• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katastrof hotar resebranschen i sommar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Att vi husbilsägare just nu befinner oss i en form av ”limbo” vad gäller våra planer med husbilen inför den kommande sommarsäsongen har knappast undgått någon här på Forumet, men vi är inte ensamma.

Coronapandemin och dess konsekvenser sätter stopp för många människors sommarplaner vilket väntas leda till stora tapp för svensk turism, skriver SVT Nyheter.

När få vågar boka resor riskerar många företag att gå i konkurs, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för Svenska Resebyrå- och Arrangörsföreningen.

Det är en stor katastrof för hela resebranschen. […] Det är fullständig stiltje, säger han till SVT.
Även Visitas vd Jonas Siljhammar uttrycker oro inför sommaren, som i vanliga fall är högsäsong för den svenska turismnäringen. Enligt honom är sommaren ”helt avgörande” för överlevnad för många orter, skriver SVT.

Vi är många som med spänning väntar på resedirektiven från Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten, som utlovats i slutet av den här månaden.

För oss gäller det upplevelser, avkoppling och rekreation, det finns de som har det värre som med bävan ser sitt företag, eller arbetsplats hotas att försvinna.

TommyD
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Och så kan man ju undra hur invånarna i turistområdena, speciellt glesbygd som Norrlands inland, gör avvägningen mellan att behålla en del arbeten och butiken mot rädslan för Corona. Undrar också om FHM vågar stänga ner resandet med tanke på att det betyder en hel del för många bygder.
Personligen tycker jag det vore bäst om reglerna sattes upp efter risken för smittspridning, inte efter hur lång, eller vart, man har rest.

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Och så kan man ju undra hur invånarna i turistområdena, speciellt glesbygd som Norrlands inland, gör avvägningen mellan att behålla en del arbeten och butiken mot rädslan för Corona. Undrar också om FHM vågar stänga ner resandet med tanke på att det betyder en hel del för många bygder.
Personligen tycker jag det vore bäst om reglerna sattes upp efter risken för smittspridning, inte efter hur lång, eller vart, man har rest.

MVH
Hans

Det är inte många veckor sedan vi hörde Gotlänningarna betacka sig för besökare från fastlandet. Idag får vi helt helt annorlunda signaler från solen och vindarnas ö. På Gotlands turistbyrås hemsida läser vi nu: ”Vi hoppas att restriktionerna lättas snart. Att vi kan börja resa igen. Att vi kan ses igen. Våren på Gotland är inte densamma utan er. Under tiden, så är vi många som arbetar hårt för att vara redo när den dagen kommer. Vi längtar.” Gotlands ekonomi är mycket beroende av turismen. Många Gutars företag riskerar konkurs och nu gäller det att rädda dem från pandamins konsekvenser.

Det finns flera områden i Sverige där sommarturismen är helt avgörande för ortens ekonomi, arbetstillfällen, helt enkelt ortens överlevnad.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Men kan pengar egentligen väga upp människors plågsamma död som kanske kan undvikas genom att resande folk inte sprider den, och då menar jag inte förnuftiga husbilsmänniskor utan stockholmare som invaderar Visby och sitter och dricker och trängs på restauranger och smittar från fastlandet som exempel.
Personligen tycker jag inte synd om resebranchen som haft goda år, då tycker man att de måste lagt upp en buffert för de dåliga åren!
Har man inte gjort det utan tagit hem vinsten får man skylla sej själv, skulle jag vara så oansvarig att jag inte har någon buffert utan får gå från hus och hem är det ingen som hjälper mej.
Girigheten bestraffar sej, sen är det så att pengar kanske kommer fram om man vänder på spargrisen och skakar den mycket pengar i företag som är undanstoppade kanske kommer fram när man närmar sej konkursen.
Om man får betala 500kr/ natt i sverige och 100kr/natt i spanien och varken vatten eller el är dyrare här så undrar man givetsvis Varför?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Markedskrefter er enkelt forklart: Er tilbud større enn etterspørsel så synker prisene, er tilbudet mindre enn etterspørselen så stiger prisene.

Har hørt at i deler av reiselivsbransjen så benyttes en 80% regel, er det over 80% fullt så er det tid for å øke prisene er det under så må en vurdere å senke prisene.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men kan pengar egentligen väga upp människors plågsamma död som kanske kan undvikas genom att resande folk inte sprider den, och då menar jag inte förnuftiga husbilsmänniskor utan stockholmare som invaderar Visby och sitter och dricker och trängs på restauranger och smittar från fastlandet som exempel.
Personligen tycker jag inte synd om resebranchen som haft goda år, då tycker man att de måste lagt upp en buffert för de dåliga åren!
Har man inte gjort det utan tagit hem vinsten får man skylla sej själv, skulle jag vara så oansvarig att jag inte har någon buffert utan får gå från hus och hem är det ingen som hjälper mej.
Girigheten bestraffar sej, sen är det så att pengar kanske kommer fram om man vänder på spargrisen och skakar den mycket pengar i företag som är undanstoppade kanske kommer fram när man närmar sej konkursen.
Om man får betala 500kr/ natt i sverige och 100kr/natt i spanien och varken vatten eller el är dyrare här så undrar man givetsvis Varför?

Kan det vara för att campingplatser här i Sverige har full beläggning från midsommar till första veckan i augusti ungefär, medan de spanska är ganska fullbelagda en stor del av året? Sedan ingår ju fri el på många campingplatser i Sverige i ett klimat där man värmer även på sommaren. I Sverige ingår också obegränsat antal resenärer, medan extra antal (utöver 2st, i vissa fall extra för hund, släp eller extra bil) oftast kostar extra i andra länder? F.ö. är det ju långtifrån alla campingplatser i Sverige som kostar 500:-!
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Om man får betala 500kr/ natt i sverige och 100kr/natt i spanien och varken vatten eller el är dyrare här så undrar man givetsvis Varför?
Sedan är väl 500 kr i Sverige ett högsäsongspris medan 100 kr i Spanlen är lågsäsongspris. Kolla priserna där i juni-augusti så ligger de betydligt närmre de svenska.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ligger man länge får man ju väldigt låga priser i spanien och portugal, och oftast bättre väder på vintern där än vi har på sommaren.
Öland högsäsong är ännu dyrare sen tar man ofta extra för att duscha hur många har uppvärmda pooler som ingår?
Sen har man helt klart mer turister där än här. Men vi behöver inte drabbas särskilt hårt i resebranchen eftersom vi inte lever på det som man gör i sydeuropa, katastrof där jämfört med oss.
Sen på Gotland är det inte mycket öppet förrän midsommar, att man börjar oja sig nu beror på att man vill ta höjd för det som kanske blir ett dåligt år, Man får bara hoppas att man inte låter girigheten ta över utan erbjuder platser med långa avstånd till närmaste granne alltså kanske varannan plats och likadant i restaurangen kanske olika sittningar som på båtarna.
Man måste komma ihåg att vi sparar liv genom att följa råd och anvisningar och använda insidan av huvudet finns ingen som är odödlig men man dör hellre senare än nu.
Att flyg och hotellbranchen minskar handlar ju mest om utrikesresor pengar som kommer att spenderas i Sverige och kanske många kommer att lägga dom på närområdet trädgården uteplatsen osv.
Vad jag och säkert många med mej är oroliga för är den kommande långhelgen där jag är helt säker på att det blir invasioner av storstadsbor till de vanliga mindre orterna med fylla och oaktsamhet och det kommer vi att se som en puckel på diagrammen där insjuknande och senare döda kommer att öka i vissa områden.
Om jag bodde på en sån ort skulle jag akta mej för att delta i partajandet och låta de tillresta smitta varandra. Att jobba på krogarna är ett högrisk jobb som borde rendera i risktillägg. Själv skulle jag nog fega ur och sjukskriva mej över helgen för att minimera risken, ägarna lär släppa in en massa folk för att tjäna pengar.
Synd att inte polisen kan stänga ner omedelbart på plats och ta med den ansvarige till häktet att begrunda girighetens efterverkningar.

