• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kivik

M

mosses

Guest
Lyssnade på Lokal Nyheter på Radio Kristianstad I fredags 25/9. Hörde då att det var problem i Kivik med att husbilsägare tömde kiss i strandkanten . Har varit inne på Radions Lokalnyheter idag där är också bilder på husbilar med fullt synliga regplåtar. Är inte detta diskrimenering av oss husbilsägare? För inte tror jag att någon är SÅ DUM att vi tömmer på detta vis.Hoppas att fler har lyssnat.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kivik

Jag såg ett par stollar som tömde toakasetten i tvättrummet i hamnen i Skillinge. När jag påpekade det olämpliga svarade de att det var bara urin. Dock var det tydligen papper med i tömningen så de var ute och bröt pinnar av buskar för att fånga upp toapappret. Både jag och min svärson gick hårt åt dem när de lämna de servicehuset. Jag blir inte förvånad över något längre.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Lyssnade på Lokal Nyheter på Radio Kristianstad I fredags 25/9. Hörde då att det var problem i Kivik med att husbilsägare tömde kiss i strandkanten . Har varit inne på Radions Lokalnyheter idag där är också bilder på husbilar med fullt synliga regplåtar. Är inte detta diskrimenering av oss husbilsägare? För inte tror jag att någon är SÅ DUM att vi tömmer på detta vis.Hoppas att fler har lyssnat.

Har hört de argumenten i samband med tillståndsprövning för tillfällig ställplats. Det fanns många nationaliteter i Kivik i helgen. Men det finns även en del som inte vill ha husbilar i Kivik, förutom på campingplatsen. Bilister körde och tutade mitt i natten.

F

F.d. 55554

Guest

Så är det ibland på parkeringar där vi står med husbil t.ex Råå, Rydebäck.
Husbilsägare som parkerar mitt för toaletten i Råå och går in och tömmer toakassen mitt på dagen bland alla badgäster.
Möjlighet finns att tömms/fylla på Rååcamping, bara att fråga först.

Jojje

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det ökar. Antalet husbilar i Sverige ökar. Antalet husbilsägare som skall ha allting gratis ökar. Förbudsskyltar mot husbilar ökar. Snart får vi inte stanna vid butiker för att handla. Det är inte roligt längre att var ute och känna sig icke önskvärd.

Har kört med camper och husbil i de flesta länderna på kontinenten men har inte upplevt det här eländet förrän på senare tid.

Tråkigt.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det är naturligtvis okänsligt att tömma på dagen bland badgäster men en toa är trots allt bättre än havet och tvättstugan.

F

F.d. 50069

Guest

Jag kan inte fatta att man inte kan sköta detta på ett snyggt sätt, för det är ju för bövelen:mad: inte svårt!
Om vi t.ex. ska ner mot Skåneland ett par dagar och kommer med fulla tankar så finns det för rackarns skull tömningar på vissa Rastplatser på vägen ner dit....man får ju planera lite.
Har man halvfull toatank så tömmer man i förebyggande om ett bra tillfälle gives!
Jag tror att en bidragande orsak kan vara att folk kanske står still längre än vad tankarna medger och då blir det panik:(
Om jag får se nån som bär sig illa åt mot oss som grupp eller mot miljön så vete tusan vad som händer?

Näää, va smart så är det inga problem!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu finns det väldigt många turister i Skåne. De flesta kommer från Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Frankrike. Jag kan hålla med om att det inte finns någon tömningsplats i Kivik. Men den kommer ju ... Turistkiss problem i Kivik - P4 Kristianstad | Sveriges Radio.
OBS! Bilden i artikeln har inget med texten att göra. Den är från Brösarps rastplats där man kan tömma.

sktm.JPG
Tills vidare har vi:
5 längs E6 och västkusten
4 längs sydkusten
5 längs E22 och östkusten
4 längs E4. Där finns dessutom sveriges billigaste GASOL

Senast ändrad:

B-A.C

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2025

Innan vi lämnade Kivik i söndags kollade jag på HBK:s hemsida var jag kunde tömma latrinen. På vår väg till Kalmar valde jag rastplatsen vid Bröms. Ren och fräsch rastplats. Det tog ca 3,5 minuter att fiska fram tanken och tömma den och spola rent efter mig.

Hur svårt kan det vara att tömma på rätt ställe och slippa andras ogillande? Inte särskilt svårt får jag säga.
Gråvattnet tömde jag hemma. Jag hade gärna sett att det fanns fler markbrunnar för gråvatten men vägverkets rastplatser ligger avsides och brunnarna kräver väl en del tillsyn.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

...
Hur svårt kan det vara att tömma på rätt ställe och slippa andras ogillande? Inte särskilt svårt får jag säga....

Vi får inte glömma att det är bara 18% av de svenska husbilsåkarna som är medlemmar i HBK. Lägg sen till alla utländska turister som är vana vid en helt annan service än den de får i Sverige. Jag är mäkta förvånad att problemet inte är större.

Vi medlemmar får hjälpa Sjöberg att hitta ännu fler tömningsplatser. Samt med all kraft försöka påverka våra egna hemkommuner. Det är faktiskt en kommunal skyldighet att ta emot det vi "producerar" som privatpersoner.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En liten tanke fra en utvandret, arrangører som Kivik og kommuner burde oppfordres til å informere tilreisende om hvor en kan tømme i nærområdet.

En bivirkning av dette kunne bli at kommunene oppdager at de ikke har lagt til rette for dette og at de muligens har en skyldighet som dw har forsømt.

Jocke sitt kart er et godt verktøy, om en viser kartet på teknisk, park og annlegg eller turistkontoret og naivt spør om vi har misset noen slike muligheter i kommunen så tvinger det noen til å tenke gjennom problemstillingen. Det er heller ikke dumt å ta med at problemet gjelder både husbiler og turistbusser.

Dette er en sak hvor enkeltmedlemmer kan gjøre en effektiv jobb i sin kommune.

Toppen