• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kapacitetstest utan att skada blybatteri?

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Jag hade tänkt kolla hur mina batterier mår, och därför skaffade jag en inställbar brytare 12V Car Battery Against Controller Alarm Anti Over Discharge Protection Board | eBay
och en driftstidsmätare DX Product Forum: 1.4" LCD Metal Hour Meter - Beige + Black

Jag hade tänkt lägga på lämplig konstant belastning och mäta tiden jag får ut tills jag når ett gränsvärde.

Frågan är vilken urladdningsgrad jag ska välja för att inte skada batteriet.
20%? (11.58V)
Jag tänkte utgå från tabellen jag hittade på
Batteriexpressen | FAQ

Bilagor

• laddning.JPG
    laddning.JPG
    26,9 KB · Visningar: 833

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Kapacitetstest utan att skada blybatteri?

Hej!
Jag har ställt ungefär samma fråga till ett antal batterikunniga och fått svaret att inte gå under 12 V om jag inte vill riskera att skada batteriet.

Det betyder att du redan skadar batteriet genom din mätning.

Jag tycker frågan är felaktigt ställd då man inte torde ha någon praktisk nytta av att ladda ur ett 12 V batteri mer. Inte minst för att flera saker slutar att fungera.
//Conny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

12V er en grei lavgrense ved test av kapasitet - 50% er en god verdi å regne med. 12,7V - 12,8V er ubelastet hvilespenning, langsom utladning fra dette til 12V vil gi en klar anvisning på total kapasitet :D. Men sørg for å sette i gang gjennoppladning med en gang slik at det ikke oppstår skade på kjemien.

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Hej!
Jag har ställt ungefär samma fråga till ett antal batterikunniga och fått svaret att inte gå under 12 V om jag inte vill riskera att skada batteriet.

Det betyder att du redan skadar batteriet genom din mätning.

Jag tycker frågan är felaktigt ställd då man inte torde ha någon praktisk nytta av att ladda ur ett 12 V batteri mer. Inte minst för att flera saker slutar att fungera.
//Conny

Ja, Det ligger mycket i det du skriver. Jag ska nog revidera mätningen till att omfatta 50% endast.
Vad jag hade i tanke var att veta hur länge man i nödfall kan köra dieselvärmaren, men vet jag 50% kan jag ju räkna ut resten.
Belastningen är ju konstant, så vi får hoppas att kapacitetskurvan också är ganska linjär.

K

Kaninbur

Guest

Din länkade produkt från DX, är inte det bara en drifttidsmätare?

Du vill väl ha en slags kapacitetsmätare??

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Din länkade produkt från DX, är inte det bara en drifttidsmätare?

Du vill väl ha en slags kapacitetsmätare??

Det är bara en driftstidsmätare ja.
Tillsammans med ett urladdningsskydd ställd på t.ex 12.05 volt och en given last så mäter jag hur lång tid det tar att ladda ur batteriet till 50%
(och då urladdningsskyddet bryter så stannar även driftstidsräknaren) och då vet jag hur många Ah batteriet gav från full laddning.
...utan att behöva sitta och övervaka proceduren under flera timmar.

Toppen