trängsel.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men kan pengar egentligen väga upp människors plågsamma död som kanske kan undvikas genom att resande folk inte sprider den, och då menar jag inte förnuftiga husbilsmänniskor utan stockholmare som invaderar Visby och sitter och dricker och trängs på restauranger och smittar från fastlandet som exempel.
Personligen tycker jag inte synd om resebranchen som haft goda år, då tycker man att de måste lagt upp en buffert för de dåliga åren!
Har man inte gjort det utan tagit hem vinsten får man skylla sej själv, skulle jag vara så oansvarig att jag inte har någon buffert utan får gå från hus och hem är det ingen som hjälper mej.
Girigheten bestraffar sej, sen är det så att pengar kanske kommer fram om man vänder på spargrisen och skakar den mycket pengar i företag som är undanstoppade kanske kommer fram när man närmar sej konkursen.
Om man får betala 500kr/ natt i sverige och 100kr/natt i spanien och varken vatten eller el är dyrare här så undrar man givetsvis Varför?

Bengtic, tror att överskattar intjäningspotentialen på den svenska campingplatsen. Gjorde bara en enkel beräkning utifrån de fakta jag har.

Svensk camping omsatte 2 Mdr kr förra året och man hade drygt 17.000.000 övernattningar. Om min kalkylator räknar rätt så blir det ett snitt på 117,64 kr/övernattning. Låter väldigt lågt, men det kan nog stämma eftersom en stor del av de 17.000.000 övernattningar är inkluderat de fasta platserna som har helt andra priser per natt, än de priser vi möter som drop in-kunder. Deras högsäsong i Sverige är 5-6 veckor, här är jag själv förvånad att man inte gör mera för att skapa en längre säsong, men det finns säkert orsaker som jag inte känner till. Tror faktiskt att man arbetar med relativt små marginaler och för att hänga med i konkurrensen krävs det hela tiden nyinvesteringar i driften. Så den där obefintliga bufferten tror jag inte alls beror på girighet, utan reella ekonomiska förutsättningar som inte gjort det möjligt att möta en sån extrem situation som man nu har framför sig.

En normal sommar står utländska gäster för 9,9 miljoner gästnätter på hotell, stugor, vandrarhem och campingar. Campingarna säger själva att de representerar 25% av deras gäster dvs. drygt 4 miljoner övernattningar, som troligen representerar minst 3 gånger snittintäkten/natt på campingen.
Enligt Tillväxtverket, under 2018 konsumerade utländska turister för 144 miljarder kronor i Sverige, en marknad som sedan mars helt försvunnit och mycket osäkert när den kommer tillbaka och i sådant fall i vilken form.

Vad jag förstått är det för närvarande väldigt få bokningar från utländska gäster. Sen vet man inte heller hur många som faktiskt fullföljer de få bokningar som finns.

Många svenska företagare inom besöksnäringen hoppas nu på "hemester/Svemester", dvs att vi svenskar skall semestra i Sverige, vilket skulle gynna vissa branscher. Stuguthyrningen ökar, försäljningen av fritidshus är hetare. Husbilar och husvagnar är allt mer efterfrågade sägs det, samtidigt som jag läser att företagen fortsatt mottagit väldigt få bokningar. Naturligt eftersom vi ännu inte vet hur vi får resa, som självklart är en stor oro för svenska företagare inom besöksnäringen.

Visita (Visita är branschorganisation och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen) räknar med att runt 25.000 sommarjobb försvinner när hotell, restauranger, nöjesparker och campingar som gapar tomma i sommar och det är utöver de fasta arbetstillfällen som redan försvunnit eller som också riskerar att försvinna. Arbetslöshet som till stor del drabbar ungdomar och landsbygden, där det som oftast inte finns några buffertar.

För många orter är sommarturismen helt avgörande, där man nu ställt in stora evenmang som dansbandsveckan i Malung, Almedalsveckan i Visby, Storsjöyran i Östersund, osv. det kan vara en katastrof för vissa orter/områden.

Bengtic, att förutsätta att dessa mindre företag skulle ha ladorna fulla för tider som vi nu står inför, är nog att begära för mycket och kan absolut inte lastas på "girighetskontot", enligt min uppfattning. Inte ens Volvo har en buffert för att klara dagens situation.

