• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan någon hjälpa? Fotogenkök/Spritkök

F

F.d. 25226

Guest
Sv: Kan någon hjälpa? Fotogenkök/Spritkök

Hej Emma , Du har fått en del bra svar på din frågor inte minst från Gunnar. Jag vill bara ge info runt det hela. Den brännartyp Du har kallas tystbrännare det finns motsatsen dvs brusbrännare. Ett lock vilar ovanför munstycket och då är det fritt för lågan brusa på. På alla brännare sitter det ett munstycke i mitten och till det kan det behövas en rensnål ibland när det tätnar.
I Pumpen sitter det en manchett som pumppackning och den är förmodlingen av läder, ta loss den och mjuka upp den med någon snäll olja.
När jag som sjuttonåring 1952 började i Järnaffär i Lysekil såldes mycket av dessa artiklar men det var också den tid då gasolen knackade på dörren.
Stormlycktan ger mycket starkt ljus men är stötkänlig det är strumpan som inte tål stötar. När man monterat en ny strumpa skall den brännas dvs man sätter eld på den med tändsticka sen startar man den på samma sätt som köket.
Kan tillägga att den modell Du har är ovanlig.
Lycka till !

Toppen