• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske Hymer 544,diesel ?

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Vi har fastnat lite för Hymer,helst helintegrerad. Ni som har en Hymer, av lite äldre modell, säg 1990-1995, kan du ge mig ngt råd eller tips om denna bil? Jag antar att det är ett bra val av husbil (första)

mvh
Werner
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2025
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej Werner!
I våras köpte vi en helintegrerad Hymer 544 av 1989 års modell (hos ProVia i Hbg) och är mycket nöjda med den!

Eftersom vi bara är två (tonåringarna stannar helst hemma...) använder vi den nersänkbara sängen och har därför aldrig använt oss av dinetten som sovplats. Det är en liten bit upp, men det går faktiskt riktigt bra.

Längst bak finns kök/toa och ingång, vilket vi tycker är bra...man drar inte in så mycket smuts i "vardagsrummet". Spisen är dubbellågig och det räcker mer än väl, fyra lågor i husbilen verkar "overkill" - hur ofta använder man alla fyra plattorna hemma?

Duschen har inget eget utrymme utan man står på "toagolvet", fungerar med draperi runt om.

Ett ganska litet utrymme tillgängligt utifrån via avlång lucka och inifrån under långsoffan (vattentanken på 100L ligger också här).

Utrymme under vardera dubbelsoffan i dinetten, grillen m.m. ligger där.

Gott om skåp runt om, en garderob där det mesta får plats.

Solpaneler på taket var monterade när vi köpte den - fungerar väldigt bra, vi har aldrig ens behövt fundera på att koppla in på på 230V.

Jag var en sväng uppe hos Bengt i Örkelljunga och tittade på nya fina (och dyra) husbilar. Visst är de fräschare, större och starkare, men jag kände mig faktiskt ännu nöjdare med min 14000-milare efter besöket. Vi kommer att köra med vår Hymer ett par år till - om motorn tillåter!
Efter några månaders tankande har jag en snittförbrukning på 0,96 liter diesel per mil. Brukar ligga på 90 km/h och mysa.....

Lycka till med husbilsköpet!

Hälsningar
//Anders
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej Werner

Kolla lite på Solifer 5500 i samma årsmodell som du letar på, vi har en -88 Solifer med samma plan lösning som i Hymer 544, kan vara ett alternativ kanske.
Vi är jättenöjda med vår bil, vad gäller utrustning så tror jag dessa båda är likvärdiga.
Bara ett tips från en likasinnad...
mvh Claes/Husbilsbjörk
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej Werner!
Hymerbilarnas konstruktionsprincip gör att karosserna blir väldigt vridstyva och därmed får de lång hållbarhet mot inträngande väta mm. Krocktestade sedan mitten 90-talet, så jag håller med dig att det är ett bra val att välja en integrerad hymer som förstabil. Vår fjärde husbil men vår första Hymer köpte vi ny 1997 av Palmowski i Bielefeld, det var en B544 som vi trivdes mycket bra med. Den öppna och ljusa planlösningen och de stora fönstren gör att man även som passagerare i bodelen åker mycket behagligt med fin utsikt. Om man skall köpa en bil med bodelsdörren längst bak så rekommenderar jag att du letar efter en bil som även har förardörr.
Ett mycket bra alternativ är Hymer B584 den har lika planlösning som vår nuvarande Hymer B510 och den stormtrivs vi med.
B584 har separat dusch i jämförelse med 544ans drapperi.

/Lars

ps. Såg att vår gamla B544 var till salu på blocket, den är säkert i fint skick.
Hymer B544-97
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Tack för era svar. De var alla värdefulla ch gav mig ånyo anledning att titta närmre på Hymer, och kanske även Solifer 5500.
Dock är där en detalj som jag ha förr mig ha sett här i klubben, och det är det här med nödvändigheten att ha AC i en helintegrerad bil. Speciellt då när man skall neråt medelhavet. Anser ni detta vara behövligt?

Nu skall jag "dammsuga" Internet, och koncentrera mig på Hymer och kanske även Solifer. Jag tittade på din fd bil LasseHymer, och den är säkert en toppenbil men tyvärr
får jag inrikta mig på lägre belopp. Tack ändå.

mvh Werner
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej igen!
Ac i förardelen i en helintegrerad bil är nog att föredra. De stora glasytorna där fram gör att värmeinstrålningen kan bli ganska stark bitvis, speciellt vid låga hastigheter när man inte har så stor luftgenomströmmning och när man irrar runt i storstäder i sydspanien så är det bra att kunna få lite avkylning på gässan. Annars tycker vi att det nog så behagligt att succesivt acklimatisera sig för varmare breddgrader. När man står uppställd så är det nog inte någon större skillnad mot en halvintegrerad bil.
/Lars
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej!

