• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klass två - för vem då?

so.andersson

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
544
Medlemskap
2025
Här nedan en insändare jag försöker få in i lokaltidningar i Varberg. Stan är full av husbils-hinder. Klass2 skyltar överallt, överliggande balkar på 2,1 meter vid parkeringsplatser, förbud, förbud och förbud. Finns det medlemmar som känner igen sig? Eller ligger Varberg i en särskild husbils-hatar-klass? Kommentera gärna!

Insändaren:
Vid fästningen i Varberg finns några parkeringsplatser reserverade för besökare i husbil. Säkert viktigt för centrumnäringen och turismen. Men varför finns då ingen skylt med en husbil på? Som det nu är sker många missuppfattningar. Sådana här skyltar finns på många fler ställen i kommunen.

klass2parkeringL.jpg

På skyltarna står det att personbil klass 2 får parkera där. Den som bestämt över den skyltningen kan omöjligen vara rätt informerad. Personbil klass 2 är en skattebestämmelse som bara finns i Sverige.

• Utländska husbilsturister har förmodligen inte en susning om vad "Personbil Klass 2" är, de susar väl iväg till någon annan stad.
  • Svenska husbilar kan vara registrerade som lastbil eller Personbil Klass 2. Får då enbart "personbils-husbilarna" stå där? (De kan vara dubbelt så stora och tunga som de lastbilsregistrerade.)
  • Svenska och utländska bilister utan husbil har ingen anledning att veta vad pb klass 2 är, så de ställer sig förstås på de reserverade rutorna, där finns ju skylt för personbilar.med en personbil! Se bild!

Min fråga till gatukontoret är: Hur har man tänkt här? Vad är det för fel på skylten med en liten husbil? Den används i alla länder världen över och kan inte missförstås.

Varberg är ingen lysande stjärna på webbsidor och forum för husbilsägare. Dåliga kunskaper, konstiga bestämmelser, dålig service, oginhet och uttalad anpassning till campingar och deras priser, har givit staden en bottenplacering.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Klass två - för vem då?

Troligen eftersom skylten med husbil du syftar på inte är godkänd o upptagen i vägmärkesförordningen.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Detta är den skyltningen som enligt trafikdefinitioner är juridisk riktig. Håller dock fullständigt med om att det inte är många som förstår innebörden med pb 2, det är ju bara att se på bilden.

Det är dags att man tar fram en skylt med en husbil, som har samma innebörd som pb 2 skylten och lägger in den i vägmärkesförordningen.

Kenneth

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Problemet med Pb2 skyltning är att det bara är ett begränsat antal husbilar som får stå där.
lasbilsregistrerade och utländska husbilar riskerar att bötfällas. Lastbilsregistrerade husbilar får dock stå på lastbilsparkeringar vilket gör att det är lättare att hitta parkering för dem. Där får man å andra sidan inte parkera en Pb2.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Detta är den skyltningen som enligt trafikdefinitioner är juridisk riktig. Håller dock fullständigt med om att det inte är många som förstår innebörden med pb 2, det är ju bara att se på bilden.

Det är dags att man tar fram en skylt med en husbil, som har samma innebörd som pb 2 skylten och lägger in den i vägmärkesförordningen.

Kenneth

En husbilsskylt har varit på väg i en del år. HBK och en del andra svarade på en remiss för två år sedan och ännu har inget hänt. Ligger väl underst i någon hög hos en tjänsteman på något departement. Det är många som ska vara med och röra i grytan innan den är klar.

Eva

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

En husbilsskylt har varit på väg i en del år. HBK och en del andra svarade på en remiss för två år sedan och ännu har inget hänt. Ligger väl underst i någon hög hos en tjänsteman på något departement. Det är många som ska vara med och röra i grytan innan den är klar.

Eva

Något säger mig att den skylt du avser inte är särskilt aktuell. Det fins ett märke som heter H12 med en husvagn. Denna skylt gäller för både husvagn och husbil.

