• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man va med i klubben med en camper?

F

F.d. 2944

Guest
Anledningen att jag tar upp frågan är följande.

Jag blev ju husbilsåkare 2006 när jag köpte min gamla trotjänare kontant för 130.000:- Pilote byggd på Citroen C25

Nu fem år senare känner jag att jag kommit till vägs ände med den här bilen.
Hon står mig idag i ca. 200.000 och det återstår byte av drivlina per omgående, då kommer hon att ha kostat nästan en kvarts miljon.

Självklar vet jag att jag på långt när får ut dom pengarna men hon skall ändå iväg i vår, nybesiktigad, vacker och pimpad.
Jag vet att jag tagit smällen och nästa ägare kommer troligtvis att åka lyckligt och problemfritt under flera år. Man kommer som sagt till vägs ände och så är det.

Har funderat ett bra tag på vad det skall bli istället för bo i bil måste man ju.
Sedan i våras flyttade den tvåbenta sambon ut, hon ersattes av en fyrbent variant med en blygsam vikt av sju kilo. Vi har INTE samma typ av förhållande, så slapp ni skoja om det ;-)))

Jag och Flisan min Jack Russelsambo skall kinesa själva i bilen.
Som fotograf är så gott som alla mina resor arbetsrelaterade.
Kan låta trist men kan de va bättre än att kuska runt, mysa och få betalt för det.
Ofta jobbar jag i Stockholm och då är bilen hotellrummet.

Jag kan alltså utan mygel och med gott samvete ha ett mobilt boende på firman, självklart med en komplett mildagbok.

Jag har ovanligt goda kontakter när det gäller USA-Import. I dag åker jag en Nissan Navara dubbelhytt i jobbet.

Planen är att sälja av båda bilarna, importera en amerikansk pickup med enkelhytt och till den en camper.
Blanda nu inte ihop det här med svenska skokartonger som man ställer på flaken.
Amerikanarna har en betydligt längre tradition av mobilt boende och deras "lådor" har oanade, gömda tillgångar. T.ex. utskjutbara lådor á la husvagn så man får bra med plats o.s.v.
Jag får i stort sett samma standard som i en husbil men lite mindre av allt men för mig tror jag att det skulle räcka.

Frågan är nu om man kan accepteras som husbilsåkare med en camper på årsmötet eller slår vän av ordning till när man fäller ner stödbenen, låter markisen vara ute och möblerna och grillen stå samtidigt som man slår på ACn, åker till Eneryda och handlar mjölk. ;-)

Skall bli riktigt kul att höra era synpunkter

Gomer/Medlem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Kan man va med i klubben med en camper?

Det var ju en på Ragglanda ihop med Elmia träffen för något år sedan som hade en sådan bjässe pickup med "vändskiva" och ett långt campersläp .

Inte skulle jag protestera eller bry mej om ifall du som HBKare köpte detta eller menar du att inte det är en husbil ?

F

F.d. 2944

Guest

Blandar du inte ihop äpplen och päron nu?
Något man drar efter bilen och som har egna hjul måste väl i alla fall vara en husvagn även om den sitter på vändskiva och har överhäng. Vet vad du menar, har sett monstervagnarna?
Uppskattar att du accepterar ekipaget.
Ha det!

Monaco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025

Kan inte se annat än att du skulle vara välkommen... varför inte??

F

F.d. 924

Guest

Du placerar ju huset på en bil. Solklart att det är en husbil:D

F

F.d. 5322

Guest

För min del anser jag nog att det är en husbil.
Allt som inte har en dragstång emellan är väl en husbil - eller? :confused:
Tycker nog att en KingCab med hus på flaket också kan klassas som en sån.
Detta kanske kan va nåt? :D

Husbil.jpg

(Så, nu fick jag även med bilden:oops:)

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

För min del så är du precis lika välkommen i klubben oavsett om du har en camper, husvagn, bor i tält eller inte nåtdära!
Ditt intresse och engagemang för husbilslivet räcker väl gott som meriter?

Du är en tillgång till klubben Gomer, lämna oss inte!

/Annette

F

F.d. 2944

Guest

Om det är något jag lärt mig de senaste åren så är det - ingen uppfattning är självklar i forumen, ibland finns det lika många avvikande åsikter som det finns medlemmar.
Kan tyckas självklart att det är en hus+bil och korkat av mig att ta upp frågan men ändå. De flesta i klubben har husbilen som en egen företeelse och för ett syfte. Betalt dessutom separat skatt och försäkring för den.

Det som gör mig osäker är dubbelfunktionen, på förmiddagen kör du hem tio säckar läckande trädgårdsgödsel, spolar av flaket och drar iväg ut i naturen på eftermiddagen med huset på, gör om det med en vanlig husbil.
Självklart skall man inte jämföra, en camper kan aldrig ersätta en ordinär husbil utan kan i vissa fall vara en acceptabel kompromiss.

Ville som sagt bara ha era synpunkter.

