• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan någon detta om Inverter Elverk och ventilspel(mekaniker sökes)

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej

Jag har det Elverket Champion 1000 Watt Inverterelverk som nu gått bra 1300 timmar i 2 år.
I dagarna fick jag problem då det startar upp i några 2-3 sekunder och låter kanske som vanligt typ kanske lite flåsigt sen dör det.
Jag brukar justera ventilspel var 400 timme typ.
Jag undrar om något pajat där inne och vill fråga någon kunnig här om tips.
Vet inte men måste fråga då utloppet verkar inte gå ner lika djupt som inloppet kolla filmen jag bifogar.
Ska de gå ner lika djup eller inte?

Kan det vara att någon fjäder som trycker tillbaka upp ventilen som har gått söner kanske?
Där är också ett litet inget märkvärdigt "klang" ljud på inloppet(vänstra) när den går ner
Det är högra ventilen som är avgaser utlopp.
Jag använder en skruvdragare och drar runt motorn

Oljan är bra, Tändstift ok
Lite tips om detta vore kul
 

Bilagor

  • IMG_20210308_144234062.jpg
    IMG_20210308_144234062.jpg
    3,2 MB · Visningar: 91
  • VID_20210308_144259721.mp4
    19,2 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet inte för jag har aldrig skruvat med en sådan gasolregulator som den du har. Men på bilden ser det ut som det är sex skruvar som håller ihop den med skallarna åt andra hållet ?? eller är det kanske nitat, om inte så borde det kanske vara enklast att skruva itur den för lite service. Det kan ju kanske t.o.m. finnas någon renoveringssats/membran att köpa.....

Ja, det finns, här är från hemlandet både ren.satser och nya enheter. Men det finns säkert på fler ställen på närmare håll. Lite olika bl.a. med och utan justerskruven under mässingspluggen.

Här har du från YouTube lite olika varianter på justering och renovering.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är det någon som vet vilket tryck den arbetar med?
Hej, utan att göra en full utredning så verkar det som det finns olika varianter och också olika fabrikat med olika inbyggda funktioner.
En del har en tryckfjäder på ovansidan av membranet och det innebär att den borde vara tryckreducerande, och en del har ingen fjäder vid själva membranet och de kanske bara är flödesreglerade och de öppnar endast när det blir lite vacuum på utgången.
Det finns en del som skall ha en tryckreducerare innan den här stora regulatorn. Det finns även en del som har en magnetventil på locket över där fjädern till membranet sitter som troligen öppnar och stänger flödet på något sätt.
Det finns en del som har en justerskruv till vipparmen och ingen fjäder till membranet som den här som HansErik har och alltså bara ger flöde vid svagt vacuum på utgången.
Det finns en del som har en skruv eller kran som flödesreglerare.............

Jag la ner min utredning där :confused:. Men gott om utrymme finns om någon vill gå vidare :p.
Om man skaffar en renoveringssats eller en ny så måste man nog se upp rejält så man får en exakt likadan. Man kan se att många Garretson har 039- som begynnelsenummer och sedan en massa olika kombinationer efter de siffrorna som troligen bör stämma med en ny och kanske även med en renoveringssats, om de nu inte kör med en sådan sats som man får ta vad som behövs till den man renoverar ur en påse och strunta i det som blir över.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, utan att göra en full utredning så verkar det som det finns olika varianter och också olika fabrikat med olika inbyggda funktioner.
En del har en tryckfjäder på ovansidan av membranet och det innebär att den borde vara tryckreducerande, och en del har ingen fjäder vid själva membranet och de kanske bara är flödesreglerade. Det finns en del som skall ha en tryckreducerare innan den här stora regulatorn. Det finns även en del som har en magnetventil på locket över där fjädern till membranet sitter som troligen öppnar och stänger flödet på något sätt.
Det finns en del som har en justerskruv till vipparmen och ingen fjäder till membranet som den här som HansErik har.
Det finns en del som har en skruv eller kran som flödesreglerare.............

Jag la ner min utredning där :confused:. Men gott om utrymme finns om någon vill gå vidare :p.
Om man skaffar en renoveringssats eller en ny så måste man nog se upp rejält så man får en exakt likadan. Man kan se att många Garretson har 039- som begynnelsenummer och sedan en massa olika kombinationer efter de siffrorna som troligen bör stämma med en ny och kanske även med en renoveringssats, om de nu inte kör med en sådan sats som man får ta vad som behövs till den man renoverar ur en påse och strunta i det som blir över.

M.v.h. JANKRO.

Känns ju som att det är en form av regulator som styrs av undertrycket från motorns insug?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jajamensan, kunde inte låta bli att kolla vidare....
Den här varianten utan fjäder vid membranet är ingen tryckregulator alls utan helt enkelt en "till och från" kran som styrs med det lilla vacuum som bildas vid insuget i förgasaren.

Här har du/ni en bra seriös beskrivning från YouTube.

M.v.h JANKRO.

Ps. De som har en magnetventil på locket kanske kan förklaras med att den har fjärrfunktion som choke i stället för skruven att trycka på som den i filmen, eller kanske för total avstängning.
 
Senast ändrad:
Toppen