• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klar med uppvägning

C

christelochrister

Guest
Igår var vi i Uppsala bilprovning för uppvägning från 3500 till 4600 +omklassning från lastbil till pb kl11.
Hade med intyg från Merceds kostade 1250:-.Bilen har vägt 4600 men var nervägd.
När vi kom dit fick vi reda på att vi även skulle haft intyg från Hymer,men det gick bra ändå.
Kostnad bilprovning 1250:-.
Vår totala kostnad för att kunna köra med laglig last 2500:-. Vi vägde bilen när vi kom då stannade vågen på 3830,överlast med 330kg, och då hade vi inget speciellt med oss,inga cyklar eller något. 2 personer + liten hund med normal packning +mat för 2 dagar.
Hur lite har folk med sig egentligen?

Christel 0 Christer

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Klar med uppvägning

Vi ska väga upp vår 14/4 från 3500 till 3850 det ska bli skönt att slippa oroa sig för övervikt. Kostnad 1400 för intyget + besiktningen.
MVH Gunilla

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025

Hej, det låter billigt, behövde ni inte byta fjädringen bak och fram?
Jag går i samma tankar men måste byta fjädrin för att få intyget till uppvägning.

Ingemaar H

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Hej, det låter billigt, behövde ni inte byta fjädringen bak och fram?
Jag går i samma tankar men måste byta fjädrin för att få intyget till uppvägning.

Ingemaar H
Hej !
Vet inte om det var mej du ställde frågan till. Men vi fick hjälp av försäljaren vid köpet av vår Tec Freetec Ti 708 G. Han skaffade intyget och sköter om uppvägningen. Inga byten av fjädringen behövdes.
MVH Gunilla ha en bra dag.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det hänger på vilken bil man har och det framgår inte vad du Holmsten har. När jag vägde upp min föregående bil, en Kabe byggd på MB Sprinter 316 (från 3.500 kg till 3.800 kg) så krävdes byte av framvagnsbalk med fjädrar, där enbart delarna gick på drygt 30.000:-.

aake

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025

Det hänger på vilken bil man har och det framgår inte vad du Holmsten har. När jag vägde upp min föregående bil, en Kabe byggd på MB Sprinter 316 (från 3.500 kg till 3.800 kg) så krävdes byte av framvagnsbalk med fjädrar, där enbart delarna gick på drygt 30.000:-.

aake

Jag har en Dethleff 6844 och enbart delar kommer att kosta ca 25.000:- + montering+intyg

C

christelochrister

Guest

Vi behövde inte göra något, eftersom bilens ursprungsvikt var 4600.
Är en Hymer B680 Starline 2001 på Mercedes chassi,den har tvillinghjul o bakhjulsdtift.
Christel

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Ringde bilprovningen igår och fick reda på att det räckte med regbesiktning, ombesiktning
behövdes inte sa han då det handlade uppvägning.
Ingenting med fjädringsbyte vad jag vet har inget hört om det iaf.

Intygen och typskylten kommer att kosta 7500 kr + regbesiktning verkar vara mycket olika på bilarna vad det gäller avgifter för intyg etc etc.

// pelle

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inte nog med att den ombyggnad som krävdes blev dyr (se inlägg 5 ovan) den ökade lastkapaciteten med 300 kg föll helt och hållet på framaxeln. Och det var på bakaxeln jag skulle ha behövt ökad kapacitet. Generalagenten för MB var inte översig intresserade, man "hade tyngre chassier att erbjuda".

aake

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Igår var vi i Uppsala bilprovning för uppvägning från 3500 till 4600 +omklassning från lastbil till pb kl11.
Hade med intyg från Merceds kostade 1250:-.Bilen har vägt 4600 men var nervägd.
När vi kom dit fick vi reda på att vi även skulle haft intyg från Hymer,men det gick bra ändå.
Kostnad bilprovning 1250:-.
Vår totala kostnad för att kunna köra med laglig last 2500:-. Vi vägde bilen när vi kom då stannade vågen på 3830,överlast med 330kg, och då hade vi inget speciellt med oss,inga cyklar eller något. 2 personer + liten hund med normal packning +mat för 2 dagar.
Hur lite har folk med sig egentligen?

Christel 0 Christer
Hej!
Jag planerar att göra likadant. Har nu beställt ett intyg från Mercedes Benz i Malmö. Blir bilen automatisk en PB II? Behövdes en besiktning efteråt?

Hälsningar

C

christelochrister

Guest

Jag beställde även omklassning från lastbil till pb kl 11.
Behöver inte göra om vanliga besiktningen,utan den löper på inom 12 månader.
Christel

Toppen