Gomer/medlem

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Frågan är nu om man kan accepteras som husbilsåkare med en camper på årsmötet eller slår vän av ordning till när man fäller ner stödbenen, låter markisen vara ute och möblerna och grillen stå samtidigt som man slår på ACn, åker till Eneryda och handlar mjölk.
”Camper” är ett spanskt skomärke så ditt uttryck ”svensk skokartong som man ställer på flaket” borde alltså vara en ”spansk skokartong”. En ”camper” är även en person som campar. Någon som stannar för länge på samma ställe brukar också kallas för ”camper”. Även en trailer, inredd som bostad, kallas ”camper”. En ”campervan” börjar likna vad vi i sverige kallar husbil. På en del europeiska språk är en ”camper” inget annat än just en husbil.
Du kanske förstår vart resonemanget leder till? Spelar det någon som helst roll om bostadsdelen sitter permanent fast eller är temporär löstagbart? Vad mig beträffar är det på svenska en ”husbil”. Och vad mig beträffar mera, så är de flesta husvagnar + dragbil (krok eller vändskiva), faktiskt kortare än en del husbilar (& - bussar). Vi åker aldrig på husbilsträffar (har inte tid) så ännu en gång, vad mig beträffar, är alla välkomna! Till årsmötet bör du vara välkommen om du så kommer med rullatorn, så länge du är medlem! :rolleyes:
Måste tillägga att jag gillar din sambo (den nya alltså!). :)
Julian

Jorma

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2025

Klart att du skall vara med oss! Idén med en Amerikansk camper är nog bra.
Dom kan ju bygga bilar. På Söndag drar ju upp mot Haparanda via 45,an upp och kustvägen hem mot Göteborg för att plåta till IBL bildbyrå. Jag pinglar om jag passerar din trakter på hemvägen. Lycka till med valet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Njae..., jag är tveksam. Jag anser egentligen att det bara är de som har silverfärgade LMC Liberty Finish på ALKO-chassi som kör riktig husbil och därmed kan vara med i klubben. Helst ska det givetvis vara modellen 6600 ti! :)

Skämt åsido Gomer. Klart att det är husbil! Klart du ska vara med, oavsett campingfordon. Jag ser faktiskt inte att du har nåt alternativ. Jag kan tänka mig att vi är ett gäng som kommer och hämtar in dig igen om du skulle få tankar på att desertera! :)

Krister N

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Nog är det så att vi, med över 6000 medlemmar (eller är det över 7000 nu?) har lika många åsikter representerade som en igelkott har piggar.

Personligen så välkomnar jag alla som vill vara med här.
De är välkomna med eller utan husbil.
De är välkomna som deltagande medlemmar, eller som "lurkers" (forumbesökare som läser men inte skapar inlägg).
De är välkomna som besökare som bara läser det de kan eller som intresserade som registrerar sig och loggar in.

Det är naturligtvis trevligt med så många aktiva som möjligt, men i mina ögon är alla välkomna oavsett vad.

Även om åsikterna spretar som på mitt igelkottsexempel ovan, så sitter ändock alla piggar i en gemensam kärna av intresse för husbilsliv.
Visst är det tråkigt att en del retar sig på företeelser, men det kan vi nog inte undvika. Däremot kan vi själva välja hur vi reagerar på det vi läser...

Så jag håller med Ludde. Alla med husbilsintresse är välkomna, med eller utan husbil.
Äh, jag ändrar mig. Alla som vill vara med i husbilsklubben är välkomna, oavsett orsak till att de vill vara med - även om de inte ens är intresserade av husbil.

Så självklart, Gomer, skall du vara kvar. Det är ju inte piggarna som styr igelkotten, det måste vi alla komma ihåg. ;)

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gomer, jeg vurderer sterkt en slik løsning i Australia - selge vår 26 fot Winnebago A-Class og skaffe en spesialbygget Carry-Van · Lupara Osprey... Sunshine Coast, Queensland, Australia på en doublecab pickup. Denne er ikke en fornuftig løsning i Europa, inngang på feil side og ikke vinterisolert (de aner ikke hva det er down under).

En US eller Canada bygget All Season løsning på en Singlecab høres vanvittig bra ut. Største problemet er å få den klargjort for 230V i stedet for 110V, selv om det er enkelt å sette inn en autotransformator 230 til 115 så veier den en god del.

Som du forstår jeg mener dette er fullverdige husbiler uten noen som helst tvil.

B

Boxer

Guest

Det som gör mig osäker är dubbelfunktionen, på förmiddagen kör du hem tio säckar läckande trädgårdsgödsel, spolar av flaket och drar iväg ut i naturen på eftermiddagen med huset på, gör om det med en vanlig husbil.
Gomer/medlem

Glöm inte att spola av flaket, att det rinner av när du kommer åkandes med campern på kan nog ge en och annan synpunkt.:wideeyed:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

:)nog för att det heter hus-bilsklubben, men vad man kör, spelar väl mindre roll, bara man trivs med camping, eller ställplats parkering mvh håkan

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

:)nog för att det heter hus-bilsklubben, men vad man kör, spelar väl mindre roll, bara man trivs med camping, eller ställplats parkering mvh håkan

Gromer, det viktiga är att du beter dig som husbilsåkare och inte kör in på en camping och ligger där större delen av året eller bara åker motorväg mellan campingarna. Om du sen har tält, camplett, husvagn, camper, buss, husbil eller husbåt så kvittar det. Det hänger inte på fordonet om du får vara med i kompisgänget.

Om du nu är fotograf så vill jag se lite mer bilder här tack. Förstora bilden och kolla in kaffekokaren.

Bilagor

• husbiilsliv.JPG
    husbiilsliv.JPG
    217,3 KB · Visningar: 55
Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

Tack alla för snälla ord och glada påhejanden.
Ja, vi får väl se till våren hur resultatet blivit.
Surfade runt lite och har hittat ett tänkbart ekipage.
Miljövänligt, tyst och dessutom blir man nog av med kulmagen.
Vadå ställplats? Cykelställ finns det fler av och dom är alltid gratis, oftast centralt belägna.

En skön helg på er alla och än en gång tack för alla snälla ord.

Bilagor

• kevin-cyr-camper-bike-2.jpg
    kevin-cyr-camper-bike-2.jpg
    114,9 KB · Visningar: 7
L

linde

Guest

Camper är ett alternativ som lite har glömts bort. Väldigt bra att kunna nyttja lastbilen i vardagen o campern på helg o semester. Nyfiken på vad det blir o vad det kostar när det landat i Sverige:)

Toppen