• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man utöka antalet säkringar?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Vi har en Rapido med en säkringsbox liknande den på bilden. Den säkringsboxen vi har är av nyare typ med led-lampor som lyser då en säkring brunnit.

Vår säkringsbox har precis som den på bilden ett antal tomma platser. Är det någon som vet om man kan ansluta en ny förbrukare till boxen och då använda en av de tomma platserna?
I så fall, behöver man skaffa några nya delar förutom säkringen?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    16 KB · Visningar: 906
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kan man utöka antalet säkringar?

Om den nya förbrukaren drar mycket ström dvs du sätter dit en stor säkring t.ex 25A måste du kolla att matningskabeln till boxen har tillräcklig area.
Leffe

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Så här ser min säkringsbox ut. Jag har ingen aning om var jag ska ansluta för att dra nytta av de två reservplatserna som ska finnas här (de 2 röda säkringarna näst längst till vänster av alla isatta säkringar)

Är det någon som har en manual till den i form av en PDF eller en länk till var jag kan hitta lite information om den?

Bilagor

• IMG_0465.JPG
    IMG_0465.JPG
    2,6 MB · Visningar: 32
F

F.d. 53078

Guest

Om du tittar noga pá din EBL sá ser du att det fattas plátklipsen till säkringarna till dom 3 platserna.

Om du tittar noga sá ser du oksá att det fattas komponenter, detta är för att tillverkaren använder samma kretskort till olika modeller.

Skall du sätti in fler säkringar i denna EBL sá har du mycket lödjibb med ett schema. Dessutom máste vi veta vad dessa 3 säkringar är tänkta för.

Köp en säkringsbox och koppla in en kabel som är röd och tjock den kommer direkt ifrán on off. Du kan koppla en strömbrytare om du önskar.

Kabeln kopplas pä detta sätt:

Det är mycket olämpligt att klippa av en oginalkabel.

1 Sá istället, pilla los med ett gem kabeln i den vita kontakten
2 trä i en röd krympslang lagom stor.
3 Skala av hölje pá orginalkabeln och surra runt den nya kabeln
4 Löda fast den nya snurrade kabeln i orginalkabeln.
5 Värm krympslangen med en värmepistol eller hártok etc.
6 Där kablarna splittras sätt fast med ett buntband för att inte belasta krympslangen .
Andra änden pá kabeln kopplar du till säkringsboxen via en strömbrytare om sá önskas.
Vad som är viktigt är att veta hur mycket du komer att belasta med för beräkning av säkringar
har du hög belastning sá kan det vara idé att koppla ett relé och kabeln direkt till batteriet.

Frága gärna flera gánger sá lovar jag att det blir báttre än att lämna in den till enn verkstad som bara tror att dom vet.

Har du frágor sá kan jag visa dig med foto.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På bildet ser det ikke ut som det er sikringsholdere i de 7 plassene som er uten sikringer - ta ut en av de andre og sammenlign! Ser ellers ut som et Dce panel, disse lages litt forskjellig til de enkelte bilmodeller. Oftest er det en eller to aux sikringer som sitter der uten at noe er koblet til, har ikke kontrollert om det er ledige kontakter i de stor kabelkontaktene på bildet.

Juan var raskere til å lagre sin tekst, men de tre påskrudde kablene nedersr er en rød fra bobatteri og en rød fra bilbatteri. Ser ut til at du har to aux sikringer på 10 A - har ikke oversikten foran meg på hvor de pleier å sitte i kontaktdon.

Selv har jeg koblet en ekstern sikringsboks direkte fra hovedkabelen for bobatteriet for å slippe å trekke egen kabel hele veien. Denne løsningen gjør at dette forbruket ikke er synlig på displayet i bilen.

Det er tydelig å se på kortet at dette er en boks som er lite utbygget, mangler en stor håndfll med komponenter før denne utgaven av printkortet er fullt bestykket.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Observera att det är de två röda säkringarna som redan är monterade som är reserv. Dessa är alltså helt bestyckade och klara att anslutas. Dessa är märkta AUX.

MEN jag vet inte var jag ska ansluta.

