• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katalysator?

F

F.d. 29770

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 HK
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 5830
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Motor
Bilen har dålig ork och jag måste växla ned i minsta motlut. I motvind kan jag pressa upp den i 90 km/tim efter 5-6 min.
Verkstaden som undersökt den har kommit fram till att katalysatorn(?) är igensatt och blockerar avgasflödet.
Är detta rimligt och tekniskt riktigt?
Bilen har gått 5000 mil.
Ny katalysator kostar 9200:- och finns inte som reservdel i Sverige!!
Någon som vet något?
Jag trodde att katalysator hade man bara på bensindrivna bilar.

F

F.d. 27368

Guest
Finns dieselbilar med Katalysator
Och brukar täppas till på dieselbilar .
Om så är fallet med din så be verkstaden eller någon händig att kapa bort katalyatorn och svetsa dit ett ersättnings rör .Då äldre diesel bilar ej har något krav för katalysator . Vill du vara miljömedveten så kan man alltid svetsa dit en universal katalysator för 800-2000 kr . Och lämna den gamla på ett järnskrot . Dom ger ca 500 kr för gamla katalysatorer .

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej

En bekant till mig har en VW med 2.5 tdi motor. Husbilen tappade orken precis som du beskriver. Verkstaden försökte med det mesta innan de hittade felet som låg på katalysatorn. Man bytte katalysator och sedan gick bilen som normalt igen.

Kenneth

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Hej

Jag har varit med om detta fenomen tidigare, mycket svårt att upptäcka att det är katalysatorn som har gett upp, ger inga felkoder eller andra varningssignaler.
Ibland kan en bit av innehållet i katalysatorn lägga sig och blockera halva flödet och
då kan det vara ännu svårare att finna, tappar man 20-30 % av motoreffekten så är det alls säkert att man uppdagar det, inte ens bilprovningen märket det men sin utrustning.

Jag råkade ut för detta fel med en V8 sportbil med dubbla turbo och avgassystem så jag har lite erfarenhet hur djävligt det kan vara innan man kommer fram till varför bilen plötsligt blir slö. I mitt fall kostade en original katalysator sextontusen kronor så det blev till att försöka hitta en begagnad.

Jag lärde mig så mycket att det inte är så noga med katalysatorn. Bara den inte är mindre än original, hittar man en större katalysator kan bilen bli piggare av det större genomflödet.
Så mitt råd är, försök att hitta en begagnad i ungefär samma storlek och be en svetskunnig person anpassa katalystorn till din ljuddämpare.
Har du tur så kommer du undan med en 1000-lapp.

Lycka till Torbjörn

F

F.d. 29770

Guest
Verkstaden hittade en katalysator från en krockad bil, som gått 5 (!) mil.
Den kostade 5000:-. Nypriset är 9200:-
Totalt med arbetskostanad 7000:- och bilen är som ny!
Jag har den agmla katalysatorn och eftersom jag har svets, vet ajg hur jag skall göra om detta fel uppträder igen!
Tack för alla tips!

Toppen