• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR Box

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Hej alla

Har en KCR Box G9 som sitter i min husbil. Har bara haft den monterad i ett år men tycker den sparar riktigt mycket bränsle och ger bättre grunddrag vid omkörning så en riktigt bra investering.
Nu ska husbilen bytas in till våren mot en annan.

Vad jag funderar är om jag ska sälja boxen löst eftersom jag byter bil hos handlare får jag inget för boxen där.

Finns det någon som har erfarenhet om boxen är säljbar eller inte.

//Mattias
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: KCR Box

KCR uppger på sin hemsida att boxen går att flytta till andra bilar så visst har den ett värde.
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Sv: KCR Box

Finns stort intresse på begagnatmarknaden på boxar om priset är rätt.
Men många gånger går den att flytta över till nya bilen, ibland krävs en uppdatering av boxen bara. Kolla KCR:s hemsida
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: KCR Box

Skulle du inte ha samma motor så kan man programmera om den , kan höra med Niklas nästa gång jag träffar honom vad detta kostar men då måste jag veta vilket nummer/typ/generation boxen har .

Eller ring Niklas Kvick (Két i KCR) 0515-801 50 Clemens Carlsson var ju också med och startade firman därför blev det kcRacing.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: KCR Box

Tackar för detta. Det är en Master III G9. Dock fick jag detta svar från Niklas via mail:

Om du köpte boxen för ett årsedan så borde det vara en G9 box du har och nya bilar idag kräver vår nysta teknik G10. Du behöver alltså en ny box då det inte går att göra om en G9 till G10.
Med vänliga hälsningar / Best regards,
Niklas Kvick
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: KCR Box

Fast den gamla går förståss att sälja för äldre bilar årsmodell 13 eller 14 bakåt och många fler har äldre bilar än nya så den bör vara lätt såld.
 

Stark

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2530
Medlemskap
2024
Sv: KCR Box

Jag hade boxen på Renult 2009. När vi sedan bytte till Fiat lämnade jag in boxen för omställning till Fiatmotorn. Har nu kört ytterligare 2000 mil med den omprogrammerade boxen, har fungerat till belåtenhet ,bättre vrid och i vart fall fall inte mer bränsleåtgång.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: KCR Box

Mest av snålhet med tanke på priset och hur länge jag haft den. Men troligen blir det väl så då den inte är värd några stora summor på begagnatmarknaden.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: KCR Box

Jag tänkte att det var en mera "hederlig affär" om boxen fick gå med.;)

För övrigt så kanske köparen är just en "läsare" här på forumet.:)
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: KCR Box

Bilen byts in hos handlare och jag har fått till mig att helst lämna den i sitt originalutförande då inte alla uppskattar att man trimmar med box. Men det är väl lite olika kanske.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: KCR Box

Plocka bort den och sälj den för 2 - 2,5 tkr, det får du rätt många liter soppa i din nya bil. Vad det gäller hederlighet så har det väl ingen betydelse om den varit boxad eller ej? Den som frågar kan man naturligtvis svara ärligt och så är det klart med det. Skicket i helhet är viktigare. Begagnad bil är använd efter behov och priset lågt jämfört med ny bil. I Tyskland får man skruva mätarna vilket är en helt annan nivå jämförelsevis med Sverige. Kommer inte ihåg om man var tvungen att upplysa köparen om det eller om det räckte att svara på det om köparen frågade?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.257
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: KCR Box

Om jag får välja mellan två bilar den ena som har gått "ochippad" och en som varit chippad några tusen mil, så ser jag ju chippningen som en stor nackdel som gör att jag väljer bilen utan chippning, på grund av det slitage chippningen och den eventuellt "anpassade" körstilen kan ha orsakat med drivlinan. Typ segdragning på för höga växlar o.s.v.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: KCR Box

Angående mätarställning så är det brottsligt att ändra det i Tyskland, till skillnad mot Sverige....
Som parentes så är också säljare i Tyskland skyldiga att berätta om bilen varit krockad eller ej.

Det är visst lagligt och endast olagligt i bedrägligt syfte och det kan de personerna alltid snacka sig ur på olika sätt, oerhårt svårt att binda upp bedragarna. Googla ex på Plus programmet som bl a tagit upp detta + en massa andra trådar om ämnet. Helt galet men så fungerar det eller inte enligt mig. Jag är absolut inte för det men så sjukt är det tyvärr. Frågan var inte detta utan tog upp det som en liten jämförelse vilket kanske inte var helt lyckat.
 

larsolle

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
17561
Medlemskap
2024
Sv: KCR Box

Bil med KCR box går inte igenom i besiktning om den inte är typbesiktigad med den? Nya regler från våren 2015 allt detta enligt bilprovningen. Jag gillar ju den så jag ombesikta och monterade den dit igen:twitcy:
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: KCR Box

Bara att koppla ur vid besiktning.
Ett tips, skippa KCR och kör Promotech
 
Toppen