• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan någon hjälpa? Fotogenkök/Spritkök

F

F.d. 8656

Guest
Hej, i vår stuga i Fåsås har vi hittat det här lilla köket.

IMAG0030.jpg

Men vad drivs den av? Hur fungerar den?

Någon som har en aning? Man kan se att det står Primus på den, men sen då... :confused: :) :confused:

Om någon har en aning, snälla hjälp oss!
-----------------------------------------------
Vet någon någonting om även detta? Det kallas tydligen för stormlyckta, på bilden en Primus.

133952103_1.jpg

Finns det någon i HBK som har en som bara ligger och skräpar mån tro, Lasse skulle tycka det vore trevligt med en sån där. Själv vet jag knappt vad det är för något, men kanske kan någon berätta för mig?

Hoppas någon vet något om dessa två äldre saker.

Ha det bäst!

F

F.d. 10432

Guest
Sv: Kan någon hjälpa? Fotogenkök/Spritkök

Det ser ut som ett gammalt fotogenkök, det är nog minst 20 år sedan jag såg något liknande. Om jag minns rätt fungerar det så att man fyller fotogen i tanken. Sedan pumpar man upp ett visst tryck i den. Förvärmning med sprit i ett fast monterat litet fat under varje brännare. Sedan går det att vrida på fotogen försiktigt och vips fungerar brännaren på fotogen.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Om du har en liten pumpanordning på, kan det vara så att du ska fylla på med fotogen och sedan pumpa tryck i själva tanken för att få det att fungera, efter tändning.

Har för min att mina morföräldrar hade liknande som reserv (om det skulle blir elavbrott) när jag var barn.

//Tommy

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Om du har en liten pumpanordning på, kan det vara så att du ska fylla på med T-sprit (T-röd) eller fotogen och sedan pumpa tryck i själva tanken för att få det att fungera, efter tändning.

Har för min att mina morföräldrar hade liknande som reserv (om det skulle blir elavbrott) när jag var barn.

//Tommy

INTE T-röd, då kan det gå illa. Fotogen skall det vara i tanken.

//W

albertsson

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
2194
Medlemskap
2025

hej elda den inte med rödsprit. Den ska fyllas med fotogen och pumpas upp så att det blir tryck i behållaren, rödasprit ska hällas i den lilla ringen under brännaren ,den ska tändas och värma upp brännaren ,när rödspriten har brunnit upp ska man öppna ventilen
som sitter på brännaren då kommer det ut fotogen som har förgasat, och brinner under kaffepannan. Samma princip på stormlycktan men där sker förbränningen i en strumpa som sitter uppe i lampglaset lycka till

M

Mindin

Guest

Hej!

Har faktiskt ett par liknande sådana stormlyktor liggandes (i orginalförpackning dessutom!)
Någonstans i vår källare...
Våra heter Optimus från Upplands Väsby.
Inte jättegamla men köpta någon gång på 90-talet
Om du/ni inte får tag i på närmare håll och är intresserade finns de i Småland några mil innan Växjö.

Vill ni veta mer hör av er!

Hälsningar Anders och Ingrid

F

F.d. 50036

Guest

Hej Emma o Lasse

Hoppas ni får igång ert kök, tillvägagånssättet är rätt beskrivet! Ge inte upp för när det väl brinner så kommer ni att ha det mysigaste kök som finns.

Jag åkte som liten grabb runt med mina föräldrar i en VW Bubbla, ryggåstält och ett liknande kök. Jag mins dofterna och ljudet från brännarna än, då var det camping på hög nivå.

Kommer jag till era trakter så svänger jag in så ni får koka kaffe till mig på köket...!

Ha det gott o lycka till Torbjörn

F

F.d. 8656

Guest

Hej och tack för allt bra ni skrivit.

Och visst Torbjörn ska vi försöka koka kaffe på spisen åt dig om du kommer förbi! :)

Om vi får fart på den, det får ni läsa om i min andra tråd som heter "En sommarberättelse från Fåsås Fäbod", där skriver jag om det mesta som händer i vårt pyssel med stugan.

Vad roligt att det kanske finns ett par stormlyktor över hos er Anders och Inger, jag hör av mig till er under dagen idag.

Önskar alla en härlig första advent!

