• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kassaskåp?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Som nybliven husbilsägare, med planer att åka till tyskland i vår, undrar jag hur ni tänker ang. att låsa in pengar, pass etc. Att åka till Tyskland kräver ju en hel del kontanter. Vi har även hundar med en massa intyg och pass som inte får komma bort. Ska man ta med sig allt detta varje gång man är ute med hunden? För mig låter det inte rimligt. På vår förra båt hade vi ett litet kassaskåp där vi låste inte det som inte behövdes dit man skulle. Att sno en stor segelbåt trodde vi inte skulle hända så lätt, men en husbil? Surt om man har allt inlåst i husbilen och så snos den :(

Hur gör ni med alla värdesaker ni har med er på europaturen, har ni ett ”kassaskåp” i bilen, eller hur går ni?

tack På förhand :)

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vi bär med oss alla pass och ID-handlingar. Även för hunden. De flesta husbilslås (bodel-/garagedörrar) är ganska enkla att dyrka upp för proffsen. En rygga med en ficka närmast ryggen eller "magsäck" (bäst) är bra att ha. I byxans benfickor kan de bli länsade. Vid köbildningar vid övergångsställen kan en skarp kniv öppna benfickan utan att du märker något!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
........................

Hur gör ni med alla värdesaker ni har med er på europaturen, har ni ett ”kassaskåp” i bilen, eller hur går ni?

tack På förhand :)
I min husbil satte jag in ett billigt kassaskåp ganska lätt att hitta, i det förvarade jag lite oviktiga papper.
För mina viktiga papper, dator och kontanter hade jag byggt ett lönnfack som var väl dolt. Risken att någon tjuv skulle hitta eller ens leta efter det var försumbart, särskilt om de hade upptäckt kassaskåpet som fanns synligt i garderoben och ganska enkelt att rycka loss och ta med sig.
Vill tillägga att jag aldrig råkade ut för något inbrott i husbilen.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Innan man köper ett "kassaskåp", bestäm er för hur hög säkerhet det ska ha.
Typen ovan öppnas med en ståltråd på några sekunder, finns youtubeklipp hur man gör, det kryllar av rent skräp på nätet.
Ja oj, jag såg en variant då ett slag på ovansidan kan räcka för att öppna. Ska nog vara en variant endast med nyckel

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har du ett kassaskåp så vet buset var dina värdesaker finns, jag väljer istället att gömma dom få värdesaker vi har,kontanter i större mängd finns ingen anledning att ha, vare sig i husbilen eller på sig.
Att bära omkring på pass med mer anser jag är en större risk än att lämna dom väl gömda i bilen.

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025
Köp ett kassaskåp med nyckel dom billigare med kodlås är lätta o tas sig in i.Kolla youtube ang kodlås kassaskåp.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
De få sedlar vi har bär vi med oss medan passen och ev övrigt värdefullt har vi i ett litet lönnfack som vi inbillar oss ska vara säkert. Viktigast är nog att inte skylta med något som kan vara värdefullt för klåfingriga individer. Känner ni er osäkra med övernattningar så undvik rastplatser. Njut av era kommande resor, ni kommer aldrig att ångra ert beslut.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Finns det nått som vi nog alla alltid har med - mobilen. Så klart trist om man skulle bli av med den. Anyway - det går att ha ett digitalt betalkort i mobilen så man kan klara sig ett tag - det går att ha inscannade kopior antingen i mobilen eller i molnet eller någon annanstans där du eller en vänlig själ i Sverige kommer åt det.

Det löser inte allt - men man klarar sig förmodligen ett tag.

Jag har ändå ett sketet "kassaskåp" - i en vajerslinga i stolsunderredet - har "Camper Protect" kedjor att komplettera min halvintegrerade bil med - camperprotect.de - och Avara larmpaket. Sen har jag gjort vad jag tycker jag kan göra.

Och som jag uppfattar en del ovan - lägg inte alla ägg i samma korg - man kan låsa in ett kreditkort och ha med ett annat.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På alla svar får jag känslan att i Tyskland bryter "buset" sig in i husbilar och tömmer dem på värdesaker, själv har jag aldrig fått den känslan när jag besökt Tyskland med husbil. Men tvärtom verkar inte ovanligt, att tyska husbilar drabbas av inbrott när de kommer till Sverige.
Sen verkar alla släpa med sig pass, det räcker med ett id-kort, sällskapsdjuren måste nog ha sina pass, men de passen är inte i närheten så stöldbegärliga som våra pass, som man får över 100000kr styck för på svarta marknaden.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På alla svar får jag känslan att i Tyskland bryter "buset" sig in i husbilar och tömmer dem på värdesaker, själv har jag aldrig fått den känslan när jag besökt Tyskland med husbil. Men tvärtom verkar inte ovanligt, att tyska husbilar drabbas av inbrott när de kommer till Sverige.
Sen verkar alla släpa med sig pass, det räcker med ett id-kort, sällskapsdjuren måste nog ha sina pass, men de passen är inte i närheten så stöldbegärliga som våra pass, som man får över 100000kr styck för på svarta marknaden.
Det var ganska längesedan jag såg något om inbrott i tyska husbilar här i Sverige, är det verkligen ett problem nu?
Dom tog ju en liga här på västra kanten, sedan har det ju varit tämligen lugnt.
Några av fallen som anmäldes var väl också lite tveksamma, typ turist på väg hem med enorma summor i kontanter kvar i bilen efter semestern,
eller stor fotoutrustning stulen precis innan man åker hem..?

Senast ändrad:
Toppen