• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske lurad på inverter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Köpte en ny Waeco Perfect Power PP 1000 inverter på EBAY.
När jag kopplar in den på 12 volt och mäter utspänningen obelastad så visar instrumentet 190 Volt. Skall det inte visa 220 Volt ?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kanske lurad på inverter

Köpte en ny Waeco Perfect Power PP 1000 inverter på EBAY.
När jag kopplar in den på 12 volt och mäter utspänningen obelastad så visar instrumentet 190 Volt. Skall det inte visa 220 Volt ?
Hej!
Jag har en gammal växelriktare sedan 80-talet som numera är "förbjuden" för att utspänningen blir proportinerlig mot inspänningen.
Koppla in den på bilens batteri medan generatorn laddar (vanligvis ca 14 V) och se vad som händer.
//Conny
 
V

Veteran

Guest
Sv: Kanske lurad på inverter

Jag trodde exakt som du när jag kopplade in min Mobitronic. På tomgång i praktiken ingen spänning. Koppla in en belastnig, och mät så är det full fart.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Kanske lurad på inverter

En fråga från en som inget begriper :swoon:

En inverter är en låda som jag matar med 12 v från bobatteriet, eller? Och ut kommer 220 volt i andra änden? Hur det går till fattar jag inte men frågan är hur länge kan man köra på detta innan bobatteriet är slut? Det måste väl dra mycket från batteriet? eller ansluter man en batteriladdare och laddar batteriet samtidigt :twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kanske lurad på inverter

Köpte en ny Waeco Perfect Power PP 1000 inverter på EBAY.
När jag kopplar in den på 12 volt och mäter utspänningen obelastad så visar instrumentet 190 Volt. Skall det inte visa 220 Volt ?

Det är nog helt OK. Anledningen till detta är att enklare "universalinstrument" inte klara av att "läsa" fyrkantsvåg. (instrumentet måste kunna mäta "TRUE RMS")

Förresten var det länge sedan 220V ersattes med 230V.
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kanske lurad på inverter

En fråga från en som inget begriper :swoon:
En inverter är en låda som jag matar med 12 v från bobatteriet, eller? Och ut kommer 220 volt i andra änden? Hur det går till fattar jag inte men frågan är hur länge kan man köra på detta innan bobatteriet är slut? Det måste väl dra mycket från batteriet? eller ansluter man en batteriladdare och laddar batteriet samtidigt :twitcy:
Hej!
Ja, så kan man nästan göra efter en idé från JANKRO som du kan läsa om i hans och mina inlägg.
Om man vill förbättra laddningen av ett bodelsbatteri så kan man förutom andra utrustninger som exempelvis skiljerelä, även koppla in en växelriktare som tar ström från bilen och ansluta en 220 V batteriladdare till den som laddar bodelsbatteriet.
Fördelen framför andra lösningar är att man dessutom kan använda växelriktaren och batteriladdaren på andra sätt.
//Conny
 
Toppen