Vi köpte en begagnad Hymer B 544 av 1990-års modell förra året. Den hade gått 12600 mil.

Vi har använt den ganska flitigt i år och även varit på en långtur nere i Frankrike i somras. Vår säsong är från april till slutet av oktober sen ställes den av. Hur den fungerar på vintern har jag ingen erfarenhet av.

Allt fungerar till vår belåtenhet även om bilen är gammal och finesserna är mindre än i en ny bil.

Vi valde en turbodiesel som har 95 hk och med servostyrning. Med rätt bränsleinställning så har den bra ork både i backarna och på raksträckorna. Vår idealhastighet är ca 90 km/tim. Håller vi oss där så är förbrukningen 0,9-0,95 L/mil.

Modellen har dörr bak i köksdelen men även dörr vid förarsidan. Det skulle nog vara ganska skönt med kyla i förardelen när solen "gassar" för fullt men det var nog inte så vanligt på dessa äldre modeller.

Lycka till med letandet

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Tack "Krabban", värdefull info som pekar åt Hymer även för oss.
Har en på gång också en 1990, men där en gastrycksfjäder gått i sönder så inget tryck på fjäderna bak ligger. Vet ej om det är kostsamt?
Ser att du också bor i Malmö.
Tack och hälsningar från Werner.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej Werner!
I våras köpte vi en helintegrerad Hymer 544 av 1989 års modell (hos ProVia i Hbg) och är mycket nöjda med den!
Solpaneler på taket var monterade när vi köpte den - fungerar väldigt bra, vi har aldrig ens behövt fundera på att koppla in på på 230V

hej Anders
hvor store er de solpaneler I har monteret ??
og hvor meget bruger I støm til ?
vi vil gerne have solpaneler men vi synes det er svært at finde ud af hvad og hvor meget man skal vælge
hilsen Michael og marianne 788
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.404
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej Werner!

Vi är nu inne på vår andra husbil. Den första var en helintegrerad Mirage köpt ny 1988. Den hade inte AC men väldigt stor framruta. Vi gjorde långresor på somrarna, som längst till Antallya på Turkiets sydkust. Det var varmt, riktigt varmt men vi upplevde inte problemet under körning. Det var värre när man skulle sova och då hade inte AC i bildelen hjälp. Vår lösning var två oscillerande fläktar på var sida av instrumentbrädan. Det är ju ingen konst att få plats med sådana på den enorma ytan som finns fram. Montera ganska långt fram mot vindrutan så blir luftstrålen från fläkten behagligare och inte så koncentrerad. Sedan öppnar man sidorutorna och kör i ett skönt klimat där man känner dofterna utifrån.

Personligen tycker jag AC är övervärderat. Du kan inte ha fönstren öppna och du får häftiga temperaturväxlingar när du kliver ur bilen. Inte roligt när man som jag bär glasögon. Dessutom känns värmen utanför bilen dubbelt värre i sådana situationer.

(Har en del erfarenhet från personbilar, nu senast en plåtcabbe med AC som standard. Används aldrig eftersom taket tas av när det är varmt och när det är kallt är det värme som gäller.)

Viktigare på äldre bilar är nog att se upp om det finns stryrservo. Det saknade vi på den första och det var inte roligt att ratta in en så tung bil på en trång P-ruta i italiensk rusningstrafik. Stressigt och svettigt blev det. Då möjligen hade AC varit bra.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Håller med föregående inlägg att behovet av AC inte har så stor prioritet, däremot styrservo. Tyvärr är det nog nästan ingen husbil från 88 till 91 som har styrservo. Det kom nog 92-93 om jag minns rätt.
AC-n skall användas med förnuft, sänk inte temperaturen mer än några grader så brukar inte temperaturskillnaden kännas. Integrerade bilar har rätt stor luftvolym där framme men inne i städer är AC-n som sagt bra att finna.
/Lars

