• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kanske köpa Knaus 500 sport traveller

F

FamHult4

Guest
Vi är en familj på fyra som har funderingar på att köpa en liten,smidig husbil.

Finns det någon som har erfarenhet av en Knaus 500 årsmodell 02-06,
eller något liknande.

För och nackdelar.

/Hult

Senast redigerad av en moderator:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kanske köpa Knaus 500 sport traveller

Vi har en sån, årsmodell 2004. Men vi är bara två som använder den. Om ni är fyra så får ni bädda i dinetten för barnen. Det kan ju bli lite bökigt.
Fördelen är att den är kort och smidig, lätt att parkera och stanna till för övernattning. Att köksbänken är lång och är placerad mitt emot matbordet är också mycket praktiskt, speciellt då ni är fyra.
Nackdelen är att den hög, 3,1 m, pga att sovalkoven är rymlig i höjdled. Jag har än inte hittat någon tvätthall för självtvätt här i Karlstad som är nog hög.
Vi är mycket nöjda med husbilen.

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

2008 var jag nere i Berlin och köpte en Knaus 500 Sport Traveller årsmodell 2007 (ett år) för 272 000 kr. Den hade då gått 1400 mil. Vi är mycket nöjda med bilen som vi nu haft i 4 år. Smidig att parkera och billig på färjor. Ibland har vi barnbarnen med och måste då bädda i dinetten. Det är ju alltid lite bökigt. Man bör skaffa en extra madrass att ha där för man ligger ju på sitt-och ryggdynorna och det kan bli lite knöligt annars. Barnbarnen brukar sova i alkoven så har man dom ur vägen och kan använda sittgruppen tills man själv går och lägger sig. Vi monterade på en 100 watts solpanel vilket gör att vi i princip är oberoende och kan fricampa hur länge som helst. Mycket stabil infällbar stege med planfotsteg gör det lätt att komma upp i den ovanligt rymliga alkoven. dieselförbrukningen under dessa fyra år har legat på 1,0 l/mil i snitt. Nackdelen är litet garage, men vi får rum med fyra stolar stående bakom förarstolen och så har vi ett hoprullbart bord så det funkar för oss.
Lycka till med ert köp!
/Sture

F

FamHult4

Guest

Den bilen som vi funderar på att köpa har en 2,0 jtd motor på 62 kw ( 84 HP )
Är motorn tillräcklig?
/ Hult.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag vande mig fort vid endast 84 hk. Den är faktiskt starkare än vad den borde kännas. Att köra en husbil kan inte jämföras med att köra en personbil, det är lite av lastbilskörning trots allt.

F

F.d. 55256

Guest

Motorn är lite för liten, men man vänjer sig. Man måste dock vara medveten om att det blir lite segt ibland. Vi hade en sån bil innan vi bytte till vår nuvarande Rapido med 147 hk. Vi körde dock utan problem till Italien med Knausen, det var lite tufft ,men vi körde via Grossglockner och upp till Örnnästet. det är en smidig och trevlig bil, men som skrevs ovan, för 4 pers måste man bädda i dinetten. Det är lite pillrigt men går ganska snabbt när man vant sig. Be om att få provköra (eventuellt hyra) en helg och prova att sova, äta, bo i bilen. Lycka till.
Ove.G

F

FamHult4

Guest

Vi ska åka och titta på en knaus 500 nu till helgen. Vad ska man tänka på inför köpet? Har ni några tips på vad man bör testa och kontrollera?

Tacksam för svar!

//Hult

F

FamHult4

Guest

Vi har nu en Knaus st 500 -05 framför huset.
Med 2,0 l motorn 4000 mil.
Den har en solpanel och dubbla gasolflaskor så fri camping inga problem.
Liten och smidig är var den är, får plats på en vanlig parkerings ruta.
Lätt att svänga runt med.
Hur nöjda som helst.
// Hult

F

F.d. 55256

Guest

Grattis till bilen. Ni kommer att få många trevliga semesterdagar i den.
Ove.G

Toppen