• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katter

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag har problem med att katter kryper in i motorrummet på vår helintegrerade husbil.
Vi står nästan aldrig på camping- eller ställplatser och har vi åtskilliga tillfällen märkt att vi har besök i motorrummet.
Detta har nog aldrig hänt när vi fricampar ute i naturen, men väl vid marinor eller parkeringsplatser nära eller i bebyggelse.
Både i Sverige och utlandet.
Jag tror att det har med väder att göra, för senaste besöket var igår på en grusplan i en portugisisk by när regnet öste ner.
Förmodligen söker dessa katter värme och skydd, men definitivt är dessa besök inte önskvärda.
Så frågan är om jag är ensam om detta och vad som man kan göra för att förhindra detta.
Plötsligt hör man en ”aktivitet” i motorrummet och kort därpå ser man en katt gå ifrån vår husbil.
Att det är katter som besöker husbilen är klargjort och vi har aldrig haft tekniska problem efter dessa besök.
 

Bilagor

  • IMG_4251.jpeg
    IMG_4251.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 129

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.057
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har problem med att katter kryper in i motorrummet på vår helintegrerade husbil.
Vi står nästan aldrig på camping- eller ställplatser och har vi åtskilliga tillfällen märkt att vi har besök i motorrummet.
Detta har nog aldrig hänt när vi fricampar ute i naturen, men väl vid marinor eller parkeringsplatser nära eller i bebyggelse.
Både i Sverige och utlandet.
Jag tror att det har med väder att göra, för senaste besöket var igår på en grusplan i en portugisisk by när regnet öste ner.
Förmodligen söker dessa katter värme och skydd, men definitivt är dessa besök inte önskvärda.
Så frågan är om jag är ensam om detta och vad som man kan göra för att förhindra detta.
Plötsligt hör man en ”aktivitet” i motorrummet och kort därpå ser man en katt gå ifrån vår husbil.
Att det är katter som besöker husbilen är klargjort och vi har aldrig haft tekniska problem efter dessa besök.
Jag har haft musbesök i motorutrymmet. Katterna kanske har lärt sig var det finns mat.

Välkommen in katt säger jag....
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
När vi köpte våran bil satt det ett mårdhunds skydd monterat i bilen dom är tydligen vanliga skadedjur i Europa.
Fungerar på följande vis det sitter ett antal elektroder på en ledning runt motor rummet dessa ger en stöt om någon kommer nära
känns rejält borde fungera utmärkt även på katter. Funktionen stängs naturligt vis av när man öppnar huven men kräver en väntetid på någon minut för att ladda ur, detta upptäckte våran besiktnings man handgripligt vid en registrerings besiktning.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Förmodligen inte mårdhund utan stenmård som kostar kontinentens bilägare miljardbelopp varje år, och som tyvärr har börjat etablera sig i Sydsverige.

Pålle
Stämmer nog att det är för Stenmård mårdhunds fälla var en kommentar från person som Goglade på vad det var för något som
gav stötar till personalen kände medlidande med besiktningsmannen ingen på stationen hade träffat på något liknande tidigare.
 
Toppen