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Nytillverkade stormlyktor av märket Coleman brukar finnas i välsorterade friluftsbutiker. De går på 95 oktanig blyfri bensin.
Jag har själv en sådan.
//W

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Forskjellen på de kök og stormlykter som går på fotogen/lampeolje og de som går på bensin er størrelsen på dysen i forgassingen. Store produsenter av dette i dag er fortsatt de to Svenske Primus og Optimus sammen med Australske Coleman. Den gamle Petromax stormlykten (tror det var Otimus) er fortsatt en av de bedre når en skal ha mye lys. Glødenettet i disse stormlyktene kan være et lite problem, feil trykk på lykten og nettet ryker. Klarer en å holde bra trykk på tanken til den er tom kan ett nett holde flere tanker - blir det soting brenner nettet opp.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Mina föräldrar hade ett liknande fotogenkök, i sommarstugan, inköpt 1947.

fotogenkök.jpg

Under hela 60-talet använde jag det på västkusten under mina semestrar för att koka hummer och krabbor som jag fångade för hand under min dykningar, det blev nästan hummer varje dag. Senare blev det tyvärr förbjudet att "plocka" dessa delikatesser i samband med dykning.

När vi började campa med vår VW-buss på 80-talet använde vi samma fotogenkök under 20 års tid. Det behövdes inget utrymme för gasolflaska och det var lätt att få tag i fotogen/lampolja/lacknafta/white spirit eller annan likvärdig vätska att elda köket med, mycket praktiskt. Det gav dessutom hetare låga än gasolköken så det gick snabbt att koka upp vatten.

Emma, det ser ut som det saknas två viktiga delar (2180 och 2183, se länken) på ditt kök, nämligen delarna för brännaren med alla småhålen där den förångade vätskan skall fördelas. Finns inte delarna så kommer det att uppstå en kraftig låga rakt upp mot taket.

Se bifogad länk: http://home.swipnet.se/jlp/ohoj/bilder/reservdelar.jpg

F

F.d. 8656

Guest

Hej Gunnar, tack för hjälpen, men vad trist att dessa delar saknas. Vet du var man kan få tag på dessa? Eller vet någon annan det i denna underbara klubb?

Det skulle vara så skoj om vi fick fart på det gamla köket. :)

Ha det!

F

F.d. 50042

Guest

Hej Emma!

Så vitt jag kan se så är ditt kök försett med dessa detaljer.

Köp rödsprit och häll detta i den lilla skålen under brännaren, skålen skall vara full. Tänd rödspriten och vänta tills allt har brunnit ut. Pumpa upp tryck i fotogen behållaren, öppna försiktigt vredet och tänd med en tändsticka eller braständare.

Lycka till

Bosse

F

F.d. 50042

Guest

Sorry Emma

Jag hade för bråttom när jag såg köket som Gunnar lagt in. På din bild saknas mycket riktigt det som Gunnar påpekat. Jag borde ha begripit att Gunnar inte skulle missat en så klar sak.

Jag ber om ursäkt Gunnar! Nästa gång skall jag kolla mer noggrant innan jag svarar.

Hälsningar

Bosse

F

F.d. 3297

Guest

Som ägare och brukare till både fotogen- och bensin-kök samt < glödstrumpslampor >
vill jag tillföra en mycket viktig synpunkt:

Det är när spritlågan nästan är utbrunnen man öppnar kranen till köket så att den
döende spritlågan kan tända fotogen-, eller bensin-, gaserna.

Att tända gasmolnet med tändsticka resulterar minst i förbränt huvud i eldklotet! :(

Lycka till!

F

F.d. 29841

Guest

Hej Emma
Tommy har rätt.
Du pumpar upp trycket i tanken ,med pumpen som sitter till höger.
När trycket minskar får du pumpa upp det igen annars slocknar brännaren.
Mina färäldrar hade "strump lampor" i sommarstugan på 50 talet.
/Vidhem

F

F.d. 55256

Guest

Försök att kolla med primus direkt. De har epost

info@primus.se

Det är en epost som ska serva frågor om primuskök. Kanske de kan hjälpa till.
Ove.G

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej Emma!
Ditt kök verkar vara ett primus 523 kök, och som andra skrivit fattas det inner och ytter huvar till brännaren, dessa är lösa och ligger bara över munstycket. om man välter köket så ramlar dessa delar av, sök om du hittar dom i närheten av där du fann köket. på fogas hemsida skall du gå på fotogenapparater / sprängskisser / Primus / 523.

Lycka till

Kastanj.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej Gunnar, tack för hjälpen, men vad trist att dessa delar saknas. Vet du var man kan få tag på dessa? Eller vet någon annan det i denna underbara klubb?

Det skulle vara så skoj om vi fick fart på det gamla köket. :)

Ha det!

Försök i en butik som säljer båtillbehör. Denna typ av kök används fortfarande i fritidsbåtar
//W

Toppen