• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan någon detta om Inverter Elverk och ventilspel(mekaniker sökes)

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej

Jag har det Elverket Champion 1000 Watt Inverterelverk som nu gått bra 1300 timmar i 2 år.
I dagarna fick jag problem då det startar upp i några 2-3 sekunder och låter kanske som vanligt typ kanske lite flåsigt sen dör det.
Jag brukar justera ventilspel var 400 timme typ.
Jag undrar om något pajat där inne och vill fråga någon kunnig här om tips.
Vet inte men måste fråga då utloppet verkar inte gå ner lika djupt som inloppet kolla filmen jag bifogar.
Ska de gå ner lika djup eller inte?

Kan det vara att någon fjäder som trycker tillbaka upp ventilen som har gått söner kanske?
Där är också ett litet inget märkvärdigt "klang" ljud på inloppet(vänstra) när den går ner
Det är högra ventilen som är avgaser utlopp.
Jag använder en skruvdragare och drar runt motorn

Oljan är bra, Tändstift ok
Lite tips om detta vore kul
 

Bilagor

  • IMG_20210308_144234062.jpg
    IMG_20210308_144234062.jpg
    3,2 MB · Visningar: 91
  • VID_20210308_144259721.mp4
    19,2 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kunde, som ett fulknep, se om du kan hålla motorn igång med startgas längre än dessa 2-3 sekunder.
Kan du det, är förgasaren/bensintillförseln en huvudmisstänkt.

Om motorn ändå dör med startgas, ta ett kompressionsprov.
Utifrån resultatet av det kan man fortsätta diagnosarbetet.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Du kunde, som ett fulknep, se om du kan hålla motorn igång med startgas längre än dessa 2-3 sekunder.
Kan du det, är förgasaren/bensintillförseln en huvudmisstänkt.

Om motorn ändå dör med startgas, ta ett kompressionsprov.
Utifrån resultatet av det kan man fortsätta diagnosarbetet.
Tack Micke kompressionsprov va en bra ide tack då den startar men sen dör kanske då är pga dåligt komp. Jag har en flaska startgas ser jag men vet e tusan om jag vågar mig på detta utan hörseskydd typ
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Jag hade tidigare ett fast monterat diesel elverk lite större fick samma problem som du beskriver det startade några sekunder,
en firma som renoverar och lindar om elmotorer tittade på maskinen han tog bort en kondensator och mätte med ett instrument,
konstaterade att den var oduglig så hämtade han en ny på hyllan, sen fungerade elverket igen 1 år iallafall bytte bil efter ca 1 år.
Kondensatorn måste vara uppladdad för att starta elproduktionen han laddade den med att hålla kablarna på batteripolerna.
Om inte maskinen produserar el stannar motorn automatiskt.

// Gösta
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har inte testat kompression än men motorn rusar upp i kanske 5 sekunder sen tvärdör så kompression kanske är ok ändå. Tänkte försöka mäta tändstiftet om det slutar ge gnista. Alltså mäta under drift utan att ta bort det. Kan man göra det på något smart sätt om någon har tips.

Då har ju Gösta kanske rätt angående elektronik fel.
Jag är inte så bra på detta men Jag har detta mätinstrument kan man mäta utanpå tändkabeln kanske på något sätt om den ändå ger gnista så är det väll på något sätt ett bränsle fel kanske
 

Bilagor

  • IMG_20210310_055821230.jpg
    IMG_20210310_055821230.jpg
    2,6 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Du tror inte att problemet är bränsletillförseln. Den startar och går en kort stund på det bränsle som har runnit ner i förgasaren. Bränslet verkar inte komma fram i samma utsträckning som den förbrukas. Försök sätt en flaska med bensin och en slang direkt mellan förgasaren och flaskan.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har inte testat kompression än men motorn rusar upp i kanske 5 sekunder sen tvärdör så kompression kanske är ok ändå. Tänkte försöka mäta tändstiftet om det slutar ge gnista. Alltså mäta under drift utan att ta bort det. Kan man göra det på något smart sätt om någon har tips.

