• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karmann Gipsy

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 9232

Guest
Är väldigt nyfiken på VW Karmann Gipsy. Det gjordes 778 st mellan 1980 och 1992. Finns det gott om dem i Sverige? Någon i klubben som har en?
Vad kostar en i bra skick? Billigare om man importerar från Tyskland? Finns den med dieselmotor?
All info mottages tacksamt! Har visserligen ingen möjlighet att köpa någon just nu men vill ändå vet ungefär vad jag har att ställa in mig på.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Karmann Gipsy

Tittade själv för ett par år sedan bla på denna HB.
Fann då att storleken och lösningen i bodelen var bra.
Fanns inte många att hitta i Sverige eller på Blocket - sällsynt.
Råkade se en på en parkering här hemma - så jag har sett en Gipsy invändigt. :)
Hittade en nu på mobile.de - en från -94 på en T4 - motorsvag.
Lycka till i letandet och planerandet för husbil. :)

F

F.d. 9232

Guest

Tittade själv för ett par år sedan bla på denna HB.
Fann då att storleken och lösningen i bodelen var bra.
Fanns inte många att hitta i Sverige eller på Blocket - sällsynt.
Råkade se en på en parkering här hemma - så jag har sett en Gipsy invändigt. :)
Hittade en nu på mobile.de - en från -94 på en T4 - motorsvag.
Lycka till i letandet och planerandet för husbil. :)

Kör en VW Campmobil Monaco Star 1984 idag och motorsvagare än den lär den inte kunna vara hoppas jag =) Liten motor och bara fyrväxlad... Men jag skulle gärna gå över till diesel.
Snubblade över en mycket trevlig sida på nätet om enbart husbilar baserade på VW-bussar och där hade de gott om bilder både ut- och invändigt på just Karmann Gipsy och jag föll direkt för den. Innan dess var jag inställd på en VW Westfalia "Sven Hedin" (första husbilen med inbyggd dusch!) men jag kunde inte sluta störa mig på att den var buggd på VW LT31 vilket ju innebar att motors sitter i princip mellan framsätena. Dels blir det en annan ljudnivå och dels opraktiskt om man inte ville kliva ur bilen för att gå in i bodelen. Men en Karmann Gipsy skulle vara helt perfekt för min del som i regel reser ensam eller tillsammans med min dotter.

W

Wanderer59

Guest

Hallå ni alla drömmare, jag är lycklig ägare till en Gipsy -88:). Hon går under smeknamnet "Waltzing Matilda" och anledningen till det, är att jag var och hämtade hem henne en blåsig oktoberkväll 2009, så det krängde lite grann för en ovan husbilsförare. Jag håller med er, att inredningen i Gipsyn är välplanerad och håller hög kvalitet i bygget. Vad jag blev förtjust i när jag såg bilen första gången, var all träinredning, till skillnad mot dagens plastiga.
Matilda har tjänat mig väl och i maj förra året, åkte sonen och jag runt i Scottland med henne och besökte etta ntal destillerier och bryggerier. I år styr hon, jag och särbon kosan mot Österlen på augustisemester.
Det är inte utan att hon är en raritet, för vart man än kommer, på campingplatser och ställplatser runt om i Sverige, är det alltid någon som kommer fram och vill veta mer om henne.
Mitt exemplar är försedda med en 112 hästars rova med insprutning och 5-växlad låda. Så hon är inget landsvägslok som man dundrar fram i motorvägsfart med precis, men hon räcker utmärkt till för mina behov och att resa runt med för två personer, är modellen ypperlig

F

F.d. 53012

Guest

Brukar se en på Öland och den är så underbert välskött och vad jag förstår så är det bensin som gäller vad den ägaren sade. Röd och gul och runt 4,5 meter är den som jag hafr sett. Det gör inte så smidiga bilar numer det blir bara större och större och man blir med automatik svårare att ta sig till dom avlägsna smultronställena med en 10 tonnare för 2 vuxna.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen