• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt i husbil?

F

F.d. 55334

Guest
Hej,
Ni som har katt/er i husbil, hur funkar det? Jag såg ju en HBK med katter i somras på en rastplats som jag inte riktigt minns, i vart fall mellansverige. Har 2 k, båda jägare och strövare men inne på nätterna. Dyrt att ha dem på kattP. vilket de dessutom inte gillar lika mycket som att vara hemma. Lättare att ha hund i HB gissar jag. Men vilken erfarenhet har just du -som jag kan dra nytta av:oops:? Det är inte så långt till sommaren minsann! Och det ska ju vara bra för alla!

Ha det gott

Agneta W
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

kanske inte det svar du vill ha men vi har haft våra katter med i båten utan något problem den den äldsta han blev 17år och han inte vara med i husbilen vilket jag saknar men det kan bli en ny katt så småningom min granne har sin katt med i husvagnen utan några problem mvh håkan:)
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Våran katt hade vi med ofta med bil så den blev van och det blev en trevlig upplevelse för katten med många stopp
i början och att den fick komma ut varje gång nu är det inga problem att ha med katten
kattlådan brukar vi ha i duschen
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Det är ett gnällande den första halvtimmen, sen går det bra. Dom måste hitta sin egen åk-plats, så släpper nervositeten. Sen behövs en sele, så det går att rasta förstås. Planera för matplats. Var kan du ha kattlådan? Under sätet/sittplatsen..osv
Gör en kortare dagsutflykt och se hur dom reagerar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Katt i husbil?

Det finns katter som accepterar bilåkning och det kanske rentav finns katter som gillar att åka bil. Vår "Millan" tillhör inte dessa kategorier! Att vara ute i båt däremot gillade hon! Hon hoppade gärna i båten när den låg vid bryggan! Att få in henne i en bil var inte lika lätt!

Millan i korg II.jpg

Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna ta med henne på resor i Sverige och Europa och skaffade henne ett EU-pass för dyra pengar men hon vill inte! Hon bara vill inte! Så vad göra? Grannar och bekanta tar över ansvaret när vi är ute och reser och det har fungerat glimrande hittills!

Kattpensionat tror jag inte på, skulle nog inte vilja ha "Millan" placerad på ett sådant ställe. Dyrt dessutom! För dom pengarna ska det inte vara någon svårighet att få bra kattvakter som man kan lita på!

Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Katt i husbil?

Klart att det måste gå att ha med katten! Prova med en kortare tur! Vi har med marsvinet Svante, men han är ju i sin bur eller sele om han är utanför husbilen!
Lycka till!MVH Annette
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Katt i husbil?

Vår gamla numera avsomnade tigrerade korthårs Europé (bonnkatt) Nisse avskydde både bil och båt. På båten led han av våldsam fotsvett - nervös! Han stämplade med sina fotavtryck överallt där han gick.

En gång försökte han rymma - vid ett slag nära land (ett par meter från en klippa) i Koljö fjord försökte han desertera och hoppa iland. Jag fick tag i selen i samma ögonblick som bakändan träffade vattenytan...

Vi snickrade en bur av Plywood för att kunna transportera honom i bilen. Han trashade den på en halvtimma under första resan. Under tiden lät han så mycket att vi under tiden då och då fick gå ur bilen bara för att vila öronen. När han väl tagit sig ut valde han att kräkas sittande uppe på ryggstödet till baksätet ner i säkerhetsbälteskanalen i stolpen bakom bakdörren (Volvo 245). Det kostade en slant att byta bälte - stanken gick inte att bli av med.

Han blev med åren alltmer excentrisk. Vi bodde då i ett souterränghus. Om det regnade vid dörren där uppe ville han inte gå ut. Istället rusade han ner till ytterdörren i undervåningen. Om det regnade där oxå blev han skitsur och satte tänder och klor med full kraft i anklarna på den som försökte släppa ut honom.

:cool:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Katt i husbil?

Under många år, från slutet av 70-talet, så använde vi husbil mestadels för fiskeresor inom Jämtland och då fick katten oftast följa med.

Från början oroade vi oss en del för att katten skulle gå vilse eller inte komma tillbaka till bilen inom rimlig tid och tog det försiktigt. Men campinglivet med katt fungerade problemfritt, inga som helst bekymmer vintertid (katter uppskattar stugvärme), men däremot kunde man ibland få vänta någon timme på katten under brinnande sorkjaktsäsong.

