• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klasses utflykter o funderingar inför nästa "Långresa...."

F

F.d. 22252

Guest
Vad bra Klasse då kan du få sitta i högerstol närma vägkanten och verkligen känna in bråddjupet samtidigt som du känner rörelserna i bilen pga. vindkast och verkligen kan begrunda din brors förmåga att hantera bilen i svåra situationer.
Låter som om det lär gå åt en wiskhy eller två.
Både jag och Hasse känner oss lite oroliga att åka den västliga vägen eftersom det kan bil dåligt väder på höglandet så det blir nog ner till medelhavet först och sen utmed kusten och över till sevilla. Med facit i hand hade jag nog tur när jag körde där förra gången på vintern. Fast du kör ju ner så mycket tidigare, men såg att det snöade i norra spanien igår så snön kom tidigare än här i norden och det har man lite svårt att förstå.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll på Er alla...

Jisses vad tiden går, nu börjar det dra ihop sig för avfärd söderut på "Min andra långresa"..
Fredag morgon så lättar ekipaget mot Göteborg....äntligen..


Har gjort alla måsten...tror jag...idag så blev Fivel uppfräschad på ett "spa" för vovvar...
och sista sprutan mot leptospiros fick han oxå..
..själv så försöker jag få loss mina egna mediciner för 5 månader framåt...
...inte helt lätt i detta byråkratiland...
ladda ned.jpeg


Förra vecka gjorde jag ett besök hos optikern för att kolla synen...
...har inte gjort det sen jag tog körkort på 80-talet...
....Så det blev till o skaffa glasögon...

fullsizeoutput_2acb.jpeg
...men dom kunde inte fixa dom tills jag skulle åka iväg, men jag fick receptet så jag kan ordna det i Portugal...borde vara billigare där...kanske...

Imorrn ska det bli hyfsat väder, så då blir det en utvändig tvätt av husbilen...mest noga blir det på taket, det var ett tag sen... och cyklarna måste fräschas till lite, tänk har redan cyklat nästan 200 mil på den ena...det blir justera växlar o bromsar och noggrann tvätt...sen in i garaget...


@bengtic
Jaaa...det ska bli skönt o sitta bredvid och få njuta av utsikten...:(...men whiskyn tar vi nog med en cigarr på kvällskvisten...;)

@Holsten
Det vore trevligt att sammanstråla över en pilsner i värmen...när man väl kommer dit...Calpe är fint, var där på min första resa...


...Det här blir väl det sista jag skriver i denna tråd på ett tag....
Startar en ny på fredag

"Min andra långresa"


....osså....;)

fullsizeoutput_1e82.jpeg

//Klasse





 
F

F.d. 22252

Guest
Har samma problem med mediciner, gäller att ha med sej en utskrift av medicinerna om de kan hänföras till psykofarmaka eller doping vilket fler än man tror. Beror på pundarna och bodybuildarna som missbrukar det mesta som går att missbruka.
Jo det är billigare i varje fall i spanien, men bra att ha med recept men jag tror det testar synen ändå eftersom om det är som jag tror kan de via datorn beställa direkt efter resultatet, det ända som måste göras är att se ut bågar.
Mycket glasögon görs i kina så beställningen går dit och de skickar tillbaka färdiga glasögon eller enbart glasen om bågarna finns på plats men inslipningen är redan klar när dom kommer. Ett råd är att ta alla behandlingar av glasen som finns blir mycket bättre då, ska du ha dom dagtid och inte bara för läsning så skulle jag fundera på att beställa fotokromatiska, tekniken har gått framåt men visste inte det när jag köpte mina proggresiva för ett par år sedan. När jag köpte de första glasögonen så blev de mörka fast det var molnig himmel kom man in fick man ta av sej dom tills de blev ljusa, i bilen blev de aldrig mörka eftersom de reagerade på uv-strålning. Men numera fungerar det bra.
Åsa och Hasse åker till Falesia och det är meningen att jag ska följa med men det blir nog med tanke på det väder som varit ner på medelhavskusten och över via Sevilla.
Om jag förstod rätt skulle du svänga vänster efter gränsen och kustvägen vilket blir nog den jag åker också om jag inte fastnar på Bahia stannar nog där ett par dagar för att vila upp mej.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag köpte glasögon i Santa Pola när vi var där. Gav ca 70% av priset mot hemma. De är ”fotokromatiska”. Det hette nåt annat men är snabbare och bättre. Jag är mycket nöjd med dem.
Vi ses i södern hoppas jag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag köpte glasögon i Santa Pola när vi var där. Gav ca 70% av priset mot hemma. De är ”fotokromatiska”. Det hette nåt annat men är snabbare och bättre. Jag är mycket nöjd med dem.
Vi ses i södern hoppas jag.
Jag köpte också glasögon i Santa Pola i våras billigare än hemma. Dock hade de bara vanliga fotokromatiska och inte de som även blir mörka bakom bilrutan. Kan kanske bero på vilken optiker man går till.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Klasse vad kul det skall bli att följa din resa med en ny uppföljning jag hoppas att du får skriva om ditt äventyr
Utan en massa oväsentliga inlägg av andra medlemmar, som kan skriva i andra inlägg ,låt klasse skriva
Och lägga ut sina upplevelser ,i en egen tråd mvh visa hänsyn till en bra läsning och upplevelse och skämtsamt läsning mvh Håkan
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vilken optiker. Behöver också nya.
Natural OpticsGrand Playa
Avenida de Vicente Blasco Ibáñez, 25
03130 Santa Pola
Alicante, Spain
Jag fick 2 par glasögon varav det ena var med nya bågar och nya glas i de gamla bågarna. Det ena paret var med ”fotokromatiska” glas och det andra var vanliga, bägge progressiva, för totalt 530 €.
 
Toppen