Hejsan, det är säkert lite individuellt med katter, men i troligen många fall så går det till så här.
Jag åkte runt med min katt i ca. 22år och 20.000mil och har en viss erfarenhet av både henne och andra bekantas katter på husbilsresa.
Min katt var ute för det mesta hemma med kattlucka. På nätterna var hon alltid hemma och inne. De enda gånger hon använde lådan hemma/inne var när det var totalt ösregn eller svinkallt och massor med snö, samt att hon hade väntat på bättre väder stirrande ut genom ett fönster tills det inte gick längre, eller när hon av någon anledning var inlåst för länge. Ca. fem lådbesök under alla år.
När vi var ute med husbilen så gick hon i koppel och hade t.o.m. koppelvett som en hund. Gick inte in där jag inte kom in, stannade innanför dörren så man kunde koppla loss henne och ev. torka av fötterna m.m. trots att hon var lös utekatt hemma för det mesta.
Men..... till skillnad från hemma så gjorde hon aldrig toabesök ute, utan skulle alltid in till sin låda då det trängde på. Orsaken till det tror jag var både med henne och troligen många andra katter, att när det är dags så skall man känna sig säker och trygg samt veta en bra flyktväg m.m. om något skulle hända, att bara på måfå sätta sig utan att känna till terrängen och faror som hundar och annat som kan dyka upp var inte ens att tänka på när man vill ha toalettro i sinnet.
Att hon aldrig gjorde toabesök ute var en liten överdrift, ettan vart gjord två gånger men båda gångerna hade vi varit flera dagar på samma ställe så hon hade skapat koll på omgivningen.
Tvåan blev en gång på alla år men då hade vi varit borta från husbilen i flera timmar samt det var en öppen plats så det gick att se omgivningarna runt om. Som någon skrev ovan så blev det förarbete med en skaplig grävd grop som noga grävdes igen efter besöket.
M.v.h. JANKRO.