• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kartuppdatering av Kenwood / Garmin navigator?

Saxman

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
Har någon lyckats uppgradera kartan i sin Kenwood med inbyggd Garmin navigator?

Har nyligen bytt upp mej till en begagnad HB från 2014 med en Kenwood DNX5210BT med inbyggd Garmin navigator. Jag uppdaterade programvaran (firmware) utan problem mha Kenwoods supportsidor för denna modell.
Eftersom kartversionen var "Europa 2012.20", dvs mycket gammal, följde jag därefter instruktionerna för kartuppdatering och laddade ned Garmin Express på min PC. Garmin Express identifierade enheten korrekt men gav ingen information om att det fanns någon uppdaterad karta att köpa.
Kan detta verkligen stämma??

Någon som hittat någon sådan??

Ringde även Garmins support, men de ville inte kännas vid någon support av dessa kartor, trots att Kenwood hänvisar direkt till dem för uppdatering av kartor och support.

Tacksam för tips!

P.S: Har visserligen navigerat med Iphone och IPad de senaste 10åren, men när jag nu har en Kenwood/Garmin navigator så vill jag ha updaterade kartor i den. D.S.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
När jag köpte vår husbil 2014 fick jag en Kenwood DNX5250BT med Garmin GPS. Körde första året med denna GPS! Köpte en uppdatering året efter för 680 kr. Då visade det sig att kartuppdateringen gällde 2014. Hade ju redan denna redan. Klagade och fick tillbaka pengarna. Det visade sig att Kenwoods Garmin uppdaterades mycket sällan. Tröttnade på detta och köpte en ny separat GPS, Garmin 760 Camper avsedd för husbil. Denna uppdateras 4 gånger om året, dessutom utan extra kostnad så länge enheten fungerar.

Till din fråga. Ja, jag har lyckats lägga in en ny karta i Kenwoodapparaten, men det var knöligt. Det är via Kenwoods hemsida man ska köpa kartuppdateringen.

Rekommenderar dig att köpa en separat Garmin GPS.
 
Senast ändrad:

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Jag beställde uppdatering 2018 till min DNX5260BT från Garmin AB fick ett nytt microchip med kartor från2017bort med det gamla och in med det nya,laddade även ner HBKs filer för ställplatser och tömmningsstationer på nya chipet allt fungerar perfekt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en Kenwood DNX4150DAB (2015) och har uppgraderat kartorna via Garmin Express och ett Micro-SD-kort.
Det är lite knöligt att flytta SD-kortet fram och tillbaka mellan Kenwooden och datorn, men det funkar för mig.
Minneskortet ska sitta i Kenwooden efter uppgradering för att den ska hitta de nya kartorna.

Bifogar en länk till en bra sida:
AR Audio | Produktsupport - Manualer och guider för dina produkter

Anm: Kartorna till Kenwwood-apparaterna brukar släpa något år efter de "separata" Garminnavigatorerna....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Uppdaterade kartorna någon gång 2015-16 på min Kenwood från 2014. Hämtade kartorna från piratbukten men den finns väl inte längre.
Problemet är väl egentligen inte kartorna utan främst att gps’en är så oerhört dålig. Svår att hantera, svårt att se hela den valda rutten och dålig på att välja vettig rutt. Så skrota eländet och använd istället Google eller Apple Maps.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Har någon lyckats uppgradera kartan i sin Kenwood med inbyggd Garmin navigator?

Har nyligen bytt upp mej till en begagnad HB från 2014 med en Kenwood DNX5210BT med inbyggd Garmin navigator. Jag uppdaterade programvaran (firmware) utan problem mha Kenwoods supportsidor för denna modell.
Eftersom kartversionen var "Europa 2012.20", dvs mycket gammal, följde jag därefter instruktionerna för kartuppdatering och laddade ned Garmin Express på min PC. Garmin Express identifierade enheten korrekt men gav ingen information om att det fanns någon uppdaterad karta att köpa.
Kan detta verkligen stämma??

Någon som hittat någon sådan??

Ringde även Garmins support, men de ville inte kännas vid någon support av dessa kartor, trots att Kenwood hänvisar direkt till dem för uppdatering av kartor och support.

Tacksam för tips!

P.S: Har visserligen navigerat med Iphone och IPad de senaste 10åren, men när jag nu har en Kenwood/Garmin navigator så vill jag ha updaterade kartor i den. D.S.

Hej, jag har en DNX5160DABS insatt i nya hbn -17 med 3års fria kartuppdateringar.
I somras uppgraderade jag först systemfiler vilket BRL i Karlstad hjälpte mig med sen blev det lite värre när kartorna skulle uppdateras. Garmin hävdade att radion var mer än tre år gammal varför jag skulle betala 500 spänn för det. Jag vägrade.
De lyssnade inte när jag berättade att den var nyinstallerad vid nybilsköpet. Sket de i och hänvisade mig till min ÅF.
På Elmia fick jag kontakt med Kenwoods repr (Per Carstensen) som hjälpte mig till slut
Skickade radions IDfiler för identifiering till honom där det kunde konstateras att det var ca ett halvår kvar för kartuppdatering. Där och då fick jag äntligen löst kartuppdateringen så kontakta honom på per@araudio.se så kan han säkert hjälpa dig.
Är din radio mer än tre år torde det inte vara gratis men kartorna skall du kunna hämta iaf.

I övr håller jag nog med övriga att fokusera på större skärm och annat märke/modell betr radio/navigering.
Själv skulle jag dock aldrig använda mobil eller laptop för ändamålet.
 

Bengt Esbjörnsson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Grums
HBK-Nr
9647
Medlemskap
2024
Hej, jag har en DNX5160DABS insatt i nya hbn -17 med 3års fria kartuppdateringar.
I somras uppgraderade jag först systemfiler vilket BRL i Karlstad hjälpte mig med sen blev det lite värre när kartorna skulle uppdateras. Garmin hävdade att radion var mer än tre år gammal varför jag skulle betala 500 spänn för det. Jag vägrade.
De lyssnade inte när jag berättade att den var nyinstallerad vid nybilsköpet. Sket de i och hänvisade mig till min ÅF.
På Elmia fick jag kontakt med Kenwoods repr (Per Carstensen) som hjälpte mig till slut
Skickade radions IDfiler för identifiering till honom där det kunde konstateras att det var ca ett halvår kvar för kartuppdatering. Där och då fick jag äntligen löst kartuppdateringen så kontakta honom på per@araudio.se så kan han säkert hjälpa dig.
Är din radio mer än tre år torde det inte vara gratis men kartorna skall du kunna hämta iaf.

I övr håller jag nog med övriga att fokusera på större skärm och annat märke/modell betr radio/navigering.
Själv skulle jag dock aldrig använda mobil eller laptop för ändamålet.
Har skickat ett mail till honom får se om han svarar tack så länge MVH Bengt
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Jag har en Kenwood DNX5140BT från 2010. Sista kartuppdateringen gjordes 2014. Det blir aldrig mer en Kenwood.
 
Toppen