa forskare som fått uppdraget att förse FNs klimatpanel med uppgifter inför kommande beslut.
Norsk is i Antarktis holder stand - Verden - NRK Nyheter
MVH
Karianne
Visst finns det ett klimathot och har alltid funnits. Att människan orsakar hotet är ett av nutidens största bluffar tyvärr sanktionerat av FN och dess organisation ICPP. Om vi tar de senaste 1000 åren hade vi under den s.k. vikingatiden så varmt här i Norden att man hade odlingar på Grönland. I mitten på 1600-talet var det så kallt att det kallas för "lilla istiden. Då låg isen över Ålands hav så långt som över midsommar och man kunde köra över med häst och kärra. Människans inverkan? Knappast. Denna hysteri kommer att kosta oss miljarder euro till vad nytta? Nej krafttagen bör sättas in mot miljöskövling som hotar vår underbara värld. Utfiskningen och nerskitningen av haven + skövlingen av regnskogarna är viktigare än detta käbbel om klimathotet som vi ändå inget kan göra åt. Som jag brukar säga åt mina vänner som är av annan åsikt ," är du så orolig över klimathotet så ställ undan bilen och börja cykla till jobbet". Då får jag höra att jag är orealistisk.Jag måste ändå säga att jag blir förvånad. Enligt denna tråd finns det alltså inget klimathot. Snacka om att stoppa huvudet i sanden!...............................