• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karmann

Karmann540

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
29328
Medlemskap
2024
Hej, jag står i beredskap för att köpa min första husbil. En plåtis Karmann Davis 540 Tänker sälja min SUV och använda plåtis som enda bil. Tänker jag fel? Gör jag något dumt? Finns här någon med erfarenhet, både av bilen och/eller att köra plåtis som enda bil?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! vi har en plåtis karmann davis 620 sen ett par år tillbaka som enda bil men vi bor mer ell mindre i den för jämnan året runr ! vi är nöjda med bilen förutom lite smågrejor men det beror på hur man har tänkt att använda den ? och till vilket syfte samt hur man bor skulle jag nog tillägga ! fundera lite i de banorna innan du fattar ett beslut ? lycka till !
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har en Pössl/Globecar på Fiat som enda bil sedan flera år. Funkar bra men det är vissa saker att tänka på. Parkeringsgarage går inte, vissa parkeringar väl trånga. Annars helt ok.
 
Senast ändrad:

Karmann540

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
29328
Medlemskap
2024
Jag har lgh i Stockholm, fast där är jag alltmer sällan, dottern håller på att överta den, därför tillbringar/bor jag i mitt fritidshus mitt ute på landsbygden. Vintern kommer jag sällan att övernatta i bilen, kör inte överdrivet mycket då öh. De trevligare årstiderna kan det komma att bli ett antal längre resor, samt även kortare etapper. Har i mitt tidigare liv rest över stora delar av världen(med flyg o tåg), så nu tänkte jag ta det jag missat: Skandinavien o Finland, med bilen. Det är jag o min hund.
 

Karmann540

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
29328
Medlemskap
2024
Har tänkt på parkeringarna. Många är ju trånga tom för en personbil, iallafall i städerna....parkeringsgarage undviker jag redan idag. Där jag har mitt hus (ute på landet) är parkeringarna väl tilltagna, så i det dagliga kommer det att funka
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde i flere år en N+B Flair 8000 ssom eneste bil, med sine nesten 9 meter var det litt i overkant - men det fungerte for oss.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har tänkt på parkeringarna. Många är ju trånga tom för en personbil, iallafall i städerna....parkeringsgarage undviker jag redan idag. Där jag har mitt hus (ute på landet) är parkeringarna väl tilltagna, så i det dagliga kommer det att funka
Även om bilen bara är 6 m får man se/tänka sig för så man kommer ut från parkeringen. Back kamera eller backindikator rekommenderas. Högt placerad kamera är att föredra.
 
Toppen