• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosserispricka

P

Pelle

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Pilote
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej,

Har fått en spricka i ytter skals "plasten" invid ett fönstret hörn ca 6 cm lång.
Tipps om hur laga mottags tacksamt.

Pelle

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
I höstas pratade jag med en Piloteägare som hade en spricka i väggen från ett fönster och ca 20cm nedåt.
Han skulle till Norge för att fixa sprickan, tror att han pratade om att byta väggen.
Garanti-reparation (tror jag). Bilen tror jag var en 02-03:a.
Kolla med generalagenten.
Om det inte är du själv som har orsakat sprickan.
Har inget annat tips att ge dig, tyvärr.

Peder

P

Pelle

Guest
Nej inte självförvållad vibrationer eller nått skulle jag tro bilen är en 01 så garanti mot fabrik är utgången, Möjligen mot säljaren som faktiskt lämnade 1 års garanti.

Jag vet inte vad det är för plast i såna här karosserier jag trodde nån form av glasfiber armerade "skinn" men då borde de inte kunna spricka såhär.

Pelle

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Vet inte om det går att laga men det är tyvärr ett känt problem på limmade väggblock.
Problemet uppstår av två skäl.

1 Chassit för klent till påbyggnad och vikt. Det vrider sig (flexar)vid ojämn väg. Man ska se upp med alla bilar att trockla sig in på den bästa platsen om det är väldigt kuperat. Så slät köryta som möjligt.
2 Håltagningar för fönster och dörrar har för skarpa hörn. Då spricker det i hörnet.

Cabby husvagnar som har sin sandwichmetod har haft dom här problemen vid sina dörrar. Om man tittar på t.ex. Kabe så har dom en helt rund överdel på sina dörrar och de är mycket för den här anledningen.

Kanske bäst att temorärt sätta silvertape över sprickan för att slippa fuktinträngning. Som säkert alla vet så driver regnvatten mycket. Mycket mer än kranvatten.

F

F.d. 4879

Guest
Veidec har ett tvåkomponets lim som finns i tre olika torktider, har för mej att det är 20 sek, 60 sek och 180 sek. Det är mycket lätt att jobba med och använder man riktiga rengöringsmedel samt primer som följer med så blir det en 100% reparation. Vi har det till att laga spruckna plastkåpor, fästöron mm på motorcyklar i verkstaden. Går att limma alla plaster med verkar det som, både mjuk plast som stötfångarskal och hård plast som glasfiberarmerad. Värt att pröva tycker jag.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Glasfiberkarosser är mycket lättare att laga än kulhamrad aluminium.
Man slipar upp en bred vfog ovh lagar med epoxy och glasfiber, sen planslipning finspackling och ny bättringsfärg.
Limma sprickan håller inte.
Experterpå sådana reparationer är båtvarv.

Jägarn :wink:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Använd polyesterplast/båtplast för reparation av glasfiberarmerade polyesterkarosser, epoxi fäster inte så bra på polyester.

Vid slipning av polyester känns den karakteristiska lukten, epoxi som slipas är nästan luktlös.
Epoxi är en dyrare plast och ovanlig i husbilskarosser och båtskrov men används i flygsammanhang på grund av den högre hållfastheten jämfört med polyester vid armering med t.ex. glasfiber.

Som Jägarn säger så bör en ordentlig V-fog göras, bredden på den bör vara minst 20 gånger laminatets tjocklek på ömse sidor om sprickan.
Glasfibern klipps i ökande bredder, lika många lager som ursprungslaminatet och med den smalaste längst ner i V-fogen.
För uppbyggnad av t.ex. ett två mm laminat behövs 3-5 lager glasfibermatta.

Tillsätt tixotroperingsmedel till polyestern så rinner den inte på vertikala ytor.

Använd glasfibermatta/filt - oorienterade fibrer - så minskas inte hållfastheten så mycket om man råkar slipa av några fibrer i topplagret.

Rolla ur luften ur varje lager vid plastningen.

Skydda laminatet med gelcoat ovanpå och gelcoaten kan om så önskas lackeras efter lätt uppruggning av ytan.

Men båtvarv som bygger plastbåtar har som sagt full kompetens att göra sådan här jobb - begär offert från ett par olika firmor!
;)

Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2024
Hej Pelle!
Vet inte om det är en skröna, men någon berättade för mig att om man byter till vinterhjul/sommarhjul på bilen så bör man lyfta båda framhjulen/bakhjulen samtidigt. Inte ett i taget. Detta för att karossen inte flexar tillräckligt mycket och sprickor kan uppstå om man lyfter "onödigt högt". Har Du möjligen lagt på vinterhjulen/tagit av sommarhjulen?

Ha det gott och lycka till i lagningsarbetet!

Monika & Stig Forsberg :) :)

P

Pelle

Guest
Hej igen ett tag sen sist,

Jag ringde firman jag köpt den av och efter lite diskussion om att lämna in den till generalagenten som inte ställde upp så.. Självklaty gäller garrantin lämna in bilen så fixar vi det. Gjorde så för 2 veckor sen och i går ringde dom och meddelade at bilen är klar. Nu återstår bara att hämta den och se hur det blev.

Pelle

F

F.d. 4879

Guest
Låter som en reko och bra firma, tala gärna om vad den heter. Kan vara kul för nån firma att få förekomma med sitt namn på ett positivt sätt också!

P

Pelle

Guest
Hej,

Dom ringde i går igen och sade...

Du det där med besiktning behöver du inte tänka på, det har vi fixat vi har lagt papperen i bilen och vi bjuder på besiktningen.

Nylagad och nybesiktigad bil det kallar jag service.

Det är 2:a bilen jag köper av Tommy och Bojje på Ekonomibilar i ystad
http://www.husbilen.nu
Troligen inte sista heller.

Pelle

P

Pelle

Guest
Hej igen,

Har nu hämtat bilen och av reparationen syns ingenting trots att jag vet vart jag skall leta kan jag inte se någon skiftning varken i plast eller lack bra jobb.

Pelle

Toppen