• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klantig polvändning!

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025
Tror att jag förstört min antennförstärkare Televés, till Omninova antenn, idag när jag i min iver att få ihop tåtarna av misstag förväxlade + och - 12 V till förstärkarmatningen! Naturligtvis har husbilsleverantören kopplat plus med blå kabel....minus var brun. Ja jag vet, jag borde ju kontrollmätt med voltmetern. Lätt att vara efterklok. Klantigt! Nu får jag ingen bild i Tv:n. Kan jag ha bränt något?
Har letat på nätet efter en ny men hittar bara motsvarande med 230 ACV matning, inte 12 VDC. Några råd från någon?

Claes

Bilagor

• 20130609_201030.jpg
    20130609_201030.jpg
    1,6 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Klantig polvändning!

Har du provat utan förstärkare?
De flesta moderna TV skickar ut en spänning (5V?) till antennen och då behövs ingen förstärkare.
På min Omninova gör det ingen skillnad om förstärkaren är på eller inte.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

I många antenner sitter förstärkaren uppe i antennen. Det är därför som man matar antennen med 5 volt som går till förstärkaren. Teven har ofta 5 volts matning ut i antenningången till förstärkaren. I vissa fall har man en liten box som man matar ut 5 volt genom, som sitter kopplad på antennledningen.
Jag vet inte om någon förstår min långa förklaring (puh)?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Frågan är befogad då äldre motsvarande produkter gick i sönder om man polvände, typ den översta på bilden här http://www.husbilsklubben.se/forums/t60365-2/#post459058
Men nu har du en nyare variant och den är annorlunda i konstruktionen, fick detta svar under dagen från fabriken i Santiago de compostela.

The indoor unit will be disconnected. It has a diode that will open the circuit.

The Omninova is 100% protected.

Thanks.

Regards.

Du skall använda denna produkt så försökt inte med 5volts tipsen. Börja om från början och se så du har rätt spänning och polaritet och anslut sedan den vita lådan igen.

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Frågan är befogad då äldre motsvarande produkter gick i sönder om man polvände, typ den översta på bilden här http://www.husbilsklubben.se/forums/t60365-2/#post459058
Men nu har du en nyare variant och den är annorlunda i konstruktionen, fick detta svar under dagen från fabriken i Santiago de compostela.

The indoor unit will be disconnected. It has a diode that will open the circuit.

The Omninova is 100% protected.

Thanks.

Regards.

Du skall använda denna produkt så försökt inte med 5volts tipsen. Börja om från början och se så du har rätt spänning och polaritet och anslut sedan den vita lådan igen.

Tack. Jag skall prova igen från början. Skönt att höra att antennen är helt idiotskyddad iaf.

Claes

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Nu har jag bild i tv:n igen. :D
Tyvärr visade det sig att antennförtärkaren inte klarade polvändningen så jag fick
beställa en ny. Stort tack för alla som kom med tips och hjälp! :D:D:D

Fortsatt glad midsommar!

Claes

perjan

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2025

Vi köpte en platt-TV "Andersson" för 12 V anslutning hos Net-on-Net där 12Volts kabeln var ett tillbehör och låg i en korg intill pallställningslagret för den aktuella TV:n
En snabb test hemma med medföljande 230V-adapter och TV:n fungerade perfekt.
Därefter test med 12V -anslutning i husbilen. Pang! Testade igen med 230-adaptern och TV: stendöd.
Efter mätning av 12V-sladden med ciggkontakt och den 4-poliga kontakten för TV:n visade sig att 12V matningen var polvänd i sladden.

Efter kontakt med Net-on-net fick vi snabbt en ny TV då man senaste dagarna upptäckt de felaktiga 12V sladdarna. Säkert en dyr historia för Net-on-Net om många TV:n gått ut..

För övrigt är denna TV mycket bra med skarp bild och bra färgåtergivning och den stora fördelen med endast en vikt på 2 Kg trots att den innehåller en DVD-spelare.
Med den låga vikten enkel att installera med ett fäste i de normalt klena väggarna i en husbil.

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

De där Andersson-apparaterna är luriga. Man skulle kunna tro att de medvetet säljer ciggkablarna separat för 200 kr då Andersson har annan pinkonfiguration i kontakten än vad som är vanligt för fyrpolig mini-DIN.

Även jag tyckte att jag redan hade ciggkabeln hemma och skippade extrakostnaden och tänkte använda nåt jag redan hade. Dock mätte jag (vis av ålder) 220V-adapterns kontakt och jämförde med den jag hade för 12V så jag klarade mig från att bränna TV´n.
Trots allt blev det betydligt mer jobb än de 200 kronor jag sparade då kontakten jag var tvungen att koppla om var ingjuten och saknade mekanisk stabilitet. Men jag har iaf lärt mig något, att Andersson förmodligen medvetet avviker från standard för att få sälja sina egna dyra tillbehör :cool:
Hursomhelst, det är en bra apparat, och det är troligt att jag kommer att köpa ännu en till sovrummet hemma sen också :D

Toppen