• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kassabrist

F

F.d. 3088

Guest
Hörde just på Ekot att Sverige har underskott och börjar låna upp milliardbelopp:mad:

gurra

F

F.d. 8517

Guest
Sv: kassabrist

Tror du att du kan hitta något land som inte lånar pengar...:wideeyed:

F

F.d. 9232

Guest

Hoppas vi lånar ut till högre ränta än när vi lånar in, i så fall. Så vi får några ören över för besväret.

F

F.d. 15832

Guest

vem lånar dom av :confused: alla har ju inga pengar:swoon:

:)

Dom lånar av centralbanksmaffian som trollar fram pengarna ur tomma intet, likt magikern som rycker kaniner ur hatten, men med den skillnaden att centralbanks maffians magi är på riktigt!!! Och folket får som alltid betala för kalaset...

Mvh
Rolle

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Brist har det väl inte blivit ännu, men det är fullt normalt med underskott när det är lågkonjunktur. Tyvärr är det ett gammalt problem sen 70-talet att staten förbrukar det lilla överskott som uppstår vid högkonjunkturen.

F

F.d. 15832

Guest

Brist har det väl inte blivit ännu, men det är fullt normalt med underskott när det är lågkonjunktur. Tyvärr är det ett gammalt problem sen 70-talet att staten förbrukar det lilla överskott som uppstår vid högkonjunkturen.

Det är "normalt", men inte någon naturlag, att bankerna före VARJE "krasch" flödar marknaden med billiga pengar, för att när de väl vill ha en krasch plötsligt stryper tillgången på pengar och därmed styr och kontrollerar när det ska ske och alltid i förväg vet när de ska sälja dyrt och köpa billigt...

Ett väl regisserat skådespel, således, där de små alltid förlorar...

Som Berthold Brecht sa... "Vad är det att råna en bank, jämfört med att äga en"...

Mvh
Rolle

Senast redigerad av en moderator:
L

Lelle_22

Guest

Skådespel, ja...

I går hämtade vi ut vår nyklippta hund från hundtrimmet. Den i övrigt trevliga och skickliga hundtrimmerskan hade höjt priset med 10 procent - från 500:- till 550:-.
På fråga varför hon gjort så svarade hon att det berodde på finanskrisen:confused:

För ett många år sedan skulle min far köpa kaffe i en vanlig privataffär. Kaffepriset var rejält höjt. Handlaren påstod att det berodde på oljekrisen:confused:

Jag undrar om det inte "finanskrisen" utnyttjas lite väl mycket.

Själv har jag inte märkt av något annat än att det pratas mycket om den - jag får min pension på bestämda dagar och vår handlare vågar inte, i det väl konkurrenstäta Kungälv, höja några matpriser.

Värre är det ju för den som varslats om uppsägning på de olika industrierna.

Lelle_22

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Var och spånade på ny husbil och fick där. veta att priserna stigit pg a hög Euro,och menade då på att då har inbytesbilarna också stigit i pris ,men se där har priset sjunkit pg a finanskrisen./ Claes

F

F.d. 52943

Guest

De otroligt stora pengar som finans/bankvärlden tjänade under högkonjunkturen - och så mycket pengar som samma bransch förlorar just nu, gör har jag svårt att tro på konspirationsteorier om att lågkonjunkturen skulle vara planerad för att kunna köpa billigt................

F

F.d. 15832

Guest

De otroligt stora pengar som finans/bankvärlden tjänade under högkonjunkturen - och så mycket pengar som samma bransch förlorar just nu, gör har jag svårt att tro på konspirationsteorier om att lågkonjunkturen skulle vara planerad för att kunna köpa billigt................

Hur vet du att centralbankernas ägare förlorar pengar i lågkonjunkturen???
Vad har du för belägg för det???

Man måste skilja på banker och centralbanker!!!

Varje gång någon beviljats ett lån i sin bank, vänder sig banken till sin centralbank som trycker upp beloppet, alt. debiterar banken med ett antal ettor och nollor i stor computter.

DÄR och endast DÄR skapas tillväxt!!!
Jag trodde tidigare, som alla andra, att tillväxt skapas av att varor och tjänster förädlas, men icke så!!!