Jag är inte säker om det är så. Med tanke på hur lobbyverksamhet fungerar och vilka som är inblandade bedömer jag inte det som otroligt.

Mats C

inbart11

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024

Hej. Har mina rötter i Varberg och har märkt hur impopulära husbilar är där! Fick själv P-böter vid fästningen när jag besökte Varberg förra året. Fick dessutom betala 350kr för Ställplats i hamnen, tänker jag inte göra om. Bor i Halmstad och märker en helt annan attityd från både kommun och invånare. Ser HB som står flera dagar i sträck, fem minuters gångväg från centrum, utan att någon reagerar. Hälsning, Ingemar

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Något säger mig att den skylt du avser inte är särskilt aktuell. Det fins ett märke som heter H12 med en husvagn. Denna skylt gäller för både husvagn och husbil.

Jag är inte säker om det är så. Med tanke på hur lobbyverksamhet fungerar och vilka som är inblandade bedömer jag inte det som otroligt.

Mats C

Förslaget om en officiell ställplatsskylt har nu nått regeringskansliet efter c:a 5 års förberedelser så nu får förhoppningsvis även Sverige en skylt för ställplatser som funnits i Europa i snart 20 år, kanske redan till sommaren 2016.

Eva

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Det vore en stor glädje om du har rätt.

Mats C

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Varberg har sedan ordnat 10 stora gratis platser för parkering av husbilar vid fästningen iofs 8 timmar Men i hur många städer har man inte ett helsike för o hitta motsvarande för några timmars stopp.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Varberg har sedan ordnat 10 stora gratis platser för parkering av husbilar vid fästningen iofs 8 timmar Men i hur många städer har man inte ett helsike för o hitta motsvarande för några timmars stopp.

Problemet med detta är att det ofta ser ut som på den inledande bilden, det står ofta andra fordon på dessa platser.
Vill man övernatta så är det större problem eftersom i stort sett alla parkeringsplatser fått nattparkeringsförbud för husbilar.

F

F.d. 29954

Guest

Verkar vara ett problem för den centrala makten och för de lokala pamparna. Vi som har husbilar får leva i osäkerheten om vad som gäller.

Nu spekulerar jag bara, men jag tror att detta är en "konstruerad" problem som uppstod då man ville skatta husbilar så att staten tjänade max utan att för den skull döda branchen. Tidigare, när man hade en vikt gräns på 3500kg som gällde körkort och för lätta lastbilar, var saken enkel. Under 3500kg var en lättlastbil och över den var det en riktigt lastbil. Men branchen ville ha mer, liksom folket. Bilarna blev tyngre (liksom folket) och någonstans resonerade man att det är ju ändå nästan samma sak, så man diskuterade dispans men fastnade sedan på en politiskt konstruktion som hette Pb klass 2. Dvs. husbil. Alla glada.

Nästan i alla fall. De stora husbilarna blev fler och fler. Parkeringsplatserna är för små för dem. Ändå är de personbilar. Normala trafikregler gäller även för dem. Man får stanna och vila om man blir trött, eller rättare sagt, man måste göra det, annars är man en trafikfara. Men då är man plötsligt campare och skall köra direkt till en campingplats, om man frågar campingplatsägaren. Kommunerna vill inte bygga en massa 8 meters parkeringsplatser eller ens ställplatser då det drar med sig en massa annat som skall finnas där, vem skall betala för det? Till saken hör också att vissa kommuner är populära, andra inte. Vissa kommuner har en tveksam kultur på gatukontoret där en bilfientlig atmosfär råder. De är nog inte vidare kompisar med de som jobbar med turistnäringen? Den kommunala självbestämmanderätten ger relativt fria tyglar för "tekniska nämnden" att hitta på egna bestämmelser som mycket väl kan krocka med centralmaktens bestämmelser.