TommyD
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ligger man länge får man ju väldigt låga priser i spanien och portugal, och oftast bättre väder på vintern där än vi har på sommaren.
Öland högsäsong är ännu dyrare sen tar man ofta extra för att duscha hur många har uppvärmda pooler som ingår?
Sen har man helt klart mer turister där än här. Men vi behöver inte drabbas särskilt hårt i resebranchen eftersom vi inte lever på det som man gör i sydeuropa, katastrof där jämfört med oss.
Sen på Gotland är det inte mycket öppet förrän midsommar, att man börjar oja sig nu beror på att man vill ta höjd för det som kanske blir ett dåligt år, Man får bara hoppas att man inte låter girigheten ta över utan erbjuder platser med långa avstånd till närmaste granne alltså kanske varannan plats och likadant i restaurangen kanske olika sittningar som på båtarna.
Man måste komma ihåg att vi sparar liv genom att följa råd och anvisningar och använda insidan av huvudet finns ingen som är odödlig men man dör hellre senare än nu.
Att flyg och hotellbranchen minskar handlar ju mest om utrikesresor pengar som kommer att spenderas i Sverige och kanske många kommer att lägga dom på närområdet trädgården uteplatsen osv.
Vad jag och säkert många med mej är oroliga för är den kommande långhelgen där jag är helt säker på att det blir invasioner av storstadsbor till de vanliga mindre orterna med fylla och oaktsamhet och det kommer vi att se som en puckel på diagrammen där insjuknande och senare döda kommer att öka i vissa områden.
Om jag bodde på en sån ort skulle jag akta mej för att delta i partajandet och låta de tillresta smitta varandra. Att jobba på krogarna är ett högrisk jobb som borde rendera i risktillägg. Själv skulle jag nog fega ur och sjukskriva mej över helgen för att minimera risken, ägarna lär släppa in en massa folk för att tjäna pengar.
Synd att inte polisen kan stänga ner omedelbart på plats och ta med den ansvarige till häktet att begrunda girighetens efterverkningar.

Visa bilaga 193313
Tycker du verkligen att en småföretagare som försöker rädda sitt livsverk är girig? Ibland har du verkligen en knepig omvärldsbild?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I noen år hadde jeg tett kontakt med en mindre svensk camping - uten långliggare, det var ikke økonomi i sesongplassene så de var avviklet et par år før jeg kom inn. Sesongen i Dalsland er normalt fra staten av mai til september, og grunnet mange tyske og hollandske faste gjester så var august til starten av september like bra som juli med mye norske gjester. Selv brukte jeg stedet året rundt før jeg flyttet til Dalsland og tok deler av vinteren i varmere områder. Belegg i mai og september ga ingen plass for inhyret hjelp, og med under 50% belegg, juni noe bedre så det var juli og august som sto for mesteparten av årsomsetningen. Svensker var hele tiden i mindretall.
 
F

F.d. 22252

Guest
Min åsikt är nog väldigt privat och mest grundad på hur man blir snodd på pengar för nästan ingen service alls.
Men nu har allt bivit luftat av de som kan, fick ett mail från TT-line där man seglar som vanligt och gärna tar emot bokningar.
Kanske blir en ganska normal sommar ändå och minnet är kort de flesta som dött är ju ändå gamla och man måste ju som stat kommun och landsting få väsentligt minskade utgifter för de äldre när 30 och 40 talisterna faller ifrån inga mer pensioner som då det begav sej var bättre än nu inga fler dyra vårdplatser tandvård och äldreomsorg.
Det var det jag såg framför mej när sverige inte stängde ner som andra länder i mars.
En granne försökte boka en husvagnsplats men det var fullt så de fick välja ett annat resmål för helgen, många är permitterade på deltid och kan ta vara på helger så svenskarna kommer nog ersätta tappet från de utländska turisterna.
I juni kommer nog bokningarna ramla in och sen kan man nog blåsa faran över även om den inte är det och massmedia får något nytt att lägga fokus på.
Som svensk på en camping är man nog mest en kassako på Bahia var man välkommen och omhändertagen på ett annat sätt vänlighet omtanke och hjälpsamhet genomsyrade campingen. De kommer nog igång i höst igen och kan återuppta verksamheten och svenskarna strömmar dit.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Förstår att många i besöksnäringen bl.a. Gotlänningar som är oroliga i dagarna.