Det är således när företag och enskilda lånar pengar som penningmängden ökar och där förlorar centralbankerna och dess oftast privata ägare, inte några pengar!!!
Ta FED'en som exempel, som varken är federal, eller någon reserv längre. Tro inte att dess dolda ägare någonsin förlorat några pengar!!! Där trollar man fram pengar ur tomma intet och lånar ut mot ränta!!!

Det är ett stort och intressant ämne som jag ägnat mycket tid att gräva i och som jag kan skriva mycket om...

Även de privata affärbankernas "förluster" täcks ju alltid via skattsedlarna, samtidigt som de tillskansar sig alla förfallna säkerheter för en spottstyver, som i en annan konjunkturcykel, blir väl så värdefulla, utan att dessa banker särskilt ofta behöver återbetala de miljarder som skattebetalarna tvingas skjuta till... Så jag skulle vara en aning mer försiktig och inte vara fullt så godtrogen och gärna ha lite mer på fötterna innan jag friskriver bankerna från att spela ett elakt spel... ;)

Mvh
Rolle

F

F.d. 52943

Guest

Har anhöriga som arbetar i finansvärlden på nationell nivå. Många aktörer förlorar stora summor just nu - pengar som inte tjänas av någon annan utan som "försvinner" pga ändrad värdering av innehav/säkerheter.

F

F.d. 15832

Guest

Har anhöriga som arbetar i finansvärlden på nationell nivå. Många aktörer förlorar stora summor just nu - pengar som inte tjänas av någon annan utan som "försvinner" pga ändrad värdering av innehav/säkerheter.

Visst är det så... de allra flesta aktörerna på en finansiell marknad, stora som små, är de som förlorar, när centralbanksmaffian stämmer upp till dans...

Mvh
Rolle

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Menas med detta att hög- och lågkonjunkturerna inte styrs av "marknaden" egentligen utan av centralbankerna worldwide eller är det så att marknaden förvrider huvudena på centralbankcheferna så att dom låter sig manipuleras till drastiska och "felaktiga" räntejusteringar?

Besvärligt ämne, men dom återkommande konjunktursvängningarna är onekligen intressanta!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 15832

Guest

Menas med detta att hög- och lågkonjunkturerna inte styrs av "marknaden" egentligen utan av centralbankerna worldwide eller är det så att marknaden förvrider huvudena på centralbankcheferna så att dom låter sig manipuleras till drastiska och "felaktiga" räntejusteringar?

Besvärligt ämne, men dom återkommande konjunktursvängningarna är onekligen intressanta!

Jappe som köper "säljisar" vid börsnedgångar

EN avgörande anledning, är att hålla inflationen i schack. Ponera att det inte förekommit några periodiskt återkommande krascher... då skulle en aktie kosta minst en lastbil fulllastad med guld.

En ANNAN orsak, är att de varje gång får tillfälle att sälja dyrt och köpa billigt... Väldigt smidigt när man i förväg kan styra marknaden uppåt och nedåt.

Före den stora kraschen den 24 okt 1929, flödades marknaden med billiga snabba s k "marginal loans", som snabbt blev väldigt populära... Haken var att banken kunde kräva inlösen när som helst och inom 24 timmar!!!
Den 23 oktober krävdes dessa skulder in, med påföljd att väldigt många tvingades sälja aktier för att få loss kapital... Många andra gick samtidigt till banken för att ta ut pengar, vilket skapade en s k "run"...

Samtidigt den 24 okt 1929 var Churchill inbjuden, av Rockefeller, att närvara vid börsens öppnande, som då ska ha sagt till Churchill, "Pass på vad som nu sker", strax innan klubbslaget... Avsikten var att visa vilken oinskränkt makt dessa FED'ens och centralbanksmaffians företrädare har... Resultatet känner vi alla till...

Idag har dessa lån bytts mot "subprime" och allehanda snabb- kreditlån där vilken låginkomsttagare som helst översköljs med guld och platina kort med allt högre kerediter...Och de som undersökt vad dessa höga och tillika dolda herrar har för sig, har då redan upptäckt att de planerar något som kallas "New World Order" (NWO), något som bäst implementeras (enl. Milton Friedman) när samhället/världen befinner sig i kaos...

Mvh
Rolle

Toppen