Kablarna är 4mm2 så de är rätt feta. Ska klara max 5A och drygt 5m långa.

Bilagor

• IMG_0465b.jpg
    IMG_0465b.jpg
    750,1 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Skriv vad boxen heter så kan jag titta vad dom är till för och om dom används.

¿Märke och modell ?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Skriv vad boxen heter så kan jag titta vad dom är till för och om dom används.

¿Märke och modell ?

Detta står på ytterhöljet:
Italy
cbe
DS520 RA 205212

Förutom de två röda 10A så kan jag tänka mig att använda den outnyttjade 25A för trappen. Oavsett så säkrar jag ner till 5 eller 10A.

Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hu, vad jag har sökt på Internet. Har även hittat tillverkarens sida i Italien, men inget info om boxen där.
Precis nu hittade jag de här bilderna i ett forum.

Om jag tar trappstegssäkringen.
Så om jag förstått det hela rätt så ska jag ansluta till 3x3-kontakten i mitten, J5. Överst i mitten där det är tomt just nu.

Om jag tar AUX1 eller 2 så är det 2x3-kontakten längst till vänster. Någon av de 2 lediga hålen.

Men var petar jag dit jorden? Är det till -B2 (28) eller ska jag bara dra den till chassie på bilen någonstans?
EDIT: Aha, det är nog till största kontaktdonet (27). Masses to be connected to the user's negative pole.

Bilagor

• CA_01111316501930-XL.jpg
    CA_01111316501930-XL.jpg
    162 KB · Visningar: 22
  • CA_01111316544177-XL.jpg
    CA_01111316544177-XL.jpg
    167,3 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det ledig hål i kontakt 27 så kan du benytte det, ellers så er mitt valg en ringkontakt på en ledning til skruvkontakt 28 som er hovedjord for al el i bilen.

Ser en spennende sak og det er skruvkontakt 30 for externe ladere og solar-regulatorer.
Ved bruk av denne ser en på displayet i bilen hvor mye som lades fra solen og andre ladekilder.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Er det ledig hål i kontakt 27 så kan du benytte det, ellers så er mitt valg en ringkontakt på en ledning til skruvkontakt 28 som er hovedjord for al el i bilen.

Ser en spennende sak og det er skruvkontakt 30 for externe ladere og solar-regulatorer.
Ved bruk av denne ser en på displayet i bilen hvor mye som lades fra solen og andre ladekilder.

Ja, det finns en ledig plats i kontakt 27.

Skruvkontakt 30 har vi monterad till en EFOY bränslecell. Och som du säger så visas det på displayen hur mycket laddning vi får från den.

Nu måste jag bara hitta rätt krimpstift och en krimptång. Tror jag har sådan liggandes i vår arkadhall ( www.motalaarkadhall.se )

F

F.d. 53078

Guest

Brun i bilar är jord

Max 5A står det belastar du mer så kan kopparen brinna upp i kretskortet men det sitter 2 st 10Amp säkringar ?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Brun i bilar är jord

Max 5A står det belastar du mer så kan kopparen brinna upp i kretskortet men det sitter 2 st 10Amp säkringar ?

Ok, jag ser att du tittar på kontakt 32. Det är något redan anslutet där och jag tror det är TV-antennen.
Jag anslöt precis nu till kontakt 21 AUX 10A samt jord till kontakt 27.

Det lyser så fint nu. Två läslampor och i mitten 3 blå lysdioder vid 12-voltsuttagen. Övervakningsdisplayen visar att det drar mindre än 0,5A för tillfället.
Uttagen tänkte jag ha till att ladda mobil och liknande i. De drar max 1A vardera.

Jag hade lite problem att få i kontakthylsorna i kontaktdonen. Såg att bilens kontaktdon hade aningen mindre innerdiameter i hålen än de kontaktdon och stift jag hade liggande. Så jag fick ta upp hålen an aning så passade det sedan. hylsorna fäster tillräckligt bra så att de går att dra i utan at lossna.

Nu får vi hoppas att bilen inte brinner upp bara :wideeyed:

Bilagor

• IMG_0469b.jpg
    IMG_0469b.jpg
    1,3 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Toppen