Använd polyesterplast/båtplast för reparation av glasfiberarmerade polyesterkarosser, epoxi fäster inte så bra på polyester.
Vid slipning av polyester känns den karakteristiska lukten, epoxi som slipas är nästan luktlös.
Epoxi är en dyrare plast och ovanlig i husbilskarosser och båtskrov men används i flygsammanhang på grund av den högre hållfastheten jämfört med polyester vid armering med t.ex. glasfiber.
Som Jägarn säger så bör en ordentlig V-fog göras, bredden på den bör vara minst 20 gånger laminatets tjocklek på ömse sidor om sprickan.
Glasfibern klipps i ökande bredder, lika många lager som ursprungslaminatet och med den smalaste längst ner i V-fogen.
För uppbyggnad av t.ex. ett två mm laminat behövs 3-5 lager glasfibermatta.
Tillsätt tixotroperingsmedel till polyestern så rinner den inte på vertikala ytor.
Använd glasfibermatta/filt - oorienterade fibrer - så minskas inte hållfastheten så mycket om man råkar slipa av några fibrer i topplagret.
Rolla ur luften ur varje lager vid plastningen.
Skydda laminatet med gelcoat ovanpå och gelcoaten kan om så önskas lackeras efter lätt uppruggning av ytan.
Men båtvarv som bygger plastbåtar har som sagt full kompetens att göra sådan här jobb - begär offert från ett par olika firmor!