Werner!
Betr. ditt inlägg om gasfjäder (går ej svara)
Kontrollera ventilen, bälgen och slangarna med läckspray. Om bälgen är trasig kolla hos Karnag i Täby 08-6301000 de har säkert någon som passar.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Håller med föregående inlägg att behovet av AC inte har så stor prioritet, däremot styrservo. Tyvärr är det nog nästan ingen husbil från 88 till 91 som har styrservo. Det kom nog 92-93 om jag minns rätt.
AC-n skall användas med förnuft, sänk inte temperaturen mer än några grader så brukar inte temperaturskillnaden kännas. Integrerade bilar har rätt stor luftvolym där framme men inne i städer är AC-n som sagt bra att finna.
/Lars

Werner!
Betr. ditt inlägg om gasfjäder (går ej svara)
Kontrollera ventilen, bälgen och slangarna med läckspray. Om bälgen är trasig kolla hos Karnag i Täby 08-6301000 de har säkert någon som passar.
/Lars

Tack för infot LasseHymer. Jag skrev gastrycksfjäder, men menar lufttrycksfjäder, är kanske den rätta benämningen. Jag skall kolla med nr till Täby du nämde.
Tack.
mvh Werner
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.404
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Servo på Ducato fanns redan 1988 men var inte standard utan fick väljas till vid köpet. Tyvärr fanns inte möjlighet att kunna leverera i tid om vi skulle ha servo, därför ingen servo på den bilen.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Tack för infot LasseHymer. Jag skrev gastrycksfjäder, men menar lufttrycksfjäder, är kanske den rätta benämningen. Jag skall kolla med nr till Täby du nämde.
Tack.
mvh Werner

Ringde nummret du gav mig i Täby; exllent service av en kille som hette Mats.Dom hade alla reservdelar (luftkudden exk 1800kr ca)
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej Werner!

Vi är nu inne på vår andra husbil. Den första var en helintegrerad Mirage köpt ny 1988. Den hade inte AC men väldigt stor framruta....


Hej Michael.
Tack för värdefull info.
Sedan tidigare erfarenhet då tempen närmar sig +27 grader nattetid, då börjar vi sova oroligt eller nästan inte alls. Så kvällstid får det gärna vara ngt kallare om det går att ordna. Jag är inte speciellt förtjust i AC,reagerar snabbt negativt på detta så därför är jag väldigt försiktig att skruva ner för lågt. Bättre då att försöka akllimatisera sig i sin nya miljö. Det där du eskrev om fläktarna skall jag lägga på minnet. Servo är viktigt och speciellt för frugan, då blir det hela mycket lättare.

mvh
Werner
 

Tommy o Monika

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20195
Medlemskap
2025
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Hej Werner,
Vi köpte en Hymer S 555 -89 på senvåren i år.
Storleken är perfekt för 2 pers. Komforten är utmärkt.
Byggd på Mercedes 310. 3 l Diesel 95HK. Kamkedja.
Motorn toppen - kraftöverföringen något man måste lära sig att leva med.
Bilen har en benägenhet att komma i självsvängning i lägre hastigheter (stadstrafik). Mercedes försökte komma till rätta med detta problem, men lyckades inte förrän man införde en ny design på svänghjulet. Till saken hör också att Mercedes aldrig officiellt erkände att det fanns ett problem.
Problemet skall vara borta en bit in på 90-talet, men riktigt när vet jag inte.
Var beredd på, att äga en gammal husbil är som att ha ett gammalt hus, - det finns alltid något som borde fixas. Undersök NOGA att den inte är fuktskadad. Väggarna består av aluminium/styrofoam/masonit. Knacka på väggarna, speciellt runt dörrar och fönster. Det skall vara hårt. Är det det minsta mjukt har masoniten svällt på grund av vatteninträngning. Kolla med en bit tidningspapper om fönsterlisterna tätar runt om. Fönstret pressas mot tätningslisten via fönstervreden. Plasten böjer sig med tiden, och det är framför allt tätningen lodrätt som är viktig. Om inte det är tätt på den lodräta biten kommer det vid ett slagregn mot denna sida att tränga in vatten via kapillärkraften. Vattnet rinner nedåt på insidan och samlas på listens nederdel, och efter en stund rinner det in i bilen.
Räkna inte med någon entusiasm från försäljarna av Hymer när du kommer och vill köpa reservdelar till din gamla bil. Deras servicenivå är helt obefintlig.
Husbilslivet är härligt, men gå in i det med öppna ögon.

Tommy
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kanske Hymer 544,diesel ?

Tack Tommy för dessa rader. De var skrivna med känsla och rejäl realism. Väldigt konstruktivt och begrippligt. Vi är på gång att försöka finna ett ex omkring 90+ eller så.
Tack än en gång för denna info.

mvh
Werner
 
Toppen