Det handlar här om camping i vildmarken. Men det fungerade även i början av 80-talet på ett par vintertid glest bebodda campingplatser vid fjällsjöar i västra Jämtland, trots att vår dåvarande katt var mycket skygg för främmande människor. Man fick se till att ställa bilen perifert på platsen så att katten kunde ta sig till och från bilen utan att behöva komma nära okända människor. Våra katter har varit till mycket trevligt sällskap på dessa fiskeresor och aldrig sprungit bort eller råkat ut för tråkigheter.

Vid resor till mer tätbefolkade delar av Sverige eller vid utlandsresor har katten fått stanna hemma hos släkten. Ingen av våra katter skulle ha uppskattat ett instängt liv eller att behöva gå i koppel.

aake
 

Topsy12

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Nu har vi varit ute o åkt med våra två katter i några år, det har fungerat över förväntan.
Som tidigare skrivits här i tråden så har första halvtimmen varit i protest men sedan har det gått bra. Vi har försökt med sele men det har inte varit någon hitt. Vi har provat med en bur och det har fungerat bra, där ligger de gärna och tittar på vad som händer utanför bilen. Kattlådan får stå i duschen.
Det vi kan känna oro för är att de skulle smita ut, så det är ett riktigt smygande i dörren varje gång man skall ut eller inn.
Tidigare hade vi en hund som alltid var med på våra resor, skillnaden är främst att då fick vi mer motion.
Lycka till, det går säkert bra att ha katterna med på resan.

Lasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt i husbil?

Hej, ämnet har varit uppe flera gånger förr. Själv har jag en katt som nog ligger uppåt 15.000 transportmil nu och alltid varit till freds med resandet.
Jag är lite lat av mig, så jag tar mig friheten att klistra in ett inlägg som jag skrev för några år sen med några suddade meningar :).

Hej, jag har själv en katt som alltid är med mej i husbilen (hon tycker troligtvis att det är hennes husbil och jag är obetald chaffis och kock) men hon är van sedan hon var liten. Hemma är hon utekatt men vid resor accepterar hon att vara inne och "gå på lådan". -----------------------------------. ----------- på frågan om det går att ha katter med sig, så är nog det enda råd man kan ge, prova, de lär snart själva medela dig om vad de tycker genom att ta det lugnt och sova mycket eller vilt protestera mot resandet. Min katt somnar så fort jag startar motorn och vaknar först när jag stannar, om det gått fem km. eller femtio mil gör det samma. Då går hon en runda för att kolla ut genom fönstren över den nya utsikten, ser det ok. ut så vill hon gå ut ett varv, alltid med sele och koppel (det är min vilja inte hennes) -------------------------. Jag tycker absolut man skall ha koppel, även på en katt man "litar" på för det finns så mycket som kan hända som man inte råder över, jaktinstinkt, skrämmande ljud och inte minst lösa hundar. Jag vet, tyvärr av erfarenhet att en katt som flyr undan i vild panik på okända marker inte hittar tillbaka själv i första taget.
Ett problem som kan bli mycket besvärligt och som är lätt att glömma tills man blir drabbad av det är värmen en solig sommardag. De enda gånger min katt lägger in protest och talar om hur ruttet resandet är framkommer när det börjar bli för varmt i bilen. Av detta följer en ständig jakt på skuggade parkeringar, fläktar i takfönster och ventiler samt dyrt solcellspaket på taket för att hålla dem igång, men vad gör man inte för sitt husdjur....? Det jag vill ha sagt med allt det här är att om det funkar eller inte beror till största delen på katten/katterna som individer och även de besvär man som ägare är villig att ha. Prova på några kortare resor först så märker du rätt snart om det kommer att funka eller inte. ------------------------.

Lycka till och som jag skrev i det här gamla inlägget så prova innan du gör en längre resa för en katt som inte gillar läget blir odräglig :D.

M.v.h. JANKRO.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Vi har vår alltid vår katt med när vi är på rull, oavsett om det är för helgen eller längre sträckor. Vi har en transportbur som förankras i ett bilbälte i dinetten där hon är under färd. Säkert både för henne och för oss. Kattlådan står i duschen.