Nu får man inte ha politiskt innehåll här i HBK, och med tanke på är det märkligt att något överhuvudtaget kan skrivas här eftersom politiska beslut finns bakom alla regler i husbilslivet. Guldvågen gäller. Men om man leker med tanken att en viss parti har stort inflytande i en viss kommun, där de gamla etablerade rävarna behöver politiskt stöd för att klubba genom beslut som gynnar dem, så blir det säkert konstiga kohandelssituationer där den vänstra handen smäller på den högra och vi får komisk stoft till många revyer. Turisnäringen får ökade anslag för att marknadsföra kommunen i mässor och reklambyrån tjänar storkovan för denna multimiljonsatsning. Samtidigt ingick i överkommelsen att denna "viss parti" får plädera med yllemössan på och sätta x antal P förbud skyltar på strategiskt viktiga ställen. Exempelvis där gräsänderna kan tänkas bli störda av vit håriga Pb2 åkare som promp vill stanna och häcka just där, fast de borde vara och lulla med barnbarnen eller sitta i hammocken..
Jag tror dock att med tiden kristalliseras någonlunda hanterliga riktlinjer för personbil klass 2, då allt nytt och deras biverkningar tar tid att lösa.....

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Problemet med detta är att det ofta ser ut som på den inledande bilden, det står ofta andra fordon på dessa platser.
Vill man övernatta så är det större problem eftersom i stort sett alla parkeringsplatser fått nattparkeringsförbud för husbilar.

Jo så är det ofta tyvärr även "vanlig" bilister har svårt o tyda vad PB II står för o andra sidan borde man se storleken på rutan. Körde förbi senast igår o då stod där enbart husbilar.
Sedan när det gäller övernattning så går det ju att köra ut ur centrum för där finns det hur mycket gratis platser som helst. Så det vanliga problemet är nog att man tvunget måste inmundiga alkohol så att ingen är i skick att flytta bilen :wink:

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Hej på er,

I dag finns det även parkeringar för husbilar på grusparkeringen till vänster nere vid Ankaret/Kärleksparken.

För ca. 3 år sedan tog jag kontakt med kommunen om att även husbilsfolket skulle kunna parkera nära ngn. strand för att slippa släpa på barn/barnbarn , solstolar osv. långa vägar och föreslog några platser för husbilar på nämna plats och i år finns det några platser.

Men tyvärr vid fint badväder står det mestadels vanliga personbilar på dessa platser, kanske något för P - ni(s)sarna att uppmärksamma.

Må väl i sommarvärmen.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Intressant att trots att märket i inlägg 1 anger att det bara är tillåtet för personbil klass 2-fordon på parkeringen är denna fullparkerad med personbil klass 1-fordon.
Om det på en tilläggstavla anges visst fordonsslag eller visst trafikantgrupp innebär detta att det är tillåtet att parkera endast för det angivna fordonsslaget eller den angivna trafikantgruppen. Märket anger då också att fordon som inte får parkeras inte heller får stanna annat än för på eller avstigning. Enl. VMF
Finns pengar att tjäna för P-vakter.
Åke

so.andersson

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
544
Medlemskap
2025

Att det inte finns någon "godkänd" skylt för husbil borde inte vara något hinder för ett välvilligt och servicevänligt gatukontor. Det finns ju bokstäver. En tilläggstavla med texten "Endast Husbilar" skulle lösa problemet. Utländska besökare finge väl googla på orden, men ändå. Där välviljan finns löser man sånt här.

Nedan en bild från Klippan, där jag sover över centralt på torget då och då. En skylt som "inte finns", men som för säkerhets skull har en tilläggstavla med text. Och på landsvägen utanför samhället en jättebra töm- och fyllplats. Komplett med illustrativ egen skylt. Det är välvilja det! Tack Klippan!
klippan.jpg

Försök tömma tanken på en husbil i Varberg, den som kan. Men en uppmaning till politiker och tjänstemän: Åk till Klippan på studiebesök. Men det ligger väl för nära till och har ingen taxfree :twitcy:

Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Var nere vid fästningen igår och det sitter faktiskt en upplysningsskylt vid infarten till parkeringen som förklarar vad som är PbI o Pb2

Senast ändrad:
Toppen