• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kapacitet garagedomkraft

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag tänkte underlätta säsongsbytena av däck genom att införskaffa en garagedomkraft.
Husbilens totalvikt är 4,25 ton.
Vilken kapacitet på domkraft bör man ha?
Byte av ett (1) hjul åt gången
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tänkte underlätta säsongsbytena av däck genom att införskaffa en garagedomkraft.
Husbilens totalvikt är 4,25 ton.
Vilken kapacitet på domkraft bör man ha?
Byte av ett (1) hjul åt gången
2 tons domkrafter är för klena,visste håller dom teoretiskt, men jag har en 4,5T bil och använder en 2,5ton ,mycket enklare att lyfta.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hade en 2 ton från Biltema men den var för hög i nedsänkt läge. Köpte en 2,5 ton lågprofildomkraft på jula som fungerar bra. Al-Ko chassie som är lägre än fiatchassiet. Bilen har 3,9ton totalvikt.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hade en 2 ton från Biltema men den var för hög i nedsänkt läge. Köpte en 2,5 ton lågprofildomkraft på jula som fungerar bra. Al-Ko chassie som är lägre än fiatchassiet. Bilen har 3,9ton totalvikt.
Kolla även så lyfthöjden på aktuell domkraft räcker till.
Jag har inte AL-KO-chassi och skafffade denna, vilket funkar bra för mig.

Domkraft med dubbla kolvar 3 t 120-450 mm
Får kolla vilka höjder jag har på husbil o personbil.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Har en Adria byggd på Fiat 4;4 t - Julas låga domkraft på 2,5 t som lyfter ganska högt. Funkar bra.

Hjulen är tunga. Det underlättar väsentligt om du skaffar en styrpinne att skruva in och rikta in hjulet på.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
606
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
En pelardomkraft 4-5 ton ( mycket billigare och mer lätthanterad ) obs inte lyfta på bakaxel på AL-KO chassie.
På min bil sitter det redan 2 styrpinnar har stålfälgar förvisso. Lyfta däck är inga problem om man har en pall och 2 friska fötter.
Förstår inte riktigt varför man skall göra ett enkelt jobb så besvärligt som möjligt. Men det är jag det :oops:
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
En pelardomkraft 4-5 ton ( mycket billigare och mer lätthanterad ) obs inte lyfta på bakaxel på AL-KO chassie.
På min bil sitter det redan 2 styrpinnar har stålfälgar förvisso. Lyfta däck är inga problem om man har en pall och 2 friska fötter.
Förstår inte riktigt varför man skall göra ett enkelt jobb så besvärligt som möjligt. Men det är jag det :oops:
Funderar på att komplettera med en pelardomkraft eftersom min garagedomkraft börjar bli tung för mig (35 kg) att hantera på grusunderlag. Det fungerar väl att lyfta mot bakaxelns ände i stället för lyftpunkterna för saxdomkraften? Ducato enkelaxel.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
606
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Funderar på att komplettera med en pelardomkraft eftersom min garagedomkraft börjar bli tung för mig (35 kg) att hantera på grusunderlag. Det fungerar väl att lyfta mot bakaxelns ände i stället för lyftpunkterna för saxdomkraften? Ducato enkelaxel.
Hej, om du har AL-KO chassie så lyft aldrig på bakaxeln utan du har lyftpunkt på ramen en liten bit framför hjulet.
 

Husebilen

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
41131
Medlemskap
2025
Jag tänkte underlätta säsongsbytena av däck genom att införskaffa en garagedomkraft.
Husbilens totalvikt är 4,25 ton.
Vilken kapacitet på domkraft bör man ha?
Byte av ett (1) hjul åt gången
 

Bilagor

  • Screenshot_2024-08-17-09-42-54-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-08-17-09-42-54-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    738,7 KB · Visningar: 61
Toppen