Då har ju Gösta kanske rätt angående elektronik fel.
Jag är inte så bra på detta men Jag har detta mätinstrument kan man mäta utanpå tändkabeln kanske på något sätt om den ändå ger gnista så är det väll på något sätt ett bränsle fel kanske
Du kan inte mäta med det instrumentet på tändkabeln.
Det finns en propp som passar mellan tändstiftet och kabeln. Om man har gnista så gnistrar det inne i proppen. Finns på typ Mekonomen.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Du tror inte att problemet är bränsletillförseln. Den startar och går en kort stund på det bränsle som har runnit ner i förgasaren. Bränslet verkar inte komma fram i samma utsträckning som den förbrukas. Försök sätt en flaska med bensin och en slang direkt mellan förgasaren och flaskan.
Elverket går inte på Bensin det har aldrig haft en droppe bensin i tanken under 2år 1500 timmars drift. Det går på gasol men kan gå på båda,
Kanske kan vara fel på denna(bild) Garretson .
Kom på att det kan ju vara denna som slutat funka efter 3 år

1615364564806.png
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte testat kompression än men motorn rusar upp i kanske 5 sekunder sen tvärdör så kompression kanske är ok ändå. Tänkte försöka mäta tändstiftet om det slutar ge gnista. Alltså mäta under drift utan att ta bort det. Kan man göra det på något smart sätt om någon har tips.

Då har ju Gösta kanske rätt angående elektronik fel.
Jag är inte så bra på detta men Jag har detta mätinstrument kan man mäta utanpå tändkabeln kanske på något sätt om den ändå ger gnista så är det väll på något sätt ett bränsle fel kanske

Eftersom det startar på startgas har tändstiftet gnista, så felet finns förmodligen i bränsletillförseln.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Prova om den går att köra på startats.
Dvs fortsätt spraya in i insuget när motorn startar.
Fortsätter den då att gå så är det gasoltillförseln.
Det går även att ta en slang direkt från gasolregulatorn och blåsa in i insuget, då ska den gå.
Så gjorde jag själv när jag började experimentera och körde gräsklipparen på gasol :)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Prova om den går att köra på startats.
Dvs fortsätt spraya in i insuget när motorn startar.
Fortsätter den då att gå så är det gasoltillförseln.
Det går även att ta en slang direkt från gasolregulatorn och blåsa in i insuget, då ska den gå.
Så gjorde jag själv när jag började experimentera och körde gräsklipparen på gasol :)
Bra ide ska prova det i morgon.
Kollade nu också på denna video då speciellt 2:43 min in, han får inget utslag men det får jag Grrrrr så mitt tändstift är kanske kasst

 
Senast ändrad:

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Om du kör från gasolflaska så måste du ställa flödet med kranen på flaskan. Pumpen fördelaren med gasol kan beka igen och när detta har skett hos mej så kör jag på flaska en halvtimma ca och har sprutat in wd40 i garetten så allt mjukar upp sig därinne.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Om du kör från gasolflaska så måste du ställa flödet med kranen på flaskan. Pumpen fördelaren med gasol kan beka igen och när detta har skett hos mej så kör jag på flaska en halvtimma ca och har sprutat in wd40 i garetten så allt mjukar upp sig därinne.
Tack Peter kan du förtydliga stavfelen? Ska prova koppla förbi Garretson nu men spruta wd40 in i den?? Jag har innan elverket en kran på gasolslangen så jag kan styra elverk varvtalet med hjälp av gasolflödet(alltså med Garretson också) på elverket rätt smidigt jämfört med bensindrift lite svårare där.

(för dom som inte vet, en Garretson används på en gasolslang för att stänga av gasolen om förbrukaren stannar )
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Om du kör från gasolflaska så måste du ställa flödet med kranen på flaskan. Pumpen fördelaren med gasol kan beka igen och när detta har skett hos mej så kör jag på flaska en halvtimma ca och har sprutat in wd40 i garetten så allt mjukar upp sig därinne.
Tack för tips att koppla förbi Garretson nu går elverket igen jag kopplade bort Garretson och reglerar gasolen med en kran. Det är alltså Garretson som efter 4 år type gett up. Kan man verkligen spruta in 5-56 eller wd40 i den för att mjuka upp den?
(varning kör aldrig utan någon form av Garretson teknik)
 
Senast ändrad:

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Va bra att det gick. Motorn matas med puls från kamaxel gar jag för mig och garretten skärvar om den inte används kontinuerligt. SÅ MIN erfarenhet är att spruta i wd40 och sedan starta motorn o köra en stund samtidigt får garretten pumpa ut gasol o wd40. Se bara till att avleda gasolen några meter från motorn o gärna medvind
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för tips att koppla förbi Garretson nu går elverket igen jag kopplade bort Garretson och reglerar gasolen med en kran. Det är alltså Garretson som efter 4 år type gett up. Kan man verkligen spruta in 5-56 eller wd40 i den för att mjuka upp den?
(varning kör aldrig utan någon form av Garretson teknik)

5-56 bör man vara ytterst försiktig med på gummidetaljer, då de i värsta fall löses upp.
WD40 har inga sådana negativa egenskaper, vad jag upplevt och hört.
 
Toppen