Vår lilla kattmadam har förr om åren varit van att var ute, men när vi för drygt fyra år sedan flyttade till lägenhet blev hon innekatt. Driften att komma ut har avtagit med åren men sommaren 2009 lyckades hon krypa under myggnätet som vi har i dörrhålet på husbilen utan att vi märkte det. Hemskt. Numera har vi en masonitskiva som täcker myggnätets bredd och är 15 cm hög så nu kommer hon inte ut såvida vi inte vill det.
Vi hade henne med till Tyskland i somras och det var inga bekymmer. Jo, om man räknar med oredan hon ställde till med hos veterinären vid avmaskningen förstås!

Lycka till med era färdkamrater! / Jeanette
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Katt i husbil?

Vår gamla katt åkte gärna med. Vår nuvarande katt hatar att åka bil. Så det kan vara väldigt olika. Ett tips är att ta med katten i bilen från det att den är liten. Fortsätt med småturer hela tiden den växer upp. Då är chansen mycket stor att den anpassar sig väl till bilåkandet. Om ni inte märkt det tidigare så har katter den lilla egenheten att dom vet bäst. :) Vår katt får ändå åka med på kortare turer. Hon mår ibland dåligt och kan få fradga. Hon kan också bli orolig i magen så det gäller att hon har tillgång till lådan. Däremot blir det alltid bättre andra och tredje dagen när vi väl är ute. Sedan gillar hon husbilen. Hon vill ständigt in i den när vi är hemma. Hon trivs också bra i den när vi står uppställda. Hon är väldigt van vi sele och koppel så det är inget problem. Hon gillar mao husbilen och våra nerslag när vi står stilla. Hennes obehag för bilåkandet försvinner så fort vi stannar.
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Katt i husbil?

Hej
Våran katt Nisse som blir 12 i år jamar och gnäller varje gång jag åker med personbilen för att lämna honom på kattpensionat, 9 av 10 ggr spyr han och även gör ned sej i buren.
Det har varit ett problem. Vi köpte husbil 2006 och har hela tiden ansett att det inte går
att ta med honom i bilen. Har vi åkt bort längre än 1 vecka så har vi lämnat på pensionat
Har varit lite jobbigt när vi fått för oss att bara åkt ut några dagar, vad skall vi göra av Nisse. På sommarn går det ju bra att sätta ut ordentligt med mat så han klarar några dagar, han har ett uterum att gå in i så där är det inga problem.
Men 2009 så flyttade vi och då tänkte jag att jag skall ta med honom upp till nya ställe i Husbilen Satte in buren i soffan och säkrade med bältet så gott det gick, döm om min förvåning
han gav inte ifrån sig ett ljud. Nu är han med nästan jämt när vi åker inga problem alls. Så fort jag startar bilen går han in i buren och lägger sej, precis som vi tar på oss bältet.
Jag har bort luckan för buren och han går inte ut förrän vi stannat och stängt av motorn.
Tydligen är det sådan skillnad för honom att sitta i buren i baksätet på pesonbilen än i
husbilen. Lådan har vi i duschen inga problem. Han har heller inte gillat halsband ,även
det går bra nu fast han vill ogärna gå ut när vi är ute. Så man ska aldrig säga aldrig förrän man provat.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Katt i husbil?

Krinils råd att ta med katten i bilen redan från tidig ålder stämmer bra med den forskning som finns om katters utveckling. Det är närmare bestämt åldern 2 - 7 veckor som är den "viktiga" perioden för vad katten "klarar av" senare i livet. Låt kattungen umgås med hundar i den åldern, då blir det naturligt för katten att umgås med hundar. Likadant med bilåkning förstås.
I övrigt har man lärt sig att man ingenting vet om katter, trots egna katter i +20 år samt engagemang som akut-hem åt Djurskyddet i 6 år (110 katter)...

Kjell :D
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Katt i husbil?

Hej
Mina katter tyks inte ta illa vid sig av Husbilen, Visserliger är det bara två klistermärken på batterirna, men dom mår bara bra.
Så lycka till med dina katter.
/Vidhem
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Katt i husbil?

Finns nog inte något annat djurslag som har så individuella egenskaper som just katter.

Vi hade en katt som absolut skulle med när jag gick ut med hunden på morgonen, visserligen gick den inte "fot" men den satte sig att vänta och sen blev det en del jättesprång för att hinna ikapp och så fortsatte det. Dessa dagar blev det en något kortare promenad än vanligt av naturliga skäl.
 
Toppen