• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske bra att veta.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025
Vi åkte i höstas till Tyskland via Öresundsbron och vidare Rödby Puttgarden, vi tog denna väg för att våra vänners bil är över 8 meter och det var för dem det billigaste alternativet.

Nu skall vi på fredag åter ge oss iväg till Holland och kollar deras prislista och denna kombibiljett fanns inte med. Skriver ett mail och frågar och får då reda på att från 1 januari 2008 upphörde denna möjlighet.

Jag är glad att jag gjorde kontrollen för nu blir alternativet ut via HH-ferry där vi har rabatt vilket faktiskt blir ännu lite billigare.

Kjelle

F

F.d. 24284

Guest
Sv: Kanske bra att veta.

Kolla också Trelleborg Travemunde!
Man spar resan genom Danmark samt 7 mil på Tyska sidan.
Tar visserligen drygt 7 timmar, men man kommer fram utvilad till Tyskland om man tar en hytt under däck ( 100 kr )
Mycket disel att spara också.

honda

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
1211
Medlemskap
2024

Varför inte ta Malmö- Travemunde ( Nordö-Link) Sparar 30 mil Just nu bästa o ekonomiska
överfarten.Bra o billig mat stora hytter om nu vill åka nattfärja. Stora moderna båtar.
hbk- nr 1211

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det finns en HBK Färje- och Broguide att ladda ner för medlemmar.
Där kan du se hela kostnaden, vägsträckan och tidsåtgången.
Tanken med guiden är just att kunna jämföra hela kostnaden mellan olika alternativ, inte bara själva färje- eller broavgiften.
Håller just på med en uppdatering av taxorna så invänta meddelandet om att version 1.2 finns tillgängligt, ikväll eller under morgondagen.

F

F.d. 6530

Guest

Honda, det blir närmre 50 mil du sparar om man jämför med bro färja. Mvh Nilsman

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej Nilsman

Malmö -Rödby 23 mil
Puttgarden - Lubeck-Moisling 9 mil Totalt 32 mil kortare väg

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

För min del vill jag se helheten, inte bara antalet mil alt färjekostnaden.
Därför skapade jag HBK Färje- och Broguide.

Jag gjorde så att jag utgick från Kävlinge som avgångs-ort och München som mål-ort.
Dieselpris på 13,25, förbrukning på 1,2l/mil samt aktuella färje- bropriser.
Priserna är för resa i mitten av juli, 2 personer inte pensionärer, utan någon som helst rabatt, en husbil på max 6m.

HBK Färje- och Broguide ger följande svar på resalternativen.
De grönmarkerade värdena är lägst.
Avgör sedan om du gillar att vänta på att färjan skall gå och tiden på färjan eller om du uppskattar att köra bil.
Valet är ditt utifrån dina prioriteringar men du har ett rättvisande underlag att fatta beslutet på.
Lycka till med planeringen.

Kävlinge-München.jpg

F

F.d. 13313

Guest

Hej Robert,
Kunde man inte ha fått med restiden också på ett enkelt sätt, 60km/h är väl ungefär kanske vad man kan hålla. Vinner man så mycket på att åka hela vägen runt?

Det skiljer väldigt lite mellan de olika priserna, trodde det skulle vara mer - ungefär 500kr mellan billigaste och dyraste.

Tack för tipsen!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tiden finns med i HBK Färje- och Broguide.
Jag tog inte med den i exemplet därför den kräver lite mer av planering i förhållande till resvanor.
Några kanske kör i ett streck mer eller mindre medan andra kanske kör i 3 timmar och tar en rast. Dessutom kan rasterna mellan 3 timmars-passen komma lägligt vid en färjeöverfart.
Om du väntar någon dag så finns den uppdaterade guiden att ladda ner.

Gjorde ett bildsnitt/montage av en del av det aktuella exemplet.

HBK Färje- och Broguide.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Toppen