I början av förra veckan lovade Anders Tegnell från FoHM ett svar beträffande myndighetens reserådgivning inför sommaren skulle presenteras i fredags. Lovar vi var många framför TV apparaterna kl 14.00 för att bli besvikna efter att få veta att information flyttades fram till nästa vecka, den här veckan. Igår tittade jag igen på mötet med pressen kl 14.00 och fick då höra av Anders Tegnell —Vi äger inte frågan själva, men hoppas kunna ge något besked i veckan. I mina öron lät det som, ”ni får vänta tills vi vet bättre och när det infaller har vi inte en aning om”. Det är troligen verkligheten, bara att gilla läget .....

Läser larmrapport från Gotland, i dagens Travel News;

TommyD
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Förstår att många i besöksnäringen bl.a. Gotlänningar som är oroliga i dagarna.

I början av förra veckan lovade Anders Tegnell från FoHM ett svar beträffande myndighetens reserådgivning inför sommaren skulle presenteras i fredags. Lovar vi var många framför TV apparaterna kl 14.00 för att bli besvikna efter att få veta att information flyttades fram till nästa vecka, den här veckan. Igår tittade jag igen på mötet med pressen kl 14.00 och fick då höra av Anders Tegnell —Vi äger inte frågan själva, men hoppas kunna ge något besked i veckan. I mina öron lät det som, ”ni får vänta tills vi vet bättre och när det infaller har vi inte en aning om”. Det är troligen verkligheten, bara att gilla läget .....

Läser larmrapport från Gotland, i dagens Travel News;

TommyD
Det känns som om de väntar med besked tills sommaren har dragit över.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Men kan pengar egentligen väga upp människors plågsamma död som kanske kan undvikas genom att resande folk inte sprider den, och då menar jag inte förnuftiga husbilsmänniskor utan stockholmare som invaderar Visby och sitter och dricker och trängs på restauranger och smittar från fastlandet som exempel.
Personligen tycker jag inte synd om resebranchen som haft goda år, då tycker man att de måste lagt upp en buffert för de dåliga åren!
Har man inte gjort det utan tagit hem vinsten får man skylla sej själv, skulle jag vara så oansvarig att jag inte har någon buffert utan får gå från hus och hem är det ingen som hjälper mej.
Girigheten bestraffar sej, sen är det så att pengar kanske kommer fram om man vänder på spargrisen och skakar den mycket pengar i företag som är undanstoppade kanske kommer fram när man närmar sej konkursen.
Om man får betala 500kr/ natt i sverige och 100kr/natt i spanien och varken vatten eller el är dyrare här så undrar man givetsvis Varför?

För att kunna lägga upp en buffert och kapitalbildning krävs ett annat skattesystem än vi har idag då dagens skattesystem i hög grad motverkar detta. Vi lever i en låneekonomi och när något likt detta inträffar ser vi också effekterna av det.
De höga priserna i Sverige beror delvis även de på höga skatter. Campingägaren som tar 500kr för en natt får inte mycket över för egen del. Låt säg att denne på 500kr har avdragsgilla omkostnader 100kr (dessa är troligtvis högre, men detta är bara ett exempel) kvar är då 400kr, av dessa 400kr tar stat, region och kommun ca 240 kr i skatter och avgifter, kvar är då 160kr och då är ändå inte medräknat alla de olika kontrollavgifter som kommunerna tar ut. Så en stor del av de höga priserna beror inte på girighet utan på skatter.
 
F

F.d. 58689

Guest
DN 2020-06-04: "Reserestriktionerna inom Sverige kommer att hävas senast helgen den 13-14 juni."

DN 2020-06-04: "Alla med symtom erbjuds coronatest gratis."
Ja, Löfvén har ju tappat i förtroende nu sista tiden och många svenska vill nog fira midsommar som vanligt, så det beskedet var inte oväntat!! :cool:
Dessutom behöver turismen komma på fötter så snart som möjligt.
PS: Presskonferens kl 15.20 i em.
 
Senast redigerad av en moderator:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
En presskonferrence annonseras idag EM 4/6-2020 med Löven och FOHM med lättnad av reserestriktioner inom Sverige.
 
Toppen