• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlshamn

sladden

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Jag undrar om vad som gäller ställplats regler, vi har ställt oss inom markerad linje, då kom där en husbil och sade till oss att ta in stolar och bord, för det får vi inte ha ute då vi påpekade att ta in dom på kvällen.
Mycket otrevlig person, vad gör man åt en spådam person? Har själv kört husbil sedan 91 har aldrig råkat ut för detta påhopp, dom står 2,5 meter från oss
 
F

f.d. 53452

Guest
Tyvärr har mellanmänskliga relationer i dagens samhällsklimat blivit totalt förstört. Men ge inte upp, 99% av husbilsfolket är supertrevliga så "skit i" en och annan nykomling som ännu inte upptäckt det underbara livet. Du har många kompisar som känner som du och stöttar dig.
 
F

f.d. 53452

Guest
Tycker det var modigt att de agerade. På en markerade ställplats sätter man inte ut stolar och bord. Se det som hjälp och info. ;)
Hej Gunnar du är en veteran och vet mycket. Men det finns olika ställplatser med olika villkor. Oavsett villkor så är våra relationer beroende på att vi kan kommunicera och har en vilja att förstå.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Ja, där verkar det vara OK i mina ögon. Men där liknade utrymme saknas, nej.

Jag har kört mycket i Frankrike och fått lära mig den hårda vägen vad som där gällde på ställplatser.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag undrar om vad som gäller ställplats regler, vi har ställt oss inom markerad linje, då kom där en husbil och sade till oss att ta in stolar och bord, för det får vi inte ha ute då vi påpekade att ta in dom på kvällen.
Mycket otrevlig person, vad gör man åt en spådam person? Har själv kört husbil sedan 91 har aldrig råkat ut för detta påhopp, dom står 2,5 meter från oss
Du borde påpekat att minimum avstånd mellan bilar är 4m,be honom flytta sig!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Enligt trådrubriken gäller det Karlshamn.
Denna bild finns i vårt register över husbilsplatser:
1601224056835.png
Det finns 6 platser reserverade för just husbilar.
Storleken är 4x8m. Det är en parkering max 24 tim och då tolkar jag det till att "bara däcken i marken", inga bord/stolar eller markis ute.
De andra husbilarna har ställt sig på vanliga parkeringsrutor, storleksmässigt anpassade för personbil klass I.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
G

Detta gäller rekommendation på campingplatser, finns inga sådan regler för "ställplatser", ännu!
Och inte finns det några andra regler heller runt en sån parkering eller om man vill kalla det för ställplats, såvida det inte är skyltat. Vanliga parkeringsregler gäller, tex får man förstås inte ta upp plats utanför parkeringsrutan. Men så värst noga verkar det inte vara för de som parkerat. Undrar om ägaren av parkeringen bryr sig? Men man undrar ju om det var speciella körkort man fick då man köpte långa husbilar. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Alltid detta "tjatande" om vad man får göra på en ställplats, jag använder ögonen och ser hur andra gör, bra metod. Har precis som Gunnar kört mycket i Frankrike och där får man verkligen lära sig den "hårda vägen". På platsen i Karlshamn, kan man kanske sätta ut bord och stolar om där finns lite bilar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och inte finns det några andra regler heller runt en sån parkering eller om man vill kalla det för ställplats, såvida det inte är skyltat. Vanliga parkeringsregler gäller, tex får man förstås inte ta upp plats utanför parkeringsrutan. Men så värst noga verkar det inte vara för de som parkerat. Undrar om ägaren av parkeringen bryr sig? Men man undrar ju om det var speciella körkort man fick då man köpte långa husbilar. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Aj då cornflakespaket får man inte skriva om på forumet! Visste inte det och för andra: Tänk på det! Fast visst är det underligt att åtminstone fyra bilar av den lite längre modellen verkar vara parkerade på ett sätt som man vanligtvis inte lär ut då man tar körkort.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Alltid detta "tjatande" om vad man får göra på en ställplats, jag använder ögonen och ser hur andra gör, bra metod. Har precis som Gunnar kört mycket i Frankrike och där får man verkligen lära sig den "hårda vägen". På platsen i Karlshamn, kan man kanske sätta ut bord och stolar om där finns lite bilar.
Just när den här bilden togs hade det väl ändå varit en lite mindre bra idé att göra som alla andra, iallafall om man gör som de stora bilarna till vänster i bilden. Men visst det är väl en god start att se hur andra gör, fast en lite kritisk blick skadar nog inte.
 
F

F.d. 32985

Guest
Kan det vara så att bilarna på vänster sida har alla hjulen inom parkeringsrutan (eller iaf några av bilarna) och har betalat rätt avgift, följt aktuell skyltning?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en liten fundering bara över att inte ha hjulen utanför en parkeringsruta, som verkar väldigt viktigt när man står på betalda platser och det kan man väl förstå idén med i alla fall om parkeringen är fullbelagd, samt att om man får plats i en ruta då helst skall placera rumpan på bilen över en gräsplätt eller liknande.
Men skall man hålla sig till den regeln även på alla gratisparkeringar så kan man ju knappast alls åka in i någon stad och ställa sig en stund, och värst blir väl att man inte heller kan besöka någon matmarknad eller shoppingcentra, för det är sällan det finns parkeringsrutor ens där som räcker till i storlek.
Lite smidighet och bortre delen av parkeringen brukar lösa den knuten så man inte retar någon i onödan som vanligt.
Men var det inte något nitiskt parkeringsbolag som satte böter på husbilar som använde två rutor på en gratisparkering vid någon matmarknad för några år sedan (kanske i Göteborg), och någon hade skrivit om det här i något inlägg.

Det kanske bara saknas en ny tilläggsskylt vid parkeringar med skriften "Långa bilar får använda två parkeringsrutor" för att skingra förvirringen om att inte få plats, och så slipper ju ägarna att fundera ut ev. hur många stora rutor de skall rita upp.

M.v.h. JANKRO.

Och apropå att husbilar inte skall parkera på personbilsparkering.
Jag kunde inte motstå att föreviga den här inte helt ovanliga företeelsen, och särskilt inte när den tydliga regelskylten på flera språk var mitt för vald P-ruta.
Dessutom så var en husvagn långtidsparkerad på en av de andra platserna.